søndag 18. mai 2008

Sludd, snø, hagl, regn og ingen vanter........brrrrrrr!!

Kjørte i dag hjemmefra i solskinn og flott vær. Skulle sørover og opp i Brekko å gå orientering sammen med Tone og Isi. Så at der var noen skyer i horisonten den retningen og pakket med meg regntøyet for sikkerhetsskyld. Heldigvis..... for vi hadde ikke kommet langt før de første regndråpene begynte å falle. Det ble så til hagl og etterhvert sludd/snø, som også la seg på bakken. Nå var vi jo litt oppe i høyden da, ca 400 m.o.h. på det høyeste, men alikevel....... hadde ikke forventet snø på turen i dag. Det ble en rimelig kald og våt tur etterhvert. Iallefall hendene ble iskalde og stive fordi de nødvendigvis også måtte ut av jakkeermene stadig vekk bl. a. for å se på kartet under orienteringen. Som jeg lengtet etter noen gode varme vanter......


Lue hadde jeg heller ikke med, så hetten måtte opp, og jeg liker ikke gå med hette. Ser liksom ingenting da.... og blir trøtt i nakken av å gå å bøye hodet oppover hele tiden for å se noe. Ja ja, vi gikk og vi gikk, og holdt oss så noenlunde varme i kroppen i allefall. Hadde også heldigvis med ekstra jumper som måtte på etterhvert. Noen av postene var litt vanskelige å finne i dag, selv om de ikke lå så langt fra stien. De var tydeligvis blitt plassert noe feil i forhold til kartet og dermed ikke der de "skulle være" i forhold til kartet vårt. Ganske så irriterende og tidkrevende til tider.
Men vi klarte å finne dem alle sammen til slutt (15 stk.) : ) Vi brukte vel 5 timer, og det til og med uten skikkelig matpause. På grunn av været fant vi ut at det passet best med stående/gående buffet i dag.
Ja, tiden går alltid fort når en er ute og orienterer, og jeg ble ganske "øvegidde" når jeg så hvor lenge vi hadde vært ute. Var i dag ganske godt å komme tilbake til bilene, ta av vått tøy, sette seg inn og fyre opp varmeapparatet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

De er spreke!! Tenk å holde på i 5 timar i det veret når ein eigentleg er førebudd på finver. Det er kjempesmart av dykk å bruke sundagane på orienteringa. Den idèen skal eg ha i bakhovudet.

Anonym sa...

Eg hadde nok aldri tatt ein så lang tur hadde eg blitt overraska av sånn dritt vær. Heilt utrolig koss dåkke står på :-)

Gro sa...

Det er faktisk utrolig kjekt å orientere. Helt annerledes enn bare å gå tur. En blir ganske oppslukt av å lete etter postene og finne dem. Og da går tiden også utrolig fort. Denne gang hadde jeg til og med eget kart og kompass for å lære meg dette litt mer skikkelig. Da må det gjøres selv, ikke bare se på at det blir gjort. Anbefales!!!