lørdag 28. mai 2011

Frekke fugler og gammel mann med hund i sporet mitt!

I dag var det sporlørdag og jeg møtte Gry, Marit og Jan Inge på Dale i øsende regn og god vind. Hadde heldigvis teltet liggende i bilen, så det slo vi opp for å ha et tørt krypinn mens vi ventet på at spora skulle få ligge litt. Det skal egentlig være er et lett telt å slå opp, men det var første gang jeg prøvde og med sterk vind i tillegg så knota vi litt ja. Var rett før hele teltet "tok av" før vi fikk plugga det fast. ; )

Vi  fordelte terreng og jeg la to spor til Maja. Først et på ca 450 m med tre gjenstander + slutt.  Da jeg hadde gått ned til trehytta og var på vei oppover igjen ser jeg noen komme mot meg der inni skogen. Det var den gamle mannen med den gamle haltende nuffen som kom. Han kom rett mot meg så jeg måtte jo stanse og snakke litt med ham. Hunden så jeg ikke noe til så jeg måtte jo spør hvor den var. Den kommer nok snart var svaret. Han har tidligere alltid pleid å gå på stien, men nå var hunden så dårlig at den ikke orket gå ned til vika lenger, derfor gikk han alltid litt i skogen her og ned til trehytta. Stakkars hund, den så ikke mye god ut nei der den omsider kom haltende.
Usj, altså ville jeg få hans og hundens spor rett oppi mitt både når han gikk ned til hytta og opp igjen. Ja ja, men nå visste jeg jo iallefall om det.
Etterpå la jeg et spor til som ikke ble på mer enn ca 250. Det kunne ikke bli lenger for plutselig så jeg sløyfene til Gry og måtte korte ned litt for ikke å havne oppi hennes spor. Dette sporet fikk også tre gjenstander + slutt.

Etter sporleggingen var det bare å sette seg i teltet og vente. Regnet bare økte på etterhvert så det ble ikke noe med planene mine om å legge grusspor på fotballbanen i mellomtiden. Det var mye behageligere å sitte i ly for dette været en stund. : )

Da det var gått ca en time, halvannen fikk jeg først være med å se Silja gå sine spor. Snakk om hund som liker å  spore. Det gikk veldig bra og hun jobber med stor iver. Ikke i tvil om at hun godt kan ha både lenger og eldre spor enn i dag. (også for å bremse farten litt, he he)

Etterpå var det Maja sin tur. Siden jeg visste jeg hadde sporkryssinger i det lengste sporet, valgte jeg å ta det korteste først. I underkant av to timer gammelt spor gir ofte en del virring i sporet synes jeg da det enda flyter en del fert rundt omkring. Farten pleier også å bli høy, men i dag må jeg si Maja hadde en behagelig fart. Litt virring ble det, men hun fant og markerte på alle gjenstandene. Et sted hadde hun et sportap og her slapp jeg bare lina og lot henne gå. Hun sirklet noe bakover og kom til slutt inn på spor igjen. Da vi kom til sporslutt gikk hun liksom bare rundt og snuste. Rart. Men da jeg gikk nærmere så jeg hvorfor. Boksen med godbiter var borte og lå oppå en liten haug, ødelagt i bunnen og uten godbiter i.

Det samme opplevde vi også på det første sporet til Silja. Boksen hennes var tom, men da fant vi leverposteiboksen som lå oppi noen meter lenger borte. Vi lurte jo fælt på hva slags dyr som hadde tatt boksen hennes, men ikke spist leverposteien. Kunne ikke være en hund iallefall. Tenkte på fugl og det må det jo ha vært, for Maja sin boks var det hakket hull i og alle de svenske kjøttbollene var borte vekk. Fuglen, sannsynligvis kråke tenker jeg, liker altså kjøttboller bedre enn leverpostei. : )
Jeg hadde med meg godbiter så Maja fikk belønningen sin heldigvis. : )

Andre sporet var jeg jo spent på i og med vi hadde en del kryssinger i det sporet. Heldigvis så var ikke kryssingene før mot slutten på sporet. Da har hun iallefall fått "satt seg" skikkelig på det først. Og det gikk faktisk strålende. Igjen hadde Maja lav fart og virket faktisk litt umotivert/slakk......  Men det kom seg utover i sporet. De to første gjenstandene markerte hun fint på. Da vi kom ned til der jeg regnet med mannen hadde gått gikk hun knallbra, kunne ikke se at hun sporet av for å følge annet spor her. : ) Litt sportap og virring ble det også mot slutten, og den siste gjenstanden markerte hun ikke på. Jeg er rimelig sikker på at hun  registrerte den, men akkurat her hadde jeg vinklet og gått inn i høy lyng og hun bare fortsatte med stor iver videre på sporet. Jeg lot henne bare gå og plukket gjenstanden selv. Ikke så  lenge etter kom vi til slutten og denne boksen var heldigvis like hel og med godbitene intakt.

Er  veldig fornøyd med at Maja gikk så bra på sporet med kryssingene, hadde forventet noe mer krøll her. Da vi nærmet oss bilene så stoppet regnet og sola tittet faktisk frem. Det var herlig etter jamt regn hele dagen. Nå tok vi oss en liten tur med hundene slik at de fikk løpe litt. Deilig å få en slik avslutting på dagen. : )

Her er sporloggen for de to sporene.

1. spor (kort): Meg og Maja rød (meg gul)    2. spor (langt): Meg og Maja gul (meg grønn)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig kjekt å sjå kos hundane jobba med spora. Med dei logrande halane er det ingen tvil om at dei trives.
Regnet bryr dei seg ikkje om..
Skal hugse på å ha med ekstra godbitar i tilfelle frekke tjuvar stikk av med slutten!
Takk for god hjelp på lørdag:)

Gry

Gro sa...

Det var kjekt å ha deg og Silja med på trening. : )
Ja, det var rart det der med sluttane som forsvant. Har ikkje vært med på det før.