lørdag 19. februar 2011

Super meldetreningsøkt på Sæland!

6 stk møtte på trening i dag. Det var Gry, Marina, Kari L. Cecilie og meg. Der var rundt 5 minus fra morgenen av og en isende kald trekk, men sol og flott vær. Og tenk, der var ikke snø på Sæland, helt bar bakke faktisk. Jeg som hadde lurt på å ta med potesokkene til Maja, for på tur i går fikk hun en del snøklumper mellom tærne som gjorde at hun begynte å halte. Det var jo greit å slippe sokker. : )

Vi kjørte som en gruppe i dag og Maja og meg var sist ut. Der var en del turfolk her i dag i finværet både med og uten hunder, så det ble noen avbrudd for en del av oss, mens vi ventet på at de skulle passere.  Jeg valgte å bruke den høye skogen i slutten av løypa for å unngå så mange forstyrrelser da det kom flere folk utover dagen. Jeg ville fortsette å kjøre meldetrening med løsbitt og ha figurantene lenger ute enn under minirunderingen. Tenkte starte på kort avstand, så trekke dem utover noen slag, for så å trekke dem nærmere igjen mot slutten av økta.

Første fig lå derfor ganske nær. Det gikk flott. Trakk så ut figurantene på andre, tredje og fjerde slaget. Hun jobbet fortsatt veldig bra - tok bittet fint og holdt helt inn. Så hadde hun et slag der hun ikke tok bittet. Ventet henne ut litt, men hun kom inn uten bitt. Jeg valgte da å ta henne tilbake igjen (hadde selv trukket litt frem) og sende på nytt. Da tok hun bittet. : )
Valgte nå å ha figurant helt nær på neste slag noer som også gikk bra. Så avslutta jeg med to slag der hun fikk gå "rett i lek" og stoppet der.

Det var herlig å sitte i sola under lunsjen. Vinden økte nå litt på så vi kunne ikke sitte så lenge før vi ble kalde. Vi var fire stk som fortsatte med ei økt til etterpå. Da ville jeg prøve å trene litt med fastbittet på Maja på marka på nedsiden av bilene. Tok først to ganger på steg en. Dvs jeg tok på henne bittet og holdt det foran henne, hun tok det holdt fast litt og fikk så belønningen sin hos figurant noen meter fremme. Ville så prøve ut steg "en og en halv". Dvs jeg gav henne bittet foran meg, fikk henne rundt i utgangstilling så sier jeg "takk" (tar ut bittet) og hun får "værsegod vis". (belønning hos fig.) Videre til steg to. Figurant skulle gi henne bittet og hun skal komme inn til meg for avlevering og så ut til belønning hos fig. Dette sleit hu litt med, tror ikke helt hun skjønte tegningen. Så etter dette valgte jeg å kjøre hele kjeden. Da gikk det bedre. Hun kjenner jo igjen dette godt fra løsbitttreningen. I starten fikk hun mye hjelp fra fig til å ta bittet, men kom fint inn med det og holdt til hun fikk "takk".  Etterhvert prøvde vi å gi gradvis mindre og mindre hjelp.
Bytta litt figurant også underveis. Og Maja jobba kjempefint. Hun virket også pigg og glad og hadde fin fart. Det var veldig kjekt å se. : )
Hadde vel en ti repetisjoner totalt og siste gang var det kun litt hjelp med en fing hun trengte for å ta bittet. Er kjempefornøyd med dette.
Så nå er det bare å fortsette med å gi mindre og mindre hjelp slik at hun etterhvert tar bittet uten hjelp fra figurant.
Avslutta en flott dag med en liten tur sammen med Kari og Gry før vi reiste hjem.

1 kommentar:

Tone sa...

Knallbra :-)) Nå har du snart fastbittmeldingen inne!!!