lørdag 14. februar 2009

Første kursdag på OD!

I dag var første kursdag på aktiviseringskurset med Arne som instruktør. Det var kjekt å komme i gang. Hele den vanlige treningsgjengen var samlet, bortsett fra Scotty stakkar som har skadet ei klo, og Faya/Elisabeth som nok var forhindret fra å komme. I tillegg kom Gro med Lotta også, det var veldig kjekt at de og skulle være med.

I dag skulle vi jobbe med fire grunnferdigheter:
- Fokus under baklengs gange
- Utgangsstilling
- Fot
- Fot på høyre side

Jeg jobbet sammen med Torhild og Silje. Jeg startet med fokus under baklengs gange. En stund siden jeg har trent på det og husker at jeg slet med å få Maja til å holde fast på øyekontakten under marsjen, og det å få henne nærme nok.

I dag begynte hun i starten å tilby masse andre atferder vi har trent på. Det kom sitt, dekk, rygging og utgangsstilling. Når ikke noe gav uttelling ble hun frustrert og startet å bjeffe.
Fikk tips av Arne om å starte med kun å belønne stå først, så stå med øyekontakt, for så å begynne å bevege meg bakover. Dette funket og det gikk bedre og bedre etterhvert. men må jobbe mer med det å strekke tiden hun holder øyekontakt.
Ble også gjort oppmerksom på at Maja lett fokuserer på godbithånda. Det må jobbes med. Jeg har her lett for å ta hånda på ryggen hvis hun fokuserer på den, men jeg skal jo kunne stå med hånda rett ned (m/godbit i) uten at hun skal fokusere på denne. Veldig greit å bli bevisstgjort slike ting vi ikke selv legger merke til.

Jeg brukte alle øktene i dag på denne øvelsen. Hadde og litt mindre tid i kveld pga at litt tid gikk med i starten til gjennomgang av hvor den enkelte ekvipasje var i forhold til disse fire grunnferdighetene. Jeg syntes det var greit å fokusere på dette da det jo også er grunnleggende for både vanlig fot og høyre fot.

Som avsluttning hadde vi en liten konkurranselek. Alle stod i ring med hundene og det gikk ut på at vi en og en skulle få en utfordring av sidemannen. Hunden skulle være i sitt og bli og vi skulle bestemme ulike bevegelser/ting vi ville at den andre skulle utføre mens hunden skulle bli sittende.
Jeg var først ut og fikk min utfordring fra Marit. "Legg deg ned på ryggen foran hunden og ligg der fem sekunder før du reiser deg igjen." He he, jeg tenkte at det skulle gå greit, det skulle jo foregå rett foran hunden...... og Maja pleier å være flink på dekk og bli øvelsen. Men har jeg trent så mye på sitt og bli da.......hm.
Jeg hadde ikke før kommet meg nedpå, før plutselig Maja var der logrende over meg......og dermed røyk vi ut. He he, hun syntes nok det var veldig rart dette her.....

Det ble mange oppfinnsomme utfordringer som kom gitt, og den ene etter den andre røyk ut. Til slutt var det bare Aud Venke og Gro Anita som var igjen. Ekko hadde jo klart seg så bra, men da matmor la seg ned og begynte å rulle seg rundt foran ham var grensen nådd, he he, da røyk han og ut, og Gro Anita stod igjen som vinner. Gratulerer : ) Artig påfunn dette her!!

Ingen kommentarer: