fredag 24. juli 2009

Tur i all slags vær

FREDAG 24/7

I dag var dagen for skiftende vær, bokstavlig talt. Vi hadde alt fra solskinn til regn, tåke, hagl og tordenvær.
Tone og meg dro avgårde på tur i halv to tiden. Vi ville gå et sted vi ikke hadde vært så mye før og kjørte derfor først til p-plassen ved Skineldvatnet. Derfra gikk vi opp samme stien som vi går til Skykula, men når vi hadde kommet opp første kneika tok vi av til venstre og dro innover heiene her. Vi tenkte oss først opp på Skytafjellet og videre til Trælafjellet derfra.
Sola skinte og det var skikkelig varmt å gå oppover den bratte skråningen i starten, men vi hadde ikke gått langt, etter at vi tok av stien, før regnet kom. Da buldret det også i torden. Måtte ta Maja i bånd og vi gikk nedover et stykke til noen store steiner for å søke ly.

Her er vi inne mellom steinene

Uff, hvis dette tordenværet fortsatte, kunne vi ikke gå opp på de toppene vi hadde tenkt. Lurte en stund på om vi bare skulle snu og dra nedover igjen. Det hadde jo vært kjipt. Men etter en liten stund der innimellom steinene, så så det ut til å bli lysere. Heldigvis ble det heller ikke mer torden og vi fant ut at vi kunne fortsette oppover. Gikk til vi kom opp til Skytafjellet.

Dråper på linsa gir et noe uklart bilde

Fortsatte så litt videre opp ut mot kanten på fjellet. Var akkurat på vei helt ut på kanten da det kom nye tordenskrall igjen. Våget oss såvidt ut på kanten og fikk se en fantastisk utsikt nedover mot Ørsdalsvatnet.

Isi på kanten ned mot Ørsdalsvatnet

Lave tåkeskyer kommer opp over kanten

Ganske stilig å se tåka komme sigende

Nå fant vi ut at det var best å snu nesen hjemover igjen. Maja er såpass redd torden at hun kan være troende til å løpe i panikk hvis det plutselig braket løs rett over oss.
Vi tok en litt annen vei tilbake og etter en liten stund kom der ei haglbyge.
Men ikke lenge etter lysnet det igjen, og til og med sola tittet litt frem. Vi tok oss en pause med litt mat siden været ble så pass bra. Fant og ut at vi ville ta turen oppom en annen topp, rett ovenfor hyttene nede i dalen. Der var det faktisk sti og lett å gå. Var flott utsikt oppå denne toppen.

Mot vanna på oppsiden av hytta vår

Mot Gyadalen

Ørsdalsvatnet

Så bar det nedover mot bilene igjen. Ble heldigvis en litt lengre tur enn det så ut til å bli en stund, selv om vi ikke kom oss opp til Trælafjellet. Vi var vel ute i 3,5 timer og vi gikk ca 6 km.