fredag 6. august 2010

HARDANGERVIDDA for en opplevelse !!!!!

Hadde mange sommerfugler i magen før avreise. Tenkte spesielt på hvordan Maja ville takle den lange bilturen oppover. Hadde pakka, veiet og pakka på nytt mange ganger før alt var klart. Vekta var pint ned til et minimum, men alikevel var sekken 15 kg (m/sekk), mindre kunne det ikke bli.
Tone og meg kjørte sammen oppover med Maja i baksetet og Isi i "bagasjerommet" på golfen. Sekkene og annet var trøkket sammen der vi fant plass. Hadde gitt henne en bilsyketablett ca en time før avreise, men hun peser jo som vanlig alikevel. Tok ferja over til Arsvågen i halv ti tiden. Hadde en god del stopp oppover og det gikk greit med Maja. Noe uvillig er hun jo til å gå inn i bilen etter stoppa, men men.
Oppdager plutselig at løpetiden har begynt. ÆSJ det var da utgjort!!! Nå har jeg ventet så lenge på den løpetida, kunne hun ikke ventet en stund til......   Hadde heldigvis pakket med meg en hjemmelaget "tispetruse" sånn i tilfelle, til bruk inni hyttene og i teltet, hvis den skulle komme.

Vel fremme på Dyranut fikk hundene mat og vi hadde oss en god middag før vi kjørte videre innover grusveien mot Tinnhølen der bilene skulle parkeres. Der var maaaange biler der allerede og en del folk som også skulle innover vidda. Der er mange  t- stier her som går mot ulike områder på vidda.

Her skal vi til å begynne å gå

Så starta turen,. klokka var vel ca 18.30. På med sekkene, som føltes mildt sagt blytunge, og vi la ivei.

Annette m/Frida (flat) og Tove m/Space (jaktlabbe)

Stikryss foreviges

Gikk innover i ca halvannen time før vi dro litt av stien og fant oss et flott sted å telte. (Hellehalsen het det her) Det var fortsatt sol og flott vær.

Her er primusen i sving

Maja ved teltet mitt

En utrolig herlig opplevelse å sitte her inne på vidda og nyte en fantastisk kveld og solnedgang med kaffi og bailleys i koppen. (Annette og Tove hadde tatt med både baileys og pærecognac til denne første kvelden : ))
Myggen gjorde sin ankomst og gjett om den stakk, fikk et stikk gjennom sokken........ he he.  Her kom innkjøpt myggnett og myggmiddel godt med.

Vi nyter de siste solstrålene

Maja var ganske utkjørt stakkars, hun lå og holdt på å sovne allerede ganske tidlig på kvelden. Det var nok mest mentalt trøtt hun var, etter kjøreturen. : )

Solnedgang på vidda

Vi krøp inn i teltene, men det tok en stund å sovne denne kvelden, he he. Utover natta ble det tydelig gaaaanske kaldt. Jeg hadde god sovepose så der det kjentes mest var på nesen. Den ble behørig trukket godt ned i soveposen, men jeg måtte jo opp av og til for å få luft, he he. Litt klaustrofobisk følelse å snurpe igjen soveposen helt. Ikke like lett å finne igjen "snurpetrådene" når en følte en måtte "ut" å ha litt luft.: )
Til og med Maja fikk teppe og jakken min over seg i løpet av natta. Hadde vært rim i gresset tidlig om morgenen,  så det har nok vært nede i 0 grader ja. Litt verre hadde det vært for Annette og Tove. Deres "tre-sesongs" telt var langt fra gode nok i kjølen her oppe. (innerteltet var kun myggnetting), så det var nesten som å ligge ute for dem.  Her må det nok klages til butikken ja......

Hadde en god real turmat frokost og tok litt tid å pakke ned telt, sekk. og ikke minst soveposen som skulle inn i det der forbaska litna kompresjonstrekket. Vi var ferdige og gikk avgårde i ti-tiden. Traff litt folk innimellom som også var "på vandring", men ellers kunne hundene gå løse. Lite folk med hund heldigvis, med tanke på Maja med løpetid.
Været var flott i dag også, så en kunne gå kun i shorts og en tynn ull t-skjorte. Deilig!!!

Heldigvis en god del bekker og vann å avkjøle seg i

Her er Folgefonna i bakgrunnen

Merket etter en stund godt vekten på sekken, så vi tok det med ro og hadde en del småpauser underveis.

Pause ved et lite vann

Terrenget er jo helt nydelig å gå i. Flate vidder så langt øyet rakk. Dette er noe helt annet en Tjørn -terreng ja.

Sjekk den blå himmelen

Vi gikk langt denne dagen. Først 11 km inn til turistforeningshytta Sandhaug. Her hadde vi en god lang pause  : )
DNT hytta Sandhaug

Deilig med en god hvil nå

Så gikk vi videremot Besso som var dagens mål. Vi måtte over to hengebruer på denne strekningen. Gulp, den første måtte Maja over. Det var for dypt til å vasse (hun svømmer jo ikke...) og en del strøm i elva akkurat der det var noe grunnere vann. Prøvde først å få henne over sammen med meg. Jeg var veldig nervøs og det merker jo så klart Maja. Hun krøp sammen og  "frøs" etter å ha kommet ut på brua. Jeg prøvde å gå fra henne i håp om at hun skulle komme over selv. Men hun ble bare stående i samme stilling. Så tok Tove henne mens jeg stod på andre siden og oppmuntret. Turde nesten ikke se selv. Men hun gikk faktisk, eller krøp er vel rettere ord, he he. Planen var jo at vi evt måtte bære henne over disse bruene som vi visste var der, men den planen måtte forkastes pga at det ikke var lov å være mer enn en person på brua. (stod på skilt) Og bruene var virkelig vinglete og det knirket som bare det.

Her blir Maja stående igjen

Den andre brua var rett etterpå, men her var det så pass grunt at Maja kunne vasse greit over elva så da lot jeg henne gjøre det. Vi gikk så videre mot Besso en ca 5 km's tur.

Her kan vi se tilbake mot Sandhaug som vi forlot (har gått rundt vannet)

Vi labber videre

Helt mot slutten skulle det komme ei bru til. Denne hadde vi hørt, av en fyr på Sandhaug, var skummel og med tre -fire meter dypt ned til elva under, men vi hadde ikke trengt å "grue oss" til denne, he he. Den var veldig liten og fast så det var ikke noe problem.

Den "skumle" brua

Her er vi snart fremme på Besso

Vi ankom Besso etter ca  to timer. Da var vi slitne gitt og det kjentes både i rygg/nakke og hoftebein. Da var det deilig å sette seg ned og hvile utenfor hytta.De drev med stølsdrift på denne hytta og "budeia" hadde denne kvelden problemer med å finne kyrne. De hadde stukket av, på stutjakt ble det sagt. Utrolig koselige folk som eide denne hytta og de hadde selv en del hunder så de var veldig hundevennlige. : )

Annette og Frida utenfor hytta (Maja litt i bakgrunnen)

Her hadde vi fått et ganske stort rom til allemann. Fire stk med bikkjer, men det gikk utrolig greit. Hundene var også trøtte og roet seg fort på rommet. Vi hadde en herlig tre retters middag og satt en stund ute på gårdsplassen, før vi krøyp til køys med allerede stive og støle kropper, litt usikre på om vi ville klare å komme oss opp av sengene dagen etterpå, he he.

Været var flott da vi stod opp også. Hadde en deilig frokost med nybakte rundstykker og brød, nam nam. Etter litt vurdering frem og tilbake fant vi ut at vi måtte revurdere videre tur-rute. Hadde også fått snakket med litt erfarne turfolk her på hytta og fant ut at vi hadde lagt opp til noe for lange etapper, med såpass tung opp-pakning. Ca tre - tre og en halv time ble anbefalt å gå daglig, og vi hadde lagt opp til rundt 5-6 timer gåtid hver dag.  Ellers så så ikke  Annette og Tove syn på å ligge i telt pga kulden og værutsiktene fremover. De meldte noe regn videre frem i uka. Utstyret var rett og slett for dårlig, og i tillegg hadde Tove en del vonde gnagsår. Selv hadde jeg fått vondt i knoken bak på helen. Det var ikke gnagsår, men den var hoven og litt øm. Hmmm, kanskje en betennelse eller noe? Har ikke hatt noe slikt før så jeg var usikker på hva det var. Ellers var formen bemerkelsesverdig god etter å ha gått 16 km dagen før. : )

Vi fant ut at en "hviledag" nok ville være lurt og bestemte oss dermed for å gå tilbake til Sandhaug. Vi hadde jo fått vite at de også hadde hunderom og Tone fikk kontakt med Sandhaug og fikk booka oss inn på to rom. Det var litt deilig å gå avgårde og vite at vi i dag kun skulle gå to timer.

Her pleies såre ben.

Nyyydelig landskap

Var jo litt betenkt i forhold til at vi måtte over den samme hengebrua med Maja, men hadde hun klart det en gang fikk det vel gå greit en gang til.

Her er Tone og Isi på vei over

Det gikk godt heldigvis. Gjorde det samme som sist at jeg gikk over først og Tone tok Maja etterpå. Jeg glemte helt å ta bilde av henne denne gangen og. : )

Vel fremme på Sandhaug nøt vi en iskald pærecider, det var nyyyydelig!!!!

Sandhaug er knutepunkt for stier til mange DNT hytter

Resten av dagen slappet vi av ved hytta med herlig karbonadesmørbrød med speilegg til lunsj, og god treretters middag senere. I kveldingen kom det noen regnbyger. Var ganske deilig å sitte inne i hytta da. Fikk også tatt en god dusj. Stod på badet og kikket ut av vinduet, da jeg plutselig drar kjensel på noen folk som nettopp var kommet og satt utenfor. Hmmm, verden er ikke stor, det var guttane mine sine to kamerater med familie som var kommet. He he, tror nok de ble litt overrasket de også over å treffe på oss her.

Maja og Isi slapper av på rommet

Dagen etter var fin værmessig fra morgenen av. Annette og Tove ville nå gå direkte tilbake til bilen så vi tok farvel med dem etter frokost. Meg og Tone lurte litt på hviken vei vi å skulle ta. Var fortsatt litt vond i helen, men det hadde blitt mye bedre. Begynte å gå og etter å ha kjent at det gikk greit med foten, gikk vi av stien og tok en annen noe lenger rute.

Her er vi akkurat begynt å gå

Kjekkere å gå en annen rute enn den vi kom. Denne gikk mot Rauhelleren. Skulle følge den et stykke før vi ville ta av og følge en gammel ikke t- merket sti som viste på GPS'en. Det var ikke noe særlig folk på denne ruta og flott sti å følge. Det var nå skyet over og var litt regnbyger innimellom.

Tone i fullt utstyr

Flatt, flatt og flatt

Vi koste oss og hadde en del gode pauser underveis. Lunsj hadde vi smurt oss på Sandhaug med egg og greier og den smakte godt.
Maja sprang ganske langt fra oss ute på myrene og plutselig begyunte hun å gjø mot ei gresstue. Hun hadde funnet en lemen. Den lå og freste inni hullet og Maja gjødde. Isi stormet selvfølgelig bort med Tone etter. Hun fikk tatt Isi, men nå var Maja så oppgiret at hun faktisk tok denne lemenen. Hun kastet den rundt slik som katten leker med musa.  Så tok hun den igjen og rett og slett drepte den. Usj, det hadde jeg i grunnen ikke trodd. Heldigvis spiste hun den ikke.

Her har Maja funnet lemen

Her ligger lemenen rett foran Maja (v/høyre fot)

Da vi kom der den umerka stien skulle være var der ingen sti. Den var nok så gammel og lite brukt nå at den ikke viste lenger. Vi gikk i den retningen den skulle gå og etter en stund så dukket der opp litt sti innimellom. Den ble noe tydeligere etterhvert.

Her kan en skimte såvidt Hårteigen laangt bak

Vi siktet oss inn på en stor haug/fjell (Kleivshovd) der vi fant ut at det sikkert var greit å slå leir for kvelden. Greit å finne litt ly for vinden. Her var det massevis av reinlav. Et flott underlag å telte oppå.

På vei mot "fjellet" der vi ville slå leir

Maja foran teltet (maten til hundene godgjør seg oppå teltet)

Vi var heldige og fikk slått opp teltene i oppholdsvær. Det kom litt regnbyger innimellom, men var også noe opphold slik at vi fikk fyrt opp primusen og laget både kaffe/kakao og etterhvert real "viltgryte".  Den var faktisk veldig god.
Her skal primusen fyres opp

Herlig!!!

Da jeg gikk ned for å fylle vannposen i et lite vann rett ved så jeg at det faktisk var rumpetroll her. Stooore rumpetroll. Fikk foereviget et.

Vi krøp tidlig til køys pga regnet. Stod opp i opp i oppholdsvær og lette skyer. Fikk hatt frokost og pakka telt og sekk. Så dro vi videre på den siste etappen vår mot bilene. Ble etterhvert noe regn også. Vi fant greit "traktorstien" vi skulle følge videre. De siste fire km gikk vi på grusvei.

Her en liten pause i veikanten

Hadde Maja i bånd her pga litt hytter og folk rundt. Hun nærmer seg jo nå tross alt midtuka på løpetida. Litt hardt å gå på grusveien, men gikk bedre enn forventet med fjellskoa.

Her kan vi se bort på p-plassen

Vel fremme ved bilen ventet brus,  sjokolade og joggesko i bilen, he he. Det var ganske deilig ja. Nå hadde vi mye av dagen igjen. Vi hadde bokket et rom på Dyranut for å nyte resten av fjellferien og ikke kjøre hjem før på lørdagen. Vi plasserte hundene på rommet og tok oss en kjøretur til Geilo på shopping. Rart å komme til masse folk igjen og vandre rundt i butikker. Hadde oss en deilig softis også. Skikkelige "turister"......

Så var det tilbake til Dyranut der vi hadde en deilig middag med fjellørret og creme bruille (?) til dessert. Nyyyydelig!!!
Hadde skaffet oss blader og aviser så etterpå inntok vi horisontalen og slappet av med lesestoff for en stund.

Dette trollet står rett ved Dyranut og vardene rundt er det turister som bygger.

Dagen etter var det tid for hjemtur. Igjen var det blitt opphold og ganske fint vær. Vi tok oss veldig god tid og stoppet ved en del fossefall på veien for å fotografere. Første stopp var Vøringsfossen. Skikkelig bratt juv dette her. Selve fossen så vi ikke fra der vi stod. Hadde vi gått litt lenger nedover veien var der et utsiktpunkt der, men det så vi ikke før vi var på vei i bilen igjen og da gadd vi ikke stoppe og snu tilbake igjen.

Her er det laaaaangt ned

Stoppa også et stykke lenger nede i håp om å se fossen derfra, men det gjorde vi ikke. Men for et flott syn terreng og bratte fjellskrenter er her alikevel. Og elva bruste godt her ved brua.

Så var Låtefoss neste stopp. Flott fossefall dette også. rett ved veikanten med litt kaos med biler og turister som stoppet her. En souvenirbod stod lagelig til rett ved fossen, he he.

Låtefossen

Hadde en herlig lunsjrett ved en campingplass/kafe rett i nærheten av Rullestadjuvet. Koselige folk som laget hjemmelaget flatbrød til maten. Dagens rett var speketallerken. Deilig!!!!
Luftet hundene her og fikk jo fotografert dem litt også. Majestetiske fjell rundt dette vatnet der skyene lå nedover fjellsidene. Nydelig sted dette.

Så bar det videre, stoppet for litt moreller langs Sørfjorden. Her er det jammen billig med moreller kontra hva vi betaler i by'n. Var vel ikke hjemme før 8-tiden om kvelden.

Nå sitter jeg på hytta på Helgøy og skriver dette. Kom hjem lørdag kveld og dro igjen søndag, men Maja fikk være hjemme med Roald. Hun skal få slippe bilkjøring en liten stund nå, og dessuten litt styr med løpetid inne på hytta. Hun har det like bra hjemme.

Inntrykkene fra turen har lagt seg, og det har vært en utrolig flott tur!!! Masse flott natur. Vi gikk tilsammen ca 50 km og er veldig fornøyd med det. Vi har lært at dagsetappene må planlegges noe kortere en annen gang. Det å gå med så tung sekk krever sitt av kroppen. Det vet vi nå. Vi erfarte også at Turistforeningen har begynt å legge mer tilrette for folk med hund på hyttene. Kanskje der er flere hytter som har hunderom? Det kan jo også være verdt å sjekke en annen gang. Tenk så mye lettere sekken ville vært hvis en slapp telt og annet overnattingsutstyr.
Men opplevelsen av å ligge i telt midt på vidda, fyre opp primusen, nyte en kopp kaffe eller et godt måltid, være "alene" midt i den storslagne naturen, den opplevelsen får du ikke med å ligge på hytter, og jeg er glad jeg har fått med meg den også....... : )

Flere bilder fra turen finner du her.

(Henviser  også til Tone sitt webalbum der hun har lagt ut bilder. Hun har også skrevet fra turen vår i bloggen sin.)