søndag 21. oktober 2012

En noe unøyaktig sporlogg og pupp i trærne......?

Treningen i dag var på Skjæveland. Det var kun meg og Kari L som ville trene så vi valgte å legge litt spor i tillegg til en overværsøkt.
Det regnet godt fra morgenen av og var svært lite vind, dvs nesten helt blikkstille. Etter å ha gått ut spora gikk vi for å planlegge overværet i forhold til vinden. Gikk bortover stien nede ved elva, men sløyfa hang rett ned og klarte ikke fange opp det lille av trekk som var. Måtte rett og slett tenne en røyk for å kunne lokalisere hvilken vei det trakk. He he, godt at røykinga kan brukes til noe fornuftig da..... ; )
Fant ut at trekken kom oppe fra skogen og måtte da gå rundt og gå ut i terrenget fra grusveien på oppsiden.

Nicole fant meg lett, selv med den lille trekken som var. ; ) Maja fant også Kari som hadde lagt seg ut litt lenger i enden av skogen. Da vi skulle ha lunsj hadde regnet stoppet heldigvis og det var faktisk opphold resten av tiden.

Klar for lunsj


Lerketrærne var nydelige med masse regndråper som fortsatt hang i trærne. 

Men vi fant noe annet rart som også hang i et tre. En pupp? Eller? Det lignet iallefall veldig..... synes dere ikke? Kan jo bare spekulere i hvorfor den hang der........ Mye rart som finnes i Skjævelandskogen.....

Så var det sporet da. Jeg hadde lagt ut et godt merket spor på ca 500 m og en god del vinkler. La gjenstander etter de mest markerte vinklene.

Maja gjøres klar for sporing

Her er vi i gang 

Strategien i dag var å ha kort line og holde godt igjen og stanse henne hvis hun virrer for mye frem og tilbake.  Hun har en tendens til å gå litt for raskt frem og dermed blir sporingen unøyaktig og hun vngler en del fra side til side. På spor som er ferske er dette ofte mer fremtredende enn eldre spor. Og spor på barnålsunderlag er vanskeligere enn spor med mer vegetasjon.
Jeg fikk det litt travelt bak i lina for jeg ville jo også prøve å fotografere litt samtidig som jeg plukket med meg alle sløyfene. Latskapen lenge leve..... istedenfor å gå etterpå og plukke vekk sløyfene. : /
Neste gang skal jeg la sløyfene henge og konsentrere meg mer om linebruk og å lese Maja.

Ikke så lett å ta bilder i fart nei...

Her er hun iallefall midt i sporet.... ser sløyfa her. 

Synes hun fortsatt vingler en del og jeg holder derfor en del igjen når jeg ser hun går av. Vinklene gikk ganske greit. I den ene gikk hun rett frem, men jeg holdt igjen og hun kommer seg fort innpå igjen. Hun fant alle gjenstandene bortsett fra en, den gikk hun forbi og jeg plukket den med meg. Men hun fant en ekstra gjenstand, ei sløyfe som jeg hadde mistet og den markerte hun på. ; ) flott det, fikk belønning for den, for det var jo min lukt av sløyfa.

Der var slutten ja. ; ) 

Når jeg ser på sporloggen, ser jeg at den er noe unøyaktig i forhold til slik vi gikk. Jeg hadde jo markert sporet veldig godt og vet at vi var på rett sted. Her må det vel være den tette skogen som skaper problemer for nøyaktigheten?? Blant annet på slutten der ser det jo ut som om vi har vært "helt på jordet", men det var vi ikke.  Jeg har jo også stoppet en del for å belønne gjenstandene og det vises på loggen med nesten zikk zakk mønster. Som om vi har gått rundt i ring eller noe. He he.

Sporlegger meg: rød, Maja og meg: gul 

Hadde en fin liten tur etter trening sammen med Kari og Nicole. Her er vi nede ved elva.


Nicole slikker og slikker og slikker... he he skulle nesten tro hun var en flat ; ) 

Ingen kommentarer: