lørdag 10. mars 2012

Utprøving av "ny" midtlinje på Sviland

Gry, Marina og meg ville rundere i dag på Sviland. Vi har ikke rundert her etter hogsten og sonderte terrenget litt først for å sjekke ut hvor det ville være lurt å rundere, alt etter hva vi ønsket å trene på. Både Gry og Marina valgte en løype litt på tvers av den gamle løypa. De ville begge trene melding i starten og så la hunden rundere med "rett i lek" etterpå. Det gikk fint med begge to. Først synlige figuranter nær midtlinja og flere meldinger etter hverandre, før de "utvidet" til skjulte figuranter og søk.

En del greiner rundt omkring her ja etter hogsten. (Silja på vei inn til sin økt)

Fikk knipset Silja idet hun fant meg, men det ble veldig uklart for hun kom fra en annen kant enn jeg forventet, he he. 

Maja var sist ut og jeg valgte en "ny" midtlinje litt til venstre for der vi pleide rundere, slik at midtlinja var på andre siden av den lille myra her inne. Jeg ville prøve ut å sende Maja på et par slag i hogst-terrenget først (med rett i belønning), for så å prøve et par meldinger inne ved myra med figurantene nærmere midtlinja.

Startet med første slag på Gry ute i det åpne feltet. Maja fant seg veier å ta seg frem mellom alle greinene. Hun skrådde for langt bakover og fant derfor Gry på spor denne gang. Andre slag var inn i skogen der de har tynnet ut slik at der ligger mye kvist på bakken. Her løp hun fint og rett ut, over alle greinene og fant Marina. Fikk flyttet Gry frem til myra og la henne nær og ville prøve et slag med melding. Maja passerte fint og fant Gry. Gry lå rett ved myra og dermed ble det litt drikking før hun tok bittet og meldte. Greit nok. Fjerde slaget på Marina ville jeg også ha melding og la henne nær midtlinja, men skjult for Maja. Maja løp ut og skrådde litt fremover og kom dermed på feil side av Marina. Hun fortsatte langt ut og lette en stund der ute, før hun kom innover igjen litt lenger fremme. Jeg valgte ta dette som et blindslag og kalte henne til meg og belønnet selv på midtlinja, mens jeg ba Gry trekke frem. Nå hadde ikke Gry løsbitt så det ble et slag med rett i belønning på henne. Marina trakk litt frem og ville forsøke et slag med melding på henne.
Denne gang løp hun rett ut og fant Marina. Stod en stund og ventet på belønningen før hun til slutt tok bittet og kom inn med melding.
Jeg valgte nå hente Maja hos Marina og vanne litt før jeg fortsatte. Jeg måtte også snu midtlinja mot venstre for å kunne rundere videre på stien der. Det ble tre slag til med rett i belønning før jeg avsluttet.
Under passeringene bruker jeg noe stemme for å jobbe henne nær nok, og det funker som regel fint.

 Godt fornøyd med økta. Hun løper ikke alltid helt rett ut, men det er ikke noe problem å få henne ut, hun løper bra uten noe påvirkning. Meldingene jeg "putter inn" går jo noe tregt, men det får så være. Tror bare vi får vente henne ut, til hun skjønner at her må hun melde for å få belønningen hos figurant. Ikke så rart egentlig når jeg veksler mellom melding og "rett i belønning". Når hun først har tatt bittet kommer hun fint inn og slipper aldri bittet før hun skal, inne hos meg.
Vil jobbe videre med både blindslag og melding i treningen fremover.

Fikk tatt et fint bilde av Gry og Silja i dag som skal legges ut på hjemmesiden. Hun er nå  nemlig med i brukskomiteen. ; )

Ingen kommentarer: