onsdag 24. februar 2010

Besøk i hytta

I dag (onsdag) var det litt surt og kaldt vær. God vind, overskyet og kaldt. Vi sov lenge i dag også og ventet besøk av mor, far og Safi litt senere på dagen. Roald og Eirik tok avgårde til butikken på Vikeså for å handle litt, og møte mor og de, som ikke har vært her oppe før, og dermed litt usikre på veien.
Jeg luftet Maja en liten tur før de kom. Safi var helt i hundre som vanlig, og vi gikk derfor en liten tur opp til vannet med hundene før vi inntok hytta for kaffe med noko attåt. Mor hadde bla med hjemmelagde berlinerboller og smultringer. Nam nam. : )

Etter at besøket hadde sagt takk for seg slappet vi litt av før meg og guttene tok oss en tur ut. Hadde fått bekreftet av en av de som eier hytta, som også er her oppe, at Merstadvatnet var 110% sikkert å gå på så vi ville ta en tur opp dit. Dvs guttene gikk ut først og jeg litt etter dem. Da jeg kommer utenfor ser jeg dem laaaangt oppe i fjellsida et stykke bak hytta. Uff, det så litt skummelt ut mtp snøskred, for de var midt i et bratt snødekt parti på vei opp på toppen. Jeg gikk oppover for å se hvordan det gikk.

Her er de kommet nesten helt opp på toppen. (tatt med zoom)

 Helt oppe

 De gikk over toppen og jeg møtte dem igjen borte ved der kanoene ligger. Vannet var veldig varierende å gå på.Llangs land inne i bukta mot hytta var det veldig dyp snø, for her er det blåst mye snø innover. Litt lenger ute var det mer bare avblåste partier og mye lettere å gå på beina.  Det gikk mye greiere å få med seg Maja , nå som guttene var med og vi gikk utpå isen. Vi krysset vannet og gikk helt over i andre enden. Litt mindre vind her og mye mindre snø på isen. Etter ei stund begynte Maja å løfte på potene. Her var det snø/isklumper ja. Glemte å ta på potesokker, dessuten skulle vi jo ikke være ute så lenge. Fikk gravd ut de største klumpene og fant ut det var best å snu nesen hjemover igjen. Guttene ville ta en liten tur videre inn i terrenget på andre siden her. Her har vi vært å padlet med kanoer om sommeren. Rart å se landskapet slik som dette om vinteren. Helt annerledes. Hadde jo kamera med, men glemte helt å ta bilder.

Maja tok avgårde på vei hjem, men måtte stoppe et par ganger for å få vekk isklumper under potene. Var nesten blitt mørkt da jeg kom tilbake. Heldigvis kom Anders og Eirik ikke lenge etterpå og nå var det blitt helt mørkt.

Har forresten kjøpt ny sofa til hytta og her er et bilde av Roald og Eirik som har inntatt horisontalen etter turen de hadde til Stavtjørn på tirsdag.

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Hyttelivet gjev meirsmak, tenkjer eg. Kos dykk vidare

Tone sa...

Sikkert kjekt med besøk og en rolig dag i skiløypa... :-)
Her i dag (torsdag) snør det noe kollossalt nå... blir nesten oppgitt. Nå var mye forsvunnet pga de "varmere" dagene, men så får vi påfyll igjen.... :-(((