mandag 5. april 2010

På tide med litt oppdatering......

En stund siden sist blogging ja, så nå var det på tide å oppdatere litt. Har hatt to kurskvelder på Forus før påske der vi jobbet med baklengskjeding. Jeg har starta på en ny kjede siden sist som var slik: Rygging foran meg, snurr foran, sitt og "hi - five". Dette ble da utført baklengs der jeg startet med "hi - five". Fant da fort ut at Maja ikke kunne kommando på sitt....... hæ, går det an......?
Det viser seg jo at jeg generelt sett har jobba alt for mye med frivillige atferder, på bekostning av skikkelig stimuluskontroll. Ja ja, da var det bare å skifte tema. Her skulle det trenes på kommando på sitt. Hun ble feilet (ingen belønning) hvis hun satte seg uten at jeg hadde sagt kommando. Etter en del kjappe kommandoer, ventet jeg litt for å se om  hun nå ville vente på kommando....... - det gjorde hun ikke. Hun satte seg kjapt frivillig, ikke så rart kanskje siden det er jo slik vi har trent. At hun skal repetere den atferden hun har blitt belønnet for.

Så vi fortsatte å trene. Det ble en del feiling, men til slutt mener jeg hun faktisk begynte å skjønne bittelitt. : )
Trente også en del på dette hjemme i denne tiden.

Siste kvelden fikk jeg til slutt satt sammen hele kjeden og det gikk så noenlunde greit. Både Maja og meg har veldig godt av å trene på baklengskjeding. Hun trenger å jobbe med å "strekke tiden" (utføre flere øvelser) før belønning kommer og da er baklengskjeding en utmerket måte å trene på.

Ikke noe å si på kontakten her nei. (Torhild og Era)

Kosekroken......?

Tror det er snurring Ekko holder på med her

Flott fri ved fot av Evita

Følg med da Silje, eg bukke jo for harda livet eg, sier Selma.

Ingen kommentarer: