søndag 27. januar 2008

Bikkjekaldt på Bore

I dag (lørdag) var det et ufyselig vær på Borestranda, men vi var allikevel 9 stk som møtte opp til trening. Da vi var så pass mange delte vi oss opp i to lag så det ikke skulle bli så mye venting i uværet. Det ene laget skulle trene rundering, det andre spor, overvær og valpe- runderingstrening.

Noen av hardhausene, bl.a Kari M med sin valp Dea

Jeg ville trene spor i dag, i tillegg til litt lek med figuranter.

1. spor var ca 100 -150 m, på gressbunn og med noen vinkler. Disse markerte jeg med merkebånd. Godbiter i boks som slutt. Liggetid ca 1 time.
Sporforholdene i dag var ikke de beste, det blåste stikker og strå med kraftige regnbyger innimellom. La derfor ut sporet i medvind for å prøve å gjøre det enklest mulig.
Maja var litt usikker i sporoppsøket og måtte stanses en gang før hun kom avgårde på rett spor. Ser at vinden i dag gjør at hun har vanskelig for å følge primærsporet, og hun går en del sekundært på fert som blåser med vinden. I vinklene fikk vi vinden inn på tvers og da var det tydelig at hun gikk på fert fra vinden, for hun fulgte ikke vinkelen. Jeg stanset henne og lot henne søke litt rundt før hun igjen kom inn på sporet etter en liten stund. Noen ganger hadde hun så godt drag i lina når hun tok feil vei ved vinklene at det er nødt til å ha vært mye fert i vinden her.
Er litt usikker på om det er rett å stanse henne eller la henne gå når hun har så tydelig sporfert, selv om jeg ser at hun ikke er nøyaktig på sporet der jeg egentlig vil ha henne??
Men men, hun gav ikke opp, selv om hun ble stanset noen ganger, og vi kom oss fint frem til slutten. Hun gikk veldig bra på siste del av sporet. Her hadde jeg også fått et par sporkryssinger av figuranten til ID-sporet til Trofast + Karin og Trofast selv når de gikk sporet sitt, men det gikk helt flott. Bra jobba Maja!!

2. spor la jeg i sanddynene. Det var ikke helt planlagt, men i dag var det lite ubrukt terreng igjen til sportrening, så da ble det slik. Sporet var på ca 100 m, med et par vinkler og liggetid på ca 1 time. Maja har aldri gått spor i sanddynene før.
Da jeg skulle starte vurderte jeg faktisk å skippe hele sporet. Jeg begynte å tenke på om dette var for vanskelig for henne, med tanke på den sterke vinden og et nytt ukjent underlag som har et helt annerledes fertsbilde enn skog/gressbunn Der var også en stor fare for at andre turgåere med hunder hadde valset i mitt spor som lå rett ved en sti.
Ja ja, bestemte meg for å prøve iallefall...

Jeg satte henne direkte på sporet, hun så bare dumt på meg, og det virket ikke som hun fant noe spor. Jeg gikk noe fremover og prøvde å oppmuntre henne til å søke videre. Litt søk, mye stopp, og slik gikk det en stund fremover. Hjalp henne sikkert alt for mye her, men etter en stund så det ut som hun plutselig skjønte at det faktisk gikk et spor her.
Da gikk hun veldig bra og nøyaktig i sporet en god stund. (he he, lett å se hvor du har gått i sanddyner)
Mot slutten kom hun litt av sporet igjen og gikk derfor forbi godbitboksen og fortsatte i mine spor som gikk tilbake mot bilene. Jeg stanset og førte henne tilbake et stykke slik at hun igjen kom på spor og dermed fant slutten. :-)

Neste gang jeg trener på et nytt underlag må jeg nok gjøre det enklere for henne . Dvs. kortere spor, uten vinkler og kanskje helt ferskt? (og ikke såååå mye vind som i dag)

Til slutt fikk Maja en lekeøkt med to figuranter. (Torild og Anne Lise) Hun var rimelig lett å få i lek i dag og figurantene ble ganske peste der de løp/hoppet rundt med en leke i hver hånd.
Ja ja, de fikk fin trim og ble iallefall gode og varme.

Gikk en luftetur sammen med Anne Lise og Scotty etter trening, og hundene løp og koste seg i vanndammene på marka. Men turen ble ikke særlig lang, for da pisket regnet og vinden sånn at vi tobeinte hadde fått nok! Våte og kalde gikk vi tilbake til bilene og dro hjem.

Punky vil "på tur" med Maja

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det såg ut så dåkke hadde det skikkelig kaldt. Og som du sikkert ser utforbi så e det trening med siddis hundeskole i dag. Håpe du kler deg godt og tar den lite fristende treningå i dag.

Heldigvis så har me bestilt oss tur te Kreta nå. Så eg ska få se sol :-)

Elisabeth

Gro sa...

Åååå heldige dokker! Det hørtes deilig ut. Stod akkurat nå og vurderte om eg orka gå i kveld hvis det ikkje gjer seg litt med det veret...
Intensjonen er å gå, så me får se...

mvh Gro

Marit sa...

Hei Gro!
Lurte på om jeg kan få det bilde av Punky og Maja. Har lyst til å bruke det i bloggen under valpebiting!

Gro sa...

Hei Marit

Klart du kan det. Hvis du går inn på mitt fotoalbum (her i bloggen)under div. brukstrening januar, så ligger de bildene jeg tok av Punky og Maja der.
Du kan bare høyreklikke på bildene du vil ha og kopiere dem. ;)

mvh Gro