fredag 29. mai 2009

Ny agilityøkt og mystisk plutselig halting, : (

Agility er gøy!!!!
Idag var det ny agilityøkt på kurset med Arne. Vi hadde "trommet sammen" det vi hadde av ulike hinder (både hjemmelagde og kjøpte) og rigget oss til på den litt større marka rett ovenfor p- plassen.
Først hadde vi alle hundene ute samtidig og trente på de ulike hinderne litt sånn "omanidom". Vi hadde faktisk en del hinder tilsammen: 3 tunneller, 1 tunnell m/pølse (ikke matpølse da....he he, men sånn tunnell som er lukket i ene enden med stoff som ligger nede slik at hundene må "bane seg vei" for å komme ut. Vet ikke hva det heter... ), 4 hopphinder, slalom og hjulet.

Maja var veldig giret og det er jo flott, bortsett fra at hun har en lei tendens til å ri på meg når hun er giret. Dette må jeg prøve å ta tak i for det er blitt et problem i treningssammenheng. Må forsøke å forebygge dvs være tidlig ute med belønning av kontakt, FØR hun begynner å hoppe opp. Så skal jeg fortsette å belønne kontakt til hun er rolig eller evt setter seg. Mellom hinderne måtte jeg derfor belønne kontakt en del for å roe henne ned.
Syns eller hun klarte alle hinderne bra. Til og med "tunnell-pølsa" som vi ikke har prøvd før. Slalomen må vi jobbe mer med og etterhvert sette ut flere pinner, måtte i dag ha litt hjelp av target på andre inngangen. (har bare hatt en inngang tidligere, dvs tre pinner, i dag hadde vi fire pinner)

Hun fulgte meg stort sett fint rundt uten bånd på noe jeg var veldig fornøyd med. Der var jo tross alt en del forstyrrelser av alle de andre hundene og i tillegg satt Tone/Isi og Annette/Frida og var tilskuere en stund. En gang ble fristelsen for stor og hun løp bort til Tone og de, men kom heldigvis kjapt tilbake da jeg ropte.

Etter pausen skulle vi få forsøke oss på en hel bane, en og en om gangen. Den bestod av: tunnell, hopp -hinder, slalom, hopp, hopp, hopp, tunnell-pølse og hjulet til slutt.
For å jobbe med riingen måtte jeg belønne en del kontakt underveis, mellom hinderne, så vi tok det litt rolig. Hun var litt ukonsentrert underveis enkelte steder og slalomen måtte tas et par ganger for å få det riktig. Ellers gikk det veldig bra, bortsett fra at jeg tok feil bane. He he, ikke lett å huske banen, samtidig som jeg var veldig konsentrert om Maja og å belønne kontakt før riing mellom hinderne.

Da vi skulle starte på andre runde på banen, kommenterte Torhild at Maja så ut som hun haltet. Hmm, jeg så ikke noe da jeg gikk mot starten så jeg begynte på banen. Passet på å prøve å ligge litt foran Maja mellom hinderne for å unngå riing på den måten også. (fordi vi nå skulle prøve å belønne minst mulig underveis)
Etter slalomen og et par hopp så jeg det plutselig ....... Maja haltet på et frambein. Da ble det stopp og niks mer hopping på oss. Søren, nå som vi hadde det så kjekt. Det kunne virke så det var på samme foten hun haltet på som valp. SHIT!!! Tenk hvis det har noe med den gamle skaden å gjøre... : (
Og jeg som hadde planlagt både trening på lørdag og lange turer med Tone i pinsehelgen.

Ved nærmere ettersyn hjemme så jeg at det ikke var den samme foten, det var på høyre fot og hun var ganske hoven helt nederst på poten. Puh!! Det var iallefall en lettelse. Prøvde å klippe vekk litt hår og gransket poten etter sår. Tanken gikk faktisk også til ormebitt, selv om det var usannsynlig. Da ville hun nok ha blitt mer hoven og generelt dårlig, noe hun ikke var.
Kanskje hun har fått en vridning eller noe , på turen i sørmarka rett før trening, eller nå under hoppingen?
Fant i dag ut (fredag) ut at jeg ville ringe veterinær for sikkerhetsskyld og spør litt om det med ormebitt. Hun sa at reaksjonene er forskjellige hos hunder og hvis jeg ville sjekke det så var det bare å komme. Bestemte meg for å gjøre det, så nå blir det besøk til veterinæren litt senere. (just in case)

Forresten så er leksene til neste torsdag å trene på luktdiskriminering ved hjelp av det "te- kula" vi fikk av Arne tidligere. Hunden skal i første omgang gjenkjenne og finne "te-kula" med eks en spesiell lukt inni. De skal så markere funnet med å sette seg. Senere blir det å gjenkjenne rett lukt blant flere ulike lukter. (altså lukt-diskriminering).

I tillegg skal vi trene på tapt apport. Hunden skal sendes ut på søk etter en gjenstand vi har "mistet". Gjenstanden skal avleveres.

Vi vil også kunne velge litt innenfor ulike momenter i bruks-aktiviteter. Eks start på rundering (flying), meldetrening, spor el. her kunne vi velge litt selv ut fra momenter vi strever med og kunne trenge hjelp til å trene på.

Ingen kommentarer: