lørdag 5. januar 2008

Litt om meg

Hei, jeg heter Gro Larsen (f. -64) og bor på Hundvåg i Stavanger. Familien vår består av meg, Roald (f. -63), Anders (f. -94) , Eirik (f. -96) og selvfølgelig Maja vår kjære golden retriever (f. april -06).
Jeg er barnevernpedagog av yrke og jobber nå på Lassa skole som miljøterapeut.

I min oppvekst har diverse dyr vært en del av hverdagen. Kaniner, mus, marsvin, hund (boxere) og etterhvert også hest. Hadde egen hest (Bolette, poulært kalt Bollå) i mange år, fra jeg var ca 16 år og frem til jeg var ca. 30 år. Hun måtte da dessverre avlives pga alderdom/sykdom. Hun ble 30 år, ikke verst det til varmblodshest å være.

Chrissie, en av boxerene vi hadde i min familie, trente jeg ganske aktivt en periode. Vi var da innom både lydighet, agility og brukshundtrening. Det var jo utrolig kjekt og jeg fikk nok her litt "smaken på" alt det kjekke du kan drive på med sammen med hunder.

Da jeg traff Roald hadde han en old english sheepdog ved navn Trygve. Han ble dessverre bare 4år gammel. Etterhvert som guttene våre vokste til ble det anskaffet to marsvin, Teddy og Nusse. Det ble også mast om hund ganske mange år før vi endelig fant ut at ja, nå var tiden inne. Vi skulle kjøpe hund, men hvilken rase?? Vi leste og undersøkte om ulike raser i det vide og det breie. Hva passet best for oss? Hva skulle hunden brukes til og hva krever de ulike rasene? Det tok en stund ja, før valget falt på golden retriever. Slik jeg ser det en svært anvendelig rase som kan brukes til mange hundesportaktiviteter, i tillegg til å kunne bli en rolig og god familiehund.

Så var det å finne rett oppdretter da. Ja, det viste seg å bli en langdryg prosess. Surfet på nettet både natt og dag i lange tider og spurte alle de jeg kjente om tips og råd. Jeg hadde mange kriterier som skulle oppfylles mht valg av oppdretter, tidspunkt for kjøp og foreldredyr. Himmel for en jobb...... (både norske, svenske og danske oppdrettere ble "sjekket ut")

Ja, jeg må jo innrømme jeg er ganske omstendelig av meg, og ungene ble etterhvert svært utålmodige, naturlig nok.

Diverse hundekurs (teori) ville jeg også gå på før valpen skulle komme. Måtte jo oppdatere meg på alt nytt som var kommet siden sist. Jeg anskaffet meg nye bøker og leste og leste....

Det ble Siddis hundeskole som ble "min hundeklubb" både i denne "før hund perioden" og også etter at valpen endelig var kommet i hus. Klikker trening ble metoden jeg valgte å bruke i opplæringen av Maja. En ganske krevende metode, men dog så spennende, god og "riktig" metode etter mitt syn. : )