søndag 19. september 2010

Melding og overvær på Skjæveland

Tok ikke med teltet på trening på lørdag pga mye vind, - hadde nok vært fare for at det ville "tatt av" i vinden. (iallefall røykeavdelingen, he he)
Vi var tre stk som kom for å trene. I og med at mye av treningen foregikk inni skogen, merket vi ikke så godt de kraftige bygene som var.

Kjørte minirundering i dag også i første økta. Var litt usikker på formen (magen) til Maja i dag fordi hun faktisk stjal og spiste opp en halv pizzadeig (rå) på fredagskvelden.  Kanskje hun bare ville få ekstra fart pga luftutslepp bakfra, he, he : ) (som en rakett liksom.....hi, hi) nok om det. Hun hadde iallefall appetitt og var treningsvillig.

Vi samlet sammen alle løsbitta vi hadde, slik at vi skulle slippe å løpe inn til midtlinja for hvert slag for å hente. Det fungerte fint og vi fikk ei god økt meldetrening i dag også. Klarte ikke telle slaga, men det må iallefall ha vært ca 12 stk. det var bare på et av slaga det ble rols. Da mista hun bittet på vei over ei grein, men hun løp selv ut igjen uten kommando da hun kom inn uten bittet. Figurantene holdt bittet helt nede ved bakken og hun tok det relativt raskt. Mot slutten av økta når hun ble "trøtt i hodet" ble hun noe mer "ollete" på fig og bittet måtte holdes høyere opp.
Vi fant ut at det var lurere at fig ble værende nede på bakken da de ble passive enn å reise seg opp, for da har hun så lett for å ri på fig etter belønningen. Videre må jeg nå jobbe med at bittet skal ligge på bakken ute hos fig slik at hun selvstendig "søker det opp" og dermed bøyer hodet. Da vil det nok bli lettere for at hun til slutt vil ta fastbittet når den tid kommer. Ellers må jeg få kjøpt plastslanger og jobbe med at hun tar det istedenfor skumgummibittet. Må jobbes med hjemme og på apellplassen først.

Kari D. M. måtte gå tidlig i dag så andre økta valgte jeg å ha et overværssøk etter Kari L. Passet bra med den gode vinden som var i dag. Kari la seg ut på avtalt sted etter at jeg hadde gått til endes på skogen. Jeg startet søket helt her borte for jeg ønsket at hun skulle få søke litt før hun fikk fert. Jeg gikk litt opp og ned i skogen før vi kom til der hogstfeltet er. Kunne se at Maja fikk noe i nesen rett etter at vi var kommet ut i det åpne. Der er aldeles håpløst å gå inni hogstfeltet. Ligger kvist og kvast overalt og nå er det også delvis skjult av vegetasjon som er vokst opp. Det var nok det som var grunnen til at Maja nå løp nedover mot stien ved vannet. Der mistet hun nok ferten og stoppet litt opp og ventet til jeg kom nærmere, men så fortsatte hun videre på stien helt til hun kom ut på veien. Her dreide hun oppover og fikk nok ferten igjen når hun var kommet litt på oppsiden av Kari og fikk funn.

På vei hjem var Kari veiviser for meg til rørleggerbutikken Sig. Halvorsen på Lura. Her fikk jeg kjøpt litt over en meter med plastslange som jeg skal bruke til løsbitt. De hadde kun grønn og hvit/blank farge på slangene. Jeg valgte den hvite/blanke da jeg tror faktisk at den vil være mer synlig i skogen enn den grønne. Blir spennende å se hvordan dette vil funke.

Må bare legge inn litt bilder fra orienteringsturen Tone og meg hadde i Lundekvamområdet forrige søndag. Høsten er i grunnen en fin årstid den også, med flotte farger og klar høstluft.

Postene lå i området rundt Måketjørn

Hadde en del regn på turen

Blikkstille vann

Gikk langs med en del myrer på turen og her var det ofte mye elgdrit, men vi så ingen. 

Ved denne myra var det satt opp en jakt-utkikkspost på andre siden (tror vi), ei lita trebu. 

Det er jammen deilig å kose seg inne også syns Maja 

Ingen kommentarer: