mandag 19. juli 2010

Ferien fortsetter på Tjørn

Reiste opp til Tjørn tirsdag formiddag i forrige uke. Tone hadde dratt opp mandagen og var derfor allerede på plass i hytta. Denne dagen ble det bare en liten luftetur bortover til de tre vanna nedenfor Trollarinda.

Utsikten nytes

ONSDAG
Onsdagen ble en flott dag. Nydelig sol og varmt nok til å gå i shorts og faktisk bikinioverdel også etterhvert. Vi gikk denne dagen tur på Stemmeheia. Gikk via et skar der vi har funnet ut kan være en aktuell teltleir-plass. Burde jo testet ut telter og utstyr før vi drar på Hardangervidda....... Vi får se etterhvert om det blir en overnatting her oppe, eller bare rett utenfor hytta.

Her er teltplassen

Gutta var ute og padlet i kanoene hele dagen

Her nytes et avkjølende bad

Vi gikk et godt stykke bortover Stemmeheia og rastet i en liten helling for å ly for vind. Utrolig hvordan sola steikte her. Plutselig fikk vi et lite besøk som dukket opp rett bak en stein der vi satt.

Veldig nysgjerrige disse her, he he.

Maja finner litt skygge

Gikk turen over Trollarinda på hjemveien. Selv oppå her kunne vi gå i bikinioverdel, herlig. Ble faktisk en smule solbrent denne dagen selv med solkrem på.

TORSDAG
Torsdag hadde de meldt noe ustadig vær, men det så ikke så verst ut fra morgenen av selv om det blåste godt. Vi fant ut at vi ville gå en ny tur. Kjørte den ene bilen ned til gården ved Tjørn og gikk langs de tre vanna og videre mot Bakketonane. Gikk så ned fjellet i et skar og kom ned til Pauladalen. Her hadde vi en matpause og vi hadde ikke før satt oss ned, så kom regnet. Ble ikke en særlig lang pause nei...... he he. Terrenget her var et hekkan å gå i kan en trygt si. Mye lyng og einer som dekket alle hullene. Det ble litt knall og fall noen steder, men ingen skader heldigvis. Vi bakset oss avgårde i regnværet og bekledningen ble godt testet for vanntetthet i dag.
Var ganske deilig å komme inn på en sti de siste hundremeterne før vi kom frem til bilen. Godt å sette seg inni bilen var det også : ). (hadde ikke apparatet med i dag så ingen bilder)

FREDAG
Fredag skulle det være opphold frem til kl to, ifølge yr. Tok derfor en litt tidlig tur opp mot Merastadvatnet og vannet bakenfor der. Vi tuslet rundt her oppe i et par timer og klokka to kom faktisk regnet. Da tuslet vi tilbake til hytta. Her er noen bilder fra turen.

Fint her oppe ved vannet

Musejakt

Pause

LØRDAG
Lørdag hadde også varierende meldinger, men ikke like sterk vind som dagene før. Der var opphold og vi tok i dag turen opp på Nonsfjellet. Her har jeg aldri vært før faktisk. Det var myyye opp og ned på topper på vei bortover, og en fantastisk utsikt mange steder.

Maja har gått litt i forveien og dukker opp høyt oppe på en topp

Utsikten mot veien og myra nedenfor

Lurer på om dette er hjort? (tatt med zoom)

Utsikt mot Ørsdalsvatnet

Hadde ei god byge, men akkurat da fant vi en god stein å søke ly under. Vi hadde matpausen her også. Greit å sitte så og si tørt, mens det regner, he he.

Stilig slik vatnet ligger mellom de høye fjella.

Vi gikk fra topp til topp bortover og syns aldri å komme frem til enden. Dette kjentes godt i beina etterhvert ja. Enden kom jo til slutt og vi knipset bilder av utsikten her også. Så var det å komme seg nedover da. Jeg liker ikke så godt bratte og glatte fjellskråninger akkurat, og Maja bare setter utfor hun. Gulp, jeg står igjen med hjertet i halsen til Tone sier at nå er hun nede...... Er  så redd hun skal skade beina i slike jump nedover. Og der var veldig bratt og der vi gikk ned. Måtte selv på rumpa hele veien ned, mens jeg klamret meg til lyng og einerbusker som heldigvis var der.

Her kom vi ned

Kom ned til et platå der det var ei myr og gikk et stykke bortover. Her stod også denne majestetiske steinen.

Tone ble veeeeldig liten foran denne

Så var det siste skaret ned vi skulle klatre før vi endelig kom oss helt ned på myra ved "sauemarka". Da var det "beine veien" over myra og opp på veien og tilbake til hytta.