søndag 3. mai 2009

Forsinket oppdatering " Søk i boligområde på Hundvåg"

Rett etter påske arrangerte Tone og meg en trening for de godkjente hundene i NRH. De opplever ganske ofte på leteaksjoner at de må søke i tettbebygd strøk, noe de ikke får trent på så ofte. Derfor ville Tone gjerne lage til en trening i et boligområde der de kunne søke i hager og rundt bygg.
Jeg tok en runde rundt til de nærmeste naboene våre og spurte dem om det var greit at vi fikk "låne" hagen til å søke i. Alle de 9 naboene jeg snakket med var svært velvillige. De syns bare det var flott å "stå til tjeneste" for et så godt formål. : ) Tok også kontakt med de to skolene som ligger rett ved oss, (Hundvåg og Austbø skole) slik at vi kunne bruke skolegårdene der også.

Det var heller ikke noe problem å få tak i figuranter. Min yngste sønn, Eirik, og en kamerat (Magnus), stilte opp. I tillegg hadde nabojenta, Lene, fått med seg 4 venninder (Ida, Marte, Benedikte og Alice) og lillesøsteren sin, Sara, som gjerne ville være med og hjelpe til. Kjempeflott!!!!

De ekvipasjene som skulle ut i søk var: Tone med Isi, Kristin med Clara, Aud med Odin, Kåre med Speedy og Sylvelin med Sibbe.

Her er NRH folka kommet

Vi delte området inn i tre teiger og ville ha en figurant i hver teig. En ved Hundvåg skole, en ved Austbø og en i en hage. Jentene lå to og to sammen som figuranter og de skulle ut og gjemme seg først.
Jeg fikk med meg tre jervenduker og gikk avgårde med jentene for å plassere dem ut. Tone og meg hadde i forkant vært en runde og funnet tre steder som figurantene skulle ligge.

På Hundvåg skole la vi Sara og Marte under en rampe inn til gymsalen. Så gikk vi videre bort til Austbø og la Benedikte og Alice i et "bed" med en del busker i. Lene og Ida ble til slutt lagt langt under under terassen i den borterste hagen. De hadde alle fått beskjed om å være stille og ikke prate sammen. Var litt spent på hvordan de ville klare det, men hadde ikke trengt å bekymre meg. De gjorde alle en strålende jobb som figuranter og lå tålmodig og ventet på å bli funnet av begge hundene som skulle søke i første runde.
Vi lot hundene rullere i teigene slik at alle skulle få funn i hver teig. Tone og Kåre var først ut. Tone startet i hagene og Kåre på skolene.

Tone og Isi er klar

Det var en fin kveld værmessig så der var en del folk som var ute, i tillegg var der fotballkamp på banen rett ved. Så forstyrrelser for hundene var der nok av. Men dette taklet de fint og alle jentene ble funnet. (I de hagene vi søkte holdt folka seg innendørs, men vi så noen nysgjerrige blikk ut vinduene, he he)

Kåre og Speedy i søk
Her er alle jentene funnet
I neste runde var det Aud, Kristin og Sylvelin som skulle søke. Vi byttet ut figurantene med Eirik, Magnus og meg. Jeg viste guttene hvor de skulle ligge, og gikk tilslutt selv og la meg under terassen. Det ble en stund å ligge der.

Og slik var utsikten min fra gjemmestedet mitt.

Odin var den første som fant meg. Han kom målbevisst langs terassen, gikk først litt opp trappene, men kom raskt ned igjen og inn under terassen der jeg satt.
Så etter en stund kom Clara. Hun også viste tydelig at her var det fert og kom kjapt inn til meg.

Her har Clara fått belønningen sin.

Ventet nå en god stund, før jeg kunne se Sibbe og Sylvelin nærme seg nedenifra. Begynte å bli ganske så støl og stiv av å sitte der, men der for de jommen forbi på nedsiden av hagen......
Det varte og det rakk, men til slutt kom de, og denne gangen helt inn i hagen. Ingen tvil hos Sibbe heller, her var det fert av folk.
Endelig fikk jeg krabbe frem fra skjulestedet Det var deilig.
Veldig kjekt at alle fikk gjort funn. Tror guttene og syns det ble litt lenge å vente mellom hver hund, men de var kjempeflinke som figuranter og kan mer enn gjerne få være med en annen gang. : )

Det ble en bra treningsøkt for hundene. Veldig greit å se at de kan jobbe til tross for forstyrrelser, og i et miljø de ikke er så vant med å trene i. De var alle enige om at det var svært nyttig å få trene og ikke minst at hundene fikk flere funn, i tettbebygd område.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Så gøy. Snilt av naboer og skoler å stille opp. :-)

Gro sa...

Ja, det var gøy. Komme du på trening på torsdag eller er ikke Faya i form til det enda?