fredag 28. august 2009

Meldetrening på OD

Møtte Silje, Torhild, Anne lise og Aud Venke på OD i går for trening. Vi var flere som ville trene meldetrening så det var stort sett det vi gjorde. + jabbing selvfølgelig. Vi er utrolig flinke til det etterhvert, he he.
I dag hadde vi også en ganske ny og spennende forstyrrelse på p-plassen. En liten kanin hadde tydeligvis slått seg ned der i kveld. Den hoppet rundt, litt ut og inn av buskene, og så ikke ut til å bli redd hundene heller når de kom ut av bilene. He he, det ble noen rykk og napp for noen to- beinte, som nesten for på hodet inn i buskene når kaninduften ble for fristende for hundene.

Jeg trente sammen med Anne Lise. Valgte å starte med å gi Maja bittet i front, hun kom på plass og så "vis". Neste var fra Anne Lise og inn til meg med bittet, for så å få påvise. Hadde kort avstand i starten, og økte litt etterhvert, men hadde ikke lenger avstand enn ca 10 m. Tok flere repetisjoner fra Anne Lise og inn til meg, men nå la hun bittet på bakken foran seg. Det gikk fint det og. Tror jeg hadde fire repetisjoner totalt før pause.

Neste runde startet jeg på - fra Anne Lise og inn til meg. Hadde et par av de før jeg prøvde "hele runden", der hun startet fra meg og bittet lå på bakken foran Anne Lise. Første gangen nølte hun vel et par sekund eller så etter å ha tatt bittet, før hun returnerte til meg med det. Trengte ikke rope eller lage noe lyd, hun kommer av seg selv. Hadde ikke lang avstand da jeg tok hele runden, kun 5-6 m tenker jeg. hadde denne gangen og ca fire repetisjoner før pause i bilen.

Siste runde startet jeg og på trinnet - fra Anne Lise og inn til meg. Denne gangen hadde jeg og et par ganger med hele runden. Men gikk så tilbake til kun fra Anne Lise og inn til meg. Jeg tror det er lurt å variere dette litt hver gang. Så kan jeg etterhvert når hun blir sikrere begynne å strekke avstanden mer. Kjenner jeg må jobbe med meg selv for ikke å gå for fort frem. Har lest i blogger i det siste (Morten Egtvedt og Håkon Groven) om meldetreningen og der advares det sterkt mot å gå for fort frem og å hjelpe hundene med ulike former for påvirkning/hjelp.
En skal terpe lenge på de ulike momentene og ikke godta "slurv". For å unngå at det blir for kjedelig tenker jeg at det er greit å variere noe mellom de ulike stegene. Gå litt "frem og tilbake" underveis.

Maja er flink syns jeg. Hun gjør det hun skal, men som med alt annet med Maja er det i hennes eget tempo. Det får jeg nok bare godta. Så lenge hun holder seg i trav, ser glad og fornøyd ut, og ikke bare subber avgårde, får jeg være fornøyd.
Hun kommer fint rundt på plass (jeg er ikke pirkete på utgangsstillingen) og holder fast helt til hun får kommando "takk".
Så er det bare å fortsette å trene, også ute i ulike typer terreng og etterhvert strekke avstanden ut til figurant.

Ingen kommentarer: