tirsdag 22. april 2008

En tur innom mandagstreningen

I dag fikk jeg muligheten til å være med en liten stund på mandagstreningen.
Noe av det jeg jobber med for tida er:

Utgangsstilling (frivillig)
Jeg har nok vært litt kjapp med å legge på kommando her og har nå bestemt meg for å "ta noen skritt tilbake" for å arbeide med frivillig utgangsstilling. Ser at dette er en atferd hun ikke så ofte tilbyr frivillig og det må jo gjøres noe med. Ser også at jeg må passe på å stå inntil en vegg for å unngå skjeve sitter. Av og til må fingeren (target) komme frem i begynnelsen for å vise henne at det er dette vi skal øve på. Etter et par repetisjoner kan targeten fjernes og hun kommer frivillig på plass. Flott! Så var det bare å fortsette treningen på dette.

Bakpartskontroll
Samtidig må jeg trene mer på bakpartskontroll slik at dette blir en god "hjelp" i videre arbeid med lineføringen/fri ved fot og vendinger. Hun rygger bra inntil veggen nå, så der er nok tiden kommet for å øke kriteriene før belønning. Her er jeg litt avhengig av en medhjelper som kan hjelpe til og klikke.
Videre må jeg prøve å finne gunstige steder å trene på å rygge i vinkel. Her har vi ikke kommet så langt enda. Litt vanskelig dette.

Frivillige atferder
Jeg må legge inn økter der jeg klikker for alle mulige atferder som kommer, slik at dette holdes ved like.

Lineføring
Trente også bittelitt på lineføring. Kontakten er ofte veldig bra nå og det er kjekt. Må fortsette og belønne hyppig for å holde på den gode kontakten her. Må nok gå veldig gradvis frem for å øke antall skritt før belønning kommer. Her er det nok også viktig å av og til kjøre hyppigere belønninger for å variere noe. Av og til kjappe klikk og så "strekke strikken" noe lenger innimellom, slik at hun ikke vet når belønningen kommer. Jeg må innimellom bruke leke her, når hun er i rett modus + doggie zen.
Forresten veldig kjekt å treffe Ingeborg og Sander igjen, lenge siden sist. : )

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Frå å sakne innlegg i bloggen di, kom det tre rappe! Så kjekt å sjå deg i farten igjen. Anne og eg trente slik at vi klikka for kvarandre på måndag. Det var kjempeeffektivt. Vi må gjere meir av slikt for det er ikkje alltid like lett for oss som trener hunden å sjå om det er perfekt.

Kjekt å sjå deg på måndagstreninga!

Anonym sa...

Du er velkommen til å ta turen innom andre mandager og om du får det til :-)