søndag 11. september 2011

Sporoppsøk, grusspor, feltsøk og rundering

På mandagstreningen denne uka ville jeg legge spor. Silje, Gry, Aud Venke og meg møttes på området. Meg og Gry, som også skulle legge spor,  gikk opp i skogen og fordelte oss på hver vår side av veien. Jeg la ut tre oppsøk på venstresiden og gikk så ned i grustaket for å legge et grusspor der. Passet i dag på å ha god avstand mellom oppsøkene slik at det ikke skulle bli kluss med at hun skulle få overvær eller komme over på annet spor underveis.
I grussporet la jeg en del godbiter (kjøttboller som ikke viser så godt på grusen). Det var vel ca 30 - 40 m langt tenker jeg.

Det gikk ikke lenge etter at jeg  var tilbake på området før regnet startet. Det gikk en del kraftige byger. Noen trente litt, noen jabbet litt og det ble ganske ufyselig og vått etterhvert. Vi stod og ønsketenkte om denne gapahuken vi skulle hatt på området, og funderte på om det hadde gått an å henge opp en stor presenning ved bunkersen et sted. Hadde vært så godt med et lite "krypinn" under de verste bygene.  Jeg burde jo gått iallefall grussporet med en gang, men det fristet så lite i det været. Så jeg ventet en stund til. : )

Så var det bare å hoppe i det. Litt redd var jeg for at regnskyllene skulle ha "vasket vekk" mye fert fra grussporet som nå var blitt iallefall 1,5 time gammelt.
Tok grussporet først. Syns hun tok flere godbiter denne gang enn før og er tydelig på sporet en del, men det blir også en del "pendling". Dvs at hun går litt i sikk sakk, itillegg til at hun går helt av også noen steder. Jeg holder kort line og stanser henne fort hvis hun går for langt av sporet. Får fortsette litt med denne treningen og se om hun blir sikrere på hvor sporet går etterhvert.

På sporoppsøkene gikk hun riktig vei på to og feil på ett. Der hun tok feil vei lot jeg henne bare gå og slapp lina. Hun gikk vel halvannen line feil vei før hun snudde. Jeg vet jo ikke om hun snudde fordi hun fant ut at det var feil og ikke fant noen slutt, eller om det var fordi jeg ble stående og ikke fulgte på henne.

Fikk trent litt feltsøk på området også før jeg snudde nesen hjemover. Nå hadde jo også regnet gitt seg. ; )

På runderingstreningen på lørdag var vi på Sviland. Vi var fire stk (Aud Venke, Katrine, Lise og meg  + Gry som gikk spor med Silja pga løpetid. I tillegg var hun med og hjalp oss litt som figurant, mens sporet fikk noe liggetid.
Aller først la jeg ut et spor til Tone og Isi oppe i høye skogen på oppsiden. Maja var nr tre i dag. I dag var helt tydelig ikke dagen for Maja. Hun var generelt treig og umotivert synes jeg. Fikk liksom ikke skikkelig opp gassen slik hun har hatt på de siste tre runderingene. Planen var å ha to slag flying og uten melding først, så et kort slag med melding, så et funn igjen med "rett i lek", så over på et blindslag, før hun skulle få et par funn til med "rett i lek". Meldingen gikk forsovet greit, hun tok bittet etter ikke alt for lang tid, men fart og iver var der ikke i dag. På blindslaget fikk jeg henne ut på planlagt sted (rett før myra), men hun gikk først litt bakover før hun dreide fremover. Etter å ha gått nesten helt frem til enden på myra snudde hun og løp tilbake igjen. : (  Jeg skulle selvfølgelig bare ha ropt på henne når hun var ved enden av myra, men jeg nei, jeg var alt for opptatt av hvor figuranten på andre siden skulle plasseres......  Jeg må huske på at det er ikke min jobb å blande meg inn i det. Jeg skal kun fokusere på hunden!!! Minn meg gjerne på det dere andre som er med. : )

Ellers tror jeg at når Maja har slike perioder/dager der hun er så treig, er det nok lurt å kjøre enda mer påvirkning og oppgiring fra figuranter. Kanskje det kan hjelpe? Om hun så får påvirkning på hvert slag er det bedre enn den labre farten og motivasjonen hun hadde i dag. Minn meg gjerne på det også dere andre, hvis jeg ikke husker det selv.

Andre økt valgte jeg fritt søk etter to figuranter i stedenfor rundering. Vinden var dabbet mye av så vi måtte ganske nært på Katrine (som lå i kanten på den store myra)  før Maja fikk fert av henne. Litt mer vind var der over haugen der Lise lå, så her fikk hun fert litt lenger ifra.

Rusla en tur sammen med Tone etter trening. Fant kjempemye traktkantarell som vi kunne ha til middagen om kvelden. Nam, nam, : )

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

He, he. ja, du må konsentrere deg om hunden og ikkje om jobben vi andre skal gjere. Vi blir fort passive av slikt.
Maja var treigare så eg trur og at det kunne vere bra med oppdukk og anna som ho syns er kjekt for å halde på farten på tunge dagar.

Lise sa...

Enig i at hun var treig - eller veldig rolig. På den annen side var det utrolig "koselig" med henne når hun kom frem. Stille og rolig og satt der og sleiket av tuben (da hun fant noe hun ville ha). Ellers skjønner jeg at du fant litt mere modne /større trakt-kantarell enn de vi fant først.