søndag 23. august 2009

Endelig på lang tur igjen!

På grunn av løpetida har Maja stort sett bare gått i bånd de siste ukene. Nå er det bare noen dager igjen av den, så jeg tok sjansen på en skikkelig "løpe- løstur" igjen. Tone og meg fant ut at Veraland kunne være greit, siden der sannsynligvis ikke ville være så mye folk der som mange andre steder på en søndag.

Faktisk var parkeringsplassen ved gården helt full, men området er stort så ute i terrenget er det ikke sikkert en vil treffe på noen. Noen traff vi som var på vei tilbake og ellers så vi bare et par og de var uten hund. Var en del sau helt i starten ved gården, men ingen lenger inne i terrenget. Maja storkoste seg. Herlig å få strukket litt skikkelig på beina. Vi tok en god rundtur og gikk på merket sti hele veien.

Et "veikryss", her går vi mot Svanelitjørn

Vel, denne stien var veldig sorpete og full av vann mange steder, så det å finne veier utenom og hoppe fra stein til stein ble nødvendig. Tydelig det har falt en del nedbør i det siste, ja.
Fant en del blåbær underveis, men de er begynt å bli noe vassne i smaken nå så sent på sommeren. En del vann i disse bekkene og myrene vi måtte over, så gode fjellsko var godt å ha.

Hmm, kommer vi over her?

Stien var noen steder ganske "overgrodd". Det vil si enormt høy lyng vokste her så vi kunne nesten ikke se hvor du satte beina.

Kunne nesten bare se hodene på hundene noen steder.

På slutten av turen kom vi litt opp i terrenget og fikk fin utsikt innover mot Ims. Her er den eneste varden på turen. Hadde en liten stopp til her for å nyte utsikten.

Tone bygger den nusselige varden litt større....

Utsikten nedover mot Ims med Jørpeland i bakgrunnen.

Videre gikk turen gjennom en flott furuskog. Store flotte kronglete furutrær er flotte.

På vei oppover gjennom furuskogen

Da vi kom tilbake til denne skogsveien som går her var der sau igjen og hundene måtte i bånd den siste lille biten. Klokka var kvart på seks da vi kom frem til bilene. Vi hadde da vært ute i fire timer, og gått ca 9 km.