fredag 26. desember 2008

1. juledag på Dale

I nydelig vær dro jeg og Tone med hundene på en god lang tur i Lifjell-området. Herlig å få beveget kroppen litt etter all julematen. Jeg fikk GPS til jul : ) og denne måtte selvsagt prøves. Satte den på sporlogg ved oppstart og fikk øvd meg på å sette av noen punkter underveis. Kjekt!
Vi gikk opp til Dalevann. Der var blikk stille og vannet lå badet i sollys.

Et nydelig skue.

Tone Isi og Maja poserer
Videre gikk vi opp lia mot Lifjellsenderen. Her er det ganske så bratt et stykke og det kjentes godt i beina i dag.

På vei oppover
Da vi kom opp, så vi at sola var fremme litt lenger oppe på en topp, så der fant vi ut at vi ville opp og ha pausen. Flott utsikt og herlig å sitte i sola og nyte julekaker å litt annet snadder vi hadde med oss.

Tone og Isi på toppen der vi hadde pause

Maja drikker fra en islagt pytt

Utsikten mot Dalevann

Maja slapper av (utsikt mot Jåttå bak)

Isi og Maja i lek

Utsikten mot Stavanger
Litt folk så og traff vi, men færre enn jeg egentlig hadde trodd på en så flott dag. Vi fulgte turstien ned til myrområdet og fant ut at vi ikke hadde tid til å ta turen helt opp til Lifjell-senderen. Nok et juleselskap ventet om kvelden. Gikk "den korte løypa" ned mot fjorden og langs denne et stykke. Litt glatte fjellpartier her et stykke, men med litt opp og rundt den vanlige stien gikk det bra. Nå var sola i ferd med å gå ned i horisonten.

Flott solnedgang
Var såvidt begynt å skumre da vi kom frem til bilene igjen. Brukte så 20 min minst på å hanke inn Maja som OVERHODET IKKE hadde tenkt seg i bilen. GRRRRRR sånt er irriterende, spesielt når du skal skynde deg hjem for å nå juleselskap........

Vi var ute i 3,5 timer og gikk vel nesten 6 km (inkl. høydemeter).
Flere bilder fra turen her

Her er sporloggen fra turen:

Aud Venke sa...

Gratulera med GPS-en!! Den vil du få mykje glede av.

Flotte bilete og vakkert landskap.

Fortsatt god jul. Eller som dei gamle i Ryfylke seier når juledag er over: GODT JUL.

Tone sa...

Se her du, med sporlogg og alt :-)
Det ble akuratt passe bilde dette da!
Får du fram profilen på sporloggen?
du må først dobbelkklikke på høyresiden, når du er inne på mapsourse. Så velge profil. Da får du opp et bilde som viser "opp og nedturer" mm ifdt sporloggen.

Gro sa...

Ja, fant profilen, men vet ikke hvordan jeg f.eks skal få kopiert den som et bilde som og kan legges inn i bloggen.

Det var og noe rart med sporloggen der var to logger (activ logg), den ene datert 26.12 med bare seks punkter og da så jo profilen helt annerledes ut enn på den andre der alle punktene var der. Begge hadde riktig sporlogg på kartet. Merkelig.