søndag 13. januar 2008

Kort treningsøkt og tur på Bråstein etterpå

Hadde en kjapp treningsøkt på Sviland med Tone i dag før vi gikk tur. Etter å ha fått litt tips og råd fra Tone ang. hvordan jobbe med å øke figurantinteressen hos Maja, ville jeg prøve dette ut litt med Tone som figurant. Dette går ut på å baklengskjede runderingen.
Figurant går sammen med hund og fører ut på ca 50m fra midtlinja. Her er det figurantens jobb å få hunden i skikkelig lek der ute. Mens hunden enda er gira på figurant og leken, skal fører ta hunden med tilbake til midtlinja for så å sende hunden ut på et runderingsslag umiddelbart. Minnet om en kjekk figurant der ute skal motivere hunden til å løpe full fart ut igjen til figurant for å fortsette leken. Ved å gjøre det på denne måten vet hunden når den sendes at der ute ligger det en knall kjekk figurant som jeg gjerne vil fortsette å leke med. Hunden vet hvem som er der ute og at der ute er det noe kjekt som skjer. Superbra forsterkning/belønning må til for å få hunden motivert for å løpe ut.

Fokuset er altså å gi Maja en skikkelig god forsterkning ute i skogen i lek med figurant før hun sendes ut på et runderingsslag. Dette virket!!!
Maja trenger å bli "giret opp" med skikkelig god lek/belønning. Det vil si at figurant må jobbe aktivt for å få dette til. Hun kan heller få en godbit først og en kan gjerne leke litt med godbiten langs bakken (jaktlek) for så å bli introdusert for aktiv lek med leke.
Jaktlek med leke som er festet til et tau liker hun godt. Da må en rett og slett også løpe litt rundt og evt. bytte leke underveis hvis hun ikke er så interessert. Denne gangen hadde Tone med en pose med tre ulike leker. På andre slaget gikk Maja også selv bort til posen og plukket frem den leken hun ville leke med. He he det er jo greit det, å la henne velge selv. Etter første runde med dette hadde jeg rett og slett problemer med å få henne med tilbake til midtlinja fordi det var så kjekt der ute hos figurant. Kjempebra. Vi passet på å ikke bruke vindsiden for å unngå påvirkning fra fert i tillegg, og hun fikk ingen lyd/synspåvirkning i det hun ble sendt på slagene. Dette får jeg prøve å få til i videre trening også. Og heller to korte økter på kun et par slag, enn en lengre økt.

Vi måtte legge turen etterpå til Bråstein fordi noen fra NRH holdt på med trening der vi pleier å gå tur. Gikk en god runde i terrenget før vi kom inn på grusveien og fulgte denne tilbake til bilene. Kjekt å treffe litt hunder også, noe du jo alltid gjør her ute.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så bra siden har blitt Gro. Og velkommen i datanerd klubben:-) Ska bli masse kjekt å lese her i framtiden ja :-)

Elisabeth

Aud Venke sa...

SÅ flott! Den malen lurte eg òg på for eg er ikkje heilt fornøgd med min.
Spennande å lese om nye idear for å få opp fart og innlæring av melding. Eg blir meir enn gjerne med på å leike med henne. Og det opptar meg ein del korleis eg skal få til kjekkasen min òg. Han har jo fart og konsentrasjon rundt flying, men så er det å overføre det til neste steg. Halde på farten, men lære å melde.

Redningshundane kom kl 11 for å legge spor..... men dei trøysta oss med at dei ikkje skulle begynne før kl 12.

Gro sa...

Ja, det er alltid kjekt med nye ideer. Tror kanskje du skal vente med å sette melding inn i søket til både søket er 100% inne. dvs også enkeltslag.(kanskje også med blindslag) Jeg forsto det slik at første steg på baklengskjeding av melding er å la hunden sitte i utgangsstilling og så med løsbittet i munnen og så sier du eks "vis mann" istedenfor "runder" slik vi sier til å begynne med.Så kan hunden få springe ut og "påvise" figurant som er godt synlig og ikke så langt ute. Om hunden tar med seg løsbittet utover eller slipper det betyr ikke noe. Poenget er visst at en slik unngår senere problemer med at hunden slipper bittet før innkomst til fører etter et funn. Neste steg er at løsbittet er ute hos figurant og hunden skal løpe ut og hente bittet hos figurant for så å bringe dette tilbake til fører - gå i utgangstilling avlevere bittet og så få kommando vis mann. Ja ja i torien høres alt lett ut... he he. Vi får snakkes mer om det på torsdag

Tone sa...

Du glemte nok et steg her Gro ;-)

Etterat hunden har sittet ved siden av fører med bittet i munnen og ventet på vis kommando, er neste trinn at hund og løsbitt er hos figurant. Så skal hunden ta bittet fra figurant og løpe inn til fører OG holde fast. Det er her mange slurver og lar hunden få påvise selv om den slipper.... her må man være streng.

Aud Venke sa...

Er dette det same som eg fann i ein artikkel frå Canis (eg viser til den som "innlæring av bringkobbelmelding med baklengskjeding" i bloggen min)? Det liknar i alle fall. Eg les på den i kveld og syns der var mange poeng som minna om det som du og Tone skriv.

I alle fall konkluderte eg litt med at eg ikkje har hastverk, men kan trene på sikker apportering og etterkvart meldingstrening UTANOM sjølve runderinga ei stund til. Ja, kanskje harn skulle prøve blindslag snart. Det hadde jo vore spennande.

Eg følgjer spent med på korleis du har tenkt å jobbe med Maja.Blogg er fint med at det faktisk gjev ein liten puff til å skrive ned tankar og kva ein gjer i treninga.

Gro sa...

Takk for rettelse/info Tone.
Det går litt i baddel i håve mitt av og te.

Til Aud Venke, ja eg tror det er den samme metoden som er beskrevet på Canis. Er en stund siden eg leste det, så eg husker ikkje heilt.