onsdag 27. november 2013

Mange minner fra cruise-turen, november 2013

Norwegian Spirit (Freestylecruise)
Mandag 4. november dro meg og Roald (uten guttane) på cruice. Roald hadde planlagt dette lenge, da han fylte 50 år på turen. For meg passet det egentlig perfekt med cruise-tur. Passet på å forskyve kortisonkuren frem slik at jeg var på kur fra den dagen vi reiste. Formen er så utrolig mye bedre akkurat under kurene og dette varer en del dager. Bivirkningen jeg har fått er at jeg er oppstemt, rastløs, glad og "giret", og det er jo ikke så dumt når du er på tur.... : )
Freestylecruise betyr forresten at du ikke trenger ta med dress og gallaklær slik du ofte må på andre cruise. Her er det valgfritt i forhold til antrekk i mye større grad og du velger selv når og hvor du vil spise blant maaaange alternativer. Du har ikke fast bord noe sted der du må passe tiden for bordsetning osv.... mer avslappende og "casual" synes jeg det var.

Her er båten vi reiste med (NCL - Norwegian Cruise Line)

I resepsjonen

Bassengområdet

Barnebassenget. Var lite barn med da, så her var det god plass til voksne og. Et bra sted å være, spesielt når det var litt vind utpå. Godt og lunt her bak på båten.

På cruise er det jo vanlig å få slike hver dag av din "room - attendent". Koselig og litt spennende hver kveld å se hvilket dyr som satt på senga vår.

Her er Windows- restauranten. Den største av "hovedrestaurantene". Her spiste vi på Roald sin bursdag. Og han fikk både kake og sang av kelnerne..... til Roald's store fortvilelse, he he. (me fix you know)

Barcelona
Vi dro ned til Barcelona dagen før båten gikk og fikk sett litt av byen. Her er en av mange "statuer" som stod "linet opp" i gatene. Ganske stilige var de.

Vi tok en busstur med en av turistbussene. Her er et av de stilige husene som Gaudi (vet ikke om det skrives sånn) har designet. Ganske spesielt.

Temperaturen var flott, ca 23 grader om dagen. Palmer er flotte synes jeg.

En herlig cappuchino på en uterestaurant er ikke dumt det heller.... : )

Her er vi oppe på takterassen på det hotellet vi bodde på i Barcelona. Fint hotell med flott beliggenhet nede ved havnen.

Casablanca (Marokko)
Så bar det avgårde med båten. Casablanca var første stopp. Hadde et døgn i sjøen på vei ned. Fikk også se da vi kjørte gjennom Gibraltar-stredet sent om kvelden. Det er ikke langt mellom kontinentene her. Passet meg ypperlig at vi hadde sånn ca annenhver dag i sjøen mellom stedene vi skulle besøke. Da fikk jeg slappet godt av, ikke noe vi skulle gjøre annet enn spise, sove, slappe av og kose oss. Fikk til og lest ei bok, noe det er leeeenge siden jeg har gjort.

Her er det soloppgang når vi ankommer Casablanca

Ligger litt morgendis her ved havna

En opplevelse å gå rundt i Casablanca. Ikke fint og flott, men virkelig en opplevelse allikevel. Mange selgere og tiggere som kunne være noe påtrengende. Tenk der bor 6 millioner mennesker i denne byen. Vi vandret litt rundt og havnet til slutt her på et lokalt marked, et sted der turister visst ikke anbefales å gå pga stor fare for stjeling av vesker og div. Men holdt godt på veska og fikk beskjed av en lokal gammel dame om å holde mobilen også godt inntil meg...., men det var ikke så lett for jeg ville jo fotografere og. Det var rett og slett  spesielt å vandre rundt her. Mange inntrykk, er glad vi gjorde det.

Her luktet det godt av masse ulike krydder

Den lokale fiskehandleren?

Ikke så lett å se på bildet, men her er det masse frukt og grønt boder.

Mye alt slags rart her...

Tok en taxi til denne store Moskeen. Verdens nest største visstnok. Her var det stille og rolig og lite folk. Ganske deilig etter å ha vært i den travle byen.

Vi fikk ikke komme inn i Moskeen da vi ikke er muslimer. De har visst guidede turer for grupper av turister og da får de lov å gå inn. Men de hadde noen fantastiske hager rund om på plassen.

