søndag 24. februar 2008

Earl Grey eller Kamille-te?

Endelig tid til litt oppdatering av bloggen. Siste torsdagstrening før vinterferien skulle vi få prøve oss på luktdiskriminering ved hjelp av teposer. (alt det går an å komme på, he he) Karin kommer stadig med nye "overraskelser" til oss.
Det vi skulle lære hundene var å skille mellom to forskjellige sorter te. Først skulle vi forsterke (klikk og belønn) når hunden luktet og toutchet på den riktige teposen, earl grey selvfølgelig. Så skulle vi ta frem te pose nr to (kamillete) og holde begge teposene foran hunden. Belønningen kom kun når hunden toutchet rett pose. Toutchet den på kammille så sorry, ingen belønning. Målet er at hunden skal gjenkjenne "rett lukt" og dermed velge denne fremfor den andre. Så kan du jo imponere evt gjester hjemme med å la hunden feks hente/velge din favoritt-te.
Fantasien vår tok litt av kan du si da vi sto og fabulerte på alt mulig vi kunne lære hundene ved hjelp av lukt diskriminering, eller bare ved hjelp av ulike typer tegn eller kommando. Eks velge tuborg fremfor heineken . Eller lære den å åpne kjøleskapet og velge pølse fremfor skinke eller biff fremfor kylling ........ehh vi så levende for oss når Scotty skulle gjøre dette..... he he.
Det ble en del lått og løye ut av dette emnet ja.....ikke sant Anne Lise, hi hi.

Vel, tilbake til teen. Jeg trente sammen med Anne Lise og Scotty i dag. Og jeg må jo si at Scotty er jo bare et eventyr..... spesielt når det gjelder å være "hol" etter godbiter. Han klarte til og med å binde meg fast med båndet sitt (helt selv), for slik lettere å komme til de godbitene jeg hadde hengende i beltet. ; )
Godt jobba, mye initiativ i den hunden ja. He he, hvis det stemmer at "en god latter forlenger livet" så må jo du Anne Lise bli "oldgammale"...... og kanskje eg og fekk någen år ekstra den kvelden.
Tror eg vil trene mye sammen med deg eg. ; )

Så var det Maja sin tur. Hun fikk etterhvert veldig mange "riktige valg" under jobbingen. Vi mistenkte henne faktisk for bevisst å velge "rett telukt", selv om jeg er litt usikker på det....
Det tar ofte noe tid og jobbing før hundene klarer å koble at det er lukta de skal diffrensiere på, og ikke bare prøve seg frem til den teposen som fører til belønning. Det ble selvfølgelig byttet på hvilken hånd vi holdt rett tepose i.
På slutten av økta ble nok Maja litt lei av hele teen, for da fant hun ut at det "riktige valget" og beste belønningen var å gå i midten, dvs rett i fjeset på Anne Lise og overraske henne med noen saftige gode sleiker. Hun satt jo slik lagelig til der med en hånd på hver side og et fristende smilende fjes i midten. I riktig "hundehøyde" til og med. Slike sjanser kan man jo bare ikke la gå fra seg. Anne Lise er tydeligvis en "kjempestor godbit". ; )

Etter fellespause var det noen av oss som ønsket utstillingstrening for hundene. Dvs å gå fint i slakt bånd, med kjekke fristende hunder ganske så nær oss, både foran å bak. Som Anne Lise sa det: "Eg vil trena på å ha ein både i i nasen og i rompå." Ja, du kan jommen få det sagt, he he.
Det var Scotty, Faya, Maja, Ekko og Sita (tror jeg) som øvde litt på dette. Med noe varierende resultat kan man si. Dette er kjempegod trening i kontakt med forstyrrelser, både for de som skal på utstilling og for de som ikke skal.

Ellers klarer jeg faktisk ikke huske hva annet jeg trente på denne kvelden...... : ) Slik går det når det går så alt for lang tid før jeg får skrevet ned i bloggen.....

1 kommentar:

Aud Venke sa...

Ikkje lett å hugse alt når ein tek lang ferie mellom....
Men jo eg kjente meg igjen. Det var dette vi trente på. På slike ting går Ekko òg fort lei. Håper du har slappa av og kost deg i ferien og at både tobeint og firbeint er klar for trening torsdag.