søndag 13. desember 2009

Flott vinterdag og god treningsøkt på Sæland

På lørdag var det fire hunder som var møtt opp til runderingstrening på Sæland. Jan Inge med Punky, Silje med Pia og Selma som også var med oss i dag, May Karin og Odd helge med Molly, meg og Maja.
Sæland er et nytt område og det var første gang vi var her i dag. Det var et flott vintervær med sol og sikkert et par minusgrader, iallefall i morgentimene. May Karin stod og møtte oss der vi skulle parkere bilene. Vi tok først en liten tur inn i området for å sjekke litt ut. Her var det flott høy skog og veldig bra runderingsterreng. Passelig åpent, men allikevel muligheter for å skjule figurantene.
Vi fant ut at vi ville markere en midtlinje inne i skogen, for å få utnyttet terrenget best mulig. Etter et stykke inni skogen, kom vi så ut på en grussti der vi kunne fortsette løypa et stykke til. Løypa er noe lenger enn eks på skytebanen. Der er vel mulighet for en ca 10- 11 slag tenker jeg, eller mer hvis en ikke trekker så langt frem mellom hvert slag. En kunne også ha rundert langs grusstien hele tiden, men da ville det blitt korte utslag et lite stykke på høyresiden  pga en elv som ville vært vanskelig å forsere både for figuranter og hunder.

I dag var det ikke godbiter og leker som var i sekken på midtlinja når Pia skulle rundere.  Oppi sekken lå nemlig dette lille dyret og sov, he he.

 Søte lille Selma


Hun sov hele tiden, selv om vi måtte flytte sekken litt rundt omkring for at den ikke skulle stå i veien for Pia som passerte over på andre siden.

Selma våknet og kom krypende ut før jeg fikk knipset bildet


Selma fikk hilse både på Punky og Maja etter treningen. Maja er litt betuttet når hun treffer valper, he he. Syns visst dette var et rart lite vesen.

 Selma likte godt halen til Maja


Maja sin runderingsøkt i dag gikk kjempebra. Valgte å ha dobbel påvirkning før start. Dvs hun fikk først et klapp fra fig nr to, så et fra fig nr en, før jeg satte henne over på andre siden av midtlinja og sendte via en passering. Knallbra fart ut. Hun hadde i det hele tatt mye futt under runderingen i dag, men dabbet litt av mot slutten når hun begynte å bli trøtt. På et av slaga kom hun skjevt ut og løp på skrå fremover i steden for rett ut. Men etter en stund trakk hun bakover og fant figurant alikevel. En gang hadde hun et stopp etter ca 10 m utover. Sto en stund i ro før jeg kalte henne til meg. Prøvde å sende en gang til, men hun snudde da også og kom tilbake til meg. Valgte da å få en påvirkning, tok henne over på andre siden av midtlinja og sendte via en passering. Da gikk det bra.   
Ser at hun ikke er helt stødig på å vinkle 90 gr under passering. Da måtte jeg "hjelpe" henne med å ta et par skritt i den retning jeg ville at hun skulle løpe, samtidig som jeg viser henne retningen med armen.
Der var svært lite vind til hjelp for hundene i skogen i dag. Såvidt en liten trekk fra venstresiden. Kunne se at hundene sleit litt mer med å finne figurantene på den lesiden.
Ellers kom hun fint inn når figurantene ble passive. (Silje må sitte nede for hvis hun reiser seg opp begynner maja å ri på henne, he he. Jeg velger å vente med å rope til hun har begynt å løpe fra fig.

Etter pausen måtte både Jan Inge og Silje gå, men May Karin hadde tid til både å hjelpe meg med litt meldetrening, og vi tok en tur over på andre siden av veien med hundene, for å sjekke ut skogen her. Dette med tanke på alternative runderingsløyper, hvis vi f.eks er mange og vil dele oss.
Her var der også muligheter for rundering, med greie grusstier som midtlinje.Ikke så lange disse heller, men absolutt brukbare. Her var det enkelte partier med noe tettere vegetasjon, men det kan jo også være greit å trene på innimellom.

Meldetreningen med Maja tok vi inne i skogen der vi hadde rundert. Startet på trinn en (rett fra meg til fig) og tok også trinn to (fra fig med bittet og inn til meg) før jeg tok hele kjeden. Maja trenger at jeg deler opp kjeden i starten, når vi holder på med generaliseringen. Det å trene melding ute i skogen, i ulike terreng, er det vi nå må fokusere på. Hadde vel en to - tre repetisjoner med hele kjeden før vi gav oss. Hun "nøler" av og til litt hos fig før hun tar bittet. Hun vil gjerne ha belønning med en gang hun kommer ut. Spesielt når hun nettopp har rundert med rett i belønning akkurat i dette terrenget.
Men i iallefall tok hun det greit etter litt "nøling" og sussing på figurant. Hun returnerer fint og holder fast helt til kommando takk, så akkurat den delen er jeg svært fornøyd med.

Da jeg kom hjem fra trening var der en utrolig flott solnedgang som jeg fikk fotografert fra terassen.


Flere bilder av Selma og solnedgangen finner du her.

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Så kjekk trening det såg ut til å vere då. Skjønar av dei som var med at Mollis ikkje fekk beskjeden om kor det var...

Nydeleg solnedgang!

Gro sa...

Ja, det var skikkelig tabbe og misforståelse ang Mollis. Eg trodde du hadde sendt henne mailen om kor området var, og du trodde nok eg skulle gjøre det.
Skal du komme lørdag som kommer på Skjæveland? Hun kunne kanskje da. Eg traff henne nemlig i sørmarka i dag og fekk spurt. Hun skulle jo også fått diplomen sin.

Eg må se kor langt eg har kommet med jula før eg vett om eg kan komme på lørdag....