fredag 29. februar 2008

Bakpartskontroll

En halvtime før jeg skulle gå på trening lå jeg på sofaen og slappet av. Da begynte uværet, det bare "datt ned" ute og vinden ulte i huset. Neiiiii............ ikke i dag igjen....... Gjett om jeg hadde lyst å bare dra teppet over hodet og bli værende der jeg var. : (
Men jeg klarte nå å "mega meg opp" og avgårde alikevel. Heldigvis må jeg jo si, for før jeg kom frem til Sola så gav regnet seg og vi hadde faktisk opphold hele treninga. : )

I dag var det bakpartskontroll som stod på programmet. Det gjøres på to måter.

1. Du har hunden i stående i fotposisjon. Det er lurt å stå inntil en vegg med hunden inn mot veggen. Dette for å unngå at hunden går skjevt. Du skal så begynne å rygge bakover og hunden skal følge deg i fotposisjon. I starten hyppig belønning, så kan en etterhvert øke kravene med å ta flere skritt før en belønner. NB! Viktig at en kun belønner når hunden går beint bakover og er i rett posisjon ved foten.

2. Du står med hunden foran og veldig nær deg. Den skal nå på eget initiativ begynne å rygge bakover (så beint som mulig), vekk fra deg. Her kan en også bruke vegg hvis en vil. I starten må en være obs og forsterke hvert minste tegn til bevegelse bakover. Som hjelp kan en lene seg litt forover evt ta et lite skritt mot hunden som da ofte naturlig vil starte å bevege seg bakover. Kjapt klikk og belønn. Jo mindre hjelp du må gi, jo lettere vil det være å fjerne denne hjelpen igjen, så ha tålmodighet i treningen.

Det var Elisabeth m/Faya og meg som trente sammen i kveld. Og i dag fekk me jommen te å trena i korte økter. (Kjapp, kjapp.. ut og inn, ut og inn av bilen, i ett sett) Takket være en strukturert makker. Takk for det Elisabeth...... eg e ikkje alltid så goe te å huska på dette sjøl. ; )
Maja var kjempeflink synes jeg. Hun hadde jo også gjort dette før da, selv om det nå var en stund siden. Jeg startet med veggen. Her skulle Elisabeth klikke for meg, for selv ser jeg jo ikke bakparten når jeg er vendt fremover, og ser dermed ikke om hun går beint. Nettopp derfor er det veldig praktisk å være to som trener sammen. Men det var veldig uvant å ikke klikke selv. Hadde jo da ikke kontrollen..... en rar følelse. (merker at jeg er litt "kontrollfrik-aktig" som person, ja)

Ikke særlig med lys på treningsplassen vår

Prøvde også på den andre varianten av øvelsen, med Maja ryggende foran meg. Det gikk også veldig bra i dag.
MEN fant jo fort ut at jeg har gjort noe feil i innlæringen ved tidligere treninger........ igjen. Når Maja har gått en tre fire skritt så har jeg fulgt etter henne, slik at hun har fortsatt bakover. Dette var FEIL! Ifølge "oppskriften til Arne" skal jeg stå i ro hele tiden og det er kun hunden som skal bevege seg. Hmmmm alltid er det noen detaljer som min hjerne ikke får med seg, og så driver jeg og feillærer hunden. Ja ja, gjort er gjort og det er bare å starte på nytt og avlære både meg selv og hunden. Og det var ikke så lett, "gammel vane er virkelig vond å vende". Måtte til stadighet få beskjed av Elisabeth om å stå i ro. Skulle nesten hatt bånd på meg i dag, for det var akkurat som om jeg ble dratt mot Maja som en magnet, etter at hun hadde gått de første tre fire skrittene. Men vi fikk det jo til, iallefall litt, etter et par forsøk. Nå må jeg bare huske dette under trening hjemme også, for da er jo ikke Elisabeth der og kan "feilmelda" meg...... : )

Ellers må jeg passe på å stille meg selv opp beint i starten på øvelsen, og Maja har av og til en tendens til å "sjene ut" med rompa. Hun har forresten en litt artig måte å gå bakover på i denne øvelsen. Det er akkurat som hun tar noen små hopp med frambeina og får en slik rar "dansemåte" bakover. He he, ganske artig å se på.

Faya var også kjempeflink på "veggen". Den hadde hun også gjort før og gikk bein og fint bakover. Variant to hadde hun derimot ikke gjort før, men etter litt "førstehjelp" så kom der et par skritt bakover på henne også. Egentlig ganske stilig å se på henne der hun prøver mange ulike atferder fordi hun ikke skjønner hva det er Elisabeth vil at hun skal gjøre. Hun forsøkte flittig både med sitt, å"skjems"(labb over snuten) og å komme i utgangsstilling. Men Elisabeth er standhaftig i treningen og dermed kom det litt etter litt små bevegelser bakover. Godt jobba!

Etter pausen gjorde jeg litt forskjellig med Maja. Prøvde på plukking av ulike gjenstander (hun har blitt ganske god på dette hjemme i stua), men ute her var det ikke så lett nei. Prøvde også litt lineføring som gikk flott en liten stund, men hun mistet ganske raskt fokus i vendinger og når vi kom for nær hekken med "godlukter".
Hun var nok også blitt noe sliten i hodet sitt sånn helt på slutten av treningen.

Faya trente tannvisning og der var det jammen blitt stor forbedring fra sist jeg prøvde dette på henne. Hun stod som en prest så og si alle gangene og godtok både "leppeløftingen" og etterhvert "kladdinga" fra "dommeren". Ikke så lett å etterlikne måten mange av disse rare dommerene både nærmer seg og "behandler" hundene våre på i utstillingsringen.

Hadde en "slippe runde" sammen med Gro og Lotta etter treninga i dag. Det var veldig kjekt å se og prate med deg igjen Gro. Håper du fortsetter å komme innom treningene av og til, selv om Lotta ikke er i treningshumør for tiden.
Det sosiale e liga viktigt det og vett du...... ; )


Det blir myyye godbit på trening

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var utrolig gøy å se Maja jobba så bra i dag. Tror det e lurt å ha korte økter ja. Kansje det og sko vært slik på runderinga. Finne en person og så inn i bilen. Og så kan hun få komme ut igjen og ta en person til mellom flere hunder. Og når du ser dette får henne litt mer gira så kan du kansje ta to slag. Bare en liten tanke. Eller ka syns du??