tirsdag 31. august 2010

Framgang på gjenstander i sporet

Lørdag var det spordag på Dale. Hadde skikkelig bygevær, men med en del sol mellom bygene heldigvis. Jeg tok med teltet vårt i bilen og var glad for det. Den gapahuken vi av og til har søkt ly under, var i dag borte vekk..... Så da var det veldig greit å sette opp teltet.

Torhild og Gro Anita

Flott krypinn dette : )

Herlig å sitte inne og se ut på regnværet

Smiiiil til fotografen

La først ut et spor til Maja uten gjenstander i. Dette skulle få ligge en stund, mens jeg trente på gjenstander i sporet på helt ferske spor. Vi var bare tre stk i dag, så vi hadde god plass i terrenget. : )

Tok først et par sittmarkeringer på gjenstander på marka, før vi gikk inn i skogen. Her hadde jeg flere korte spor med mellom 3 - 5 gjenstander i hvert. Gikk disse fortløpende etterhvert som jeg la dem. Jeg satte Maja i "bli", mens jeg la ut sporet. Dette gikk kjempebra. Hun setter seg fint ved gjenstandene - jeg bruker klikkeren her og klikker akkurat i det hun setter seg. Så får god belønning av meg, idag var leverpostei favoritten. Merker at hun nå søker sporet bedre enn hun gjorde før mellom gjenstandene.
En gang tjuvstartet hun. Da jeg kom tilbake etter å ha lagt ut sporet, sitter hun plutselig ikke der jeg satt henne fra meg. Hun har da allerede gått bort til første gjenstand og satt fint der og ventet på belønning, he he. Ikke noe å si på iveren iallefall. Etter dette bandt jeg henne i et tre for å unngå mer tjuvstarting.

Nå blir jo neste steg å ha henne i bilen mens jeg legger ut sporet, men jeg tror jeg fortsatt skal gå det helt ferskt. Iallefall første gang, så får vi se hvordan det går. Etter det kan jeg nok også etterhvert strekke lengden på sporet og ha større avstand mellom gjenstandene.

Tok en 5min pause før jeg gikk det lange sporet uten gjenstander i. Det hadde nå ligget i nesten tre timer. De første ca 100m gikk ikke så veldig bra. Maja virret noe sinnsykt. Jeg stoppet opp flere ganger, det virket ikke som hun klarte feste seg skikkelig på sporet. (kanskje fordi jeg nettopp hadde gått helt ferske spor??) Etter dette gikk det etterhvert bedre og bedre. Det var et svært ulendt terreng akkurat her, med mye huller og vanndammer.  Men hun klarte til og med å følge sporet over et stykke med berg. : ) Jeg har jo ikke gått spor siden før sommerferien, så jeg hadde hengt ut en del sløyfer for å se hvordan hun gikk. Hun fulgte veldig bra alle vinkler og runder rundt huller og tette kratt som jeg hadde valgt å gå rundt. Det ble ikke så veldig langt sporet, kanskje 5 -600 m. Hun fant slutten greit og var godt fornøyd med den. :-)

Gikk meg en tur opp til Dalevatn før jeg kjørte hjem. Ingen huggorm å se heldigvis, men der var fortsatt MYE maur i starten på stien oppover. Æsj, de er ekle når de kreler slik. Håper de snart kryper inn i tuene sine. Iallefall før vi skal ha runderingskurs i Skjævelandskogen om ca 1 mnd..........

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Flott telt da. :-)

Aud Venke sa...

Stiligt telt. Er det det vi fekk låne/få? God utvikling på Maja. Eg må vel snart i gang igjen eg òg.

Gro sa...

Ja det er det. Det er røket en stang på det, og litt hull i teltduken så det er sånn halvveis, men bedre enn ingenting fant jeg ut.
Ja, du kommer vel snart igang igjen, tenker jeg. Har savna deg på treningene..... : )