Det var helligdag og folk hadde fri og en del dro på tur blant annet til stranden/havet her ved moskeen. Ute i bølgene holdt en del surfere på å leke seg.

Madeira (Portugal)
Et fantastisk flott sted og i stor kontrast til Casablanca. Nydelig å følge innseilingen til havna tidlig om morgenen. Vi valgte her å hive oss på en ekskursjon med buss for å få sett litt av denne fantastiske øya. Det ble en stor opplevelse, selv om det å følge en buss, med små stopp underveis for fotografering, gå i flokk og følge egentlig ikke er helt min greie var jeg glad vi gjorde det. Mange nydelige steder med flott vegetasjon og blomster. Her er 80% av innbyggerne jordbrukere og de bygger seg jordlapper etasjevis oppover fjell-landskapet. Fasinerende..... og virkelig et sted jeg kunne tenkt meg å reise tilbake til en gang.

Her fra innseilingen.

Utsikt fra et av stedene vi stoppet.

"Bananer i lange baner" Det ble dyrket mye bananer her i tillegg til bla avocado, sukkerrør.

Her ser du tydelig etasjene som de bygger for å dyrke jorda.

Her stoppet vi ved en 600m høy klippe og fikk se litt av en utsikt. Der var en slags plattform vi gikk ut på og noe av den var laget av glass slik at en kunne se ned under oss. Ganske ekkelt å gå ut på den med en gang.

Her var det bare å nyte utsikten.....

Disse kalles visst "papegøyeblomst", flotte er de iallefall.

Vi stoppet for litt lengre tid ved en liten fiskerlandsby. Her er et av husene vi ruslet forbi her.

Husker ikke hva byen het, men koselig var den. Fredelig og godt.

Her er vi tilbake i Funchal (hovedstaden) på øya igjen. Se den flotte gata med hvit mosaikk-aktig stein.
Og se på trestammene. De er pyntet med lyspærer til jul. Det skal visst være spesielt populært å feire jul/nyttår her.

Mer av bygatene

Et lystig innslag var disse folka som spilte på litt rare instrumenter.

Her er vi ved havna

Nyter solnedgangen mens vi forlater Madeira....

Cadiz (Spania)
Nå skulle vi egentlig dratt til Lanzarote, men pga værmeldingene der med mye vind valgte de å avlyse dette og heller dra nordover til Cadiz helt sør i Spania- men vest for Gibraltar.

Her er soloppgangen ved innseilingen til Cadiz

En koselig liten by og et flott skue fra sjøsiden.

Nydelige palmehager her

Og rare trær

Det gikk en stund før jeg klarte å se hva dette treet egentlig var...... gummiplante, som jo kan kjøpes som potteplante hjemme. ; )

Noen er mer kunstneriske enn andre når de pynter på balkongen.

Vi gikk gjennom byen og over på sjøsiden. En nydelig plass å gå her langs havet utover. Vi ville sjekke ut en strand som skulle være her ute.

Sjekk terningen..... stilig.

Kunst laget av ting funnet på stranda

Sandslottet her var et fantastisk syn

Stranden

Mange fine åpne plasser innimellom de smale gatene.

Her forlater vi Cadiz og plutselig kom det en haug med måker rett utenfor balkongen vår på båten. Naboene foret dem, he he. Du ser hånden helt til høyre i bildet. Fikk tatt en del nærbilder av måker ja. ; )

Malaga (Spania)
Her var det mange kjekke butikker både i den store handlegaten, men ikke minst i alle smågatene i nærheten.

Her er den store handlegaten der alle de mer eksklusive butikkene var.

Stod en stund og lurte på hvordan de fikk til dette...

Han her skremte vettet av meg der han plutselig hoppet foran meg bakfra og ropte. Å gud så eg stokk.....

Koselige smågater

Flotte palmer

Her vokser mandarinene : )

Fin havn med mange småbåter, men og noen store "drog".

Stranda som lå rett ved havna.

På stranda var det ikke folk nå så sent, men katter var det...... maaaaange av.

Bassenget by night

Her er vi tilbake i Barcelona til en nydelig soloppgang

Ni dager herlig ferie. Er glad jeg klarte å få gjort dette. Nå bærer det hjem der gutta har hatt ansvar for Maja mens vi har vært borte. Er alltid godt å komme hjem og etter en tur. : )