søndag 25. januar 2009

Skogens konge i Lundekvamområdet

I dag dro Tone og meg på en litt lengre tur med hundene. Kjørte til Myrland (rett ved Vårlivarden) og dro avgårde. Det var jo flott vær i dag, men en liten trekk gjør det ganske så kaldt før du har fått varmen i deg ved å gå.
Vi kom først til Lundekvam, der er det ruiner fra en gammel gård. Det går flere ruter med turstier her i området. Flott turterreng å gå i, selv om det på stien var litt glatt noen steder der det lå is og litt snø.

Maja på stien oppover

Videre gikk vi opp mot Måkatjønn. Da vi var kommet helt ned til vatnet ser jeg plutselig noe der borte som kom travende mellom trærne. Trodde først det var en hest...... men så ser jeg at det faktisk er en elg. Jøss, var ikke forberedt på å se det her, helt ved stien som der jo går en del folk. Den stanser opp og bråsnur og løper oppover lia, da den nok både ser og hører oss. Hundene fikk ikke ferten av dyret og hadde ikke sett den, så de løper heldigvis ikke etter.
Det var et utrolig flott syn, sikkert et ungdyr for den virket ikke så stor og hadde ikke noe gevir.
Synd at jeg ikke fikk tatt noe bilde, den forsvant så alt for fort. Aldri før har jeg sett elg i levende live, bortsett fra i dyrehager og slikt.

Vi ventet litt før vi gikk videre for å se om vi kunne se sporene etter den. Maja virket veldig interessert da vi nærmet oss stedet der den var. Hun løp avgårde, men kom fort tilbake da hun ikke fant noe. Vi fant noen spor etter den og de var rett på stien. Kunne tydelig se merkene etter klauvene dens, og det var nok her den hadde bråstoppet og snudde da den ble oppmerksom på oss.

Slik så sporet ut

Her til høyre i bildet (langs vatnet) var det elgen kom

Vi gikk videre og kikket stadig rundt oss i håp om å få sett den en gang til, men den var borte og sikkert over alle hauger....
Så vi trasket videre mot Sandal . På høyre siden av oss var toppen "Middagsknutane" men i dag ville vi ikke opp på topper.

Her ser du Middagsknutane

Ved lysningen i området som heter Sandal lå det en del gamle hytter. Det har også her ligget en gård i gamle dager og en kunne se noen steinhauger som nok er ruiner fra den tiden. Her fant vi le for vinden og tok oss litt mat før vi fortsatte videre.

Nå gikk vi til vi kom til den gamle "Maudlandsgården". Så gikk stien videre opp mot Måkatjønn igjen og vi kom inn på samme stien tilbake til parkeringen. En deilig lang tur ble det, på ca 9 km og vi var ute i 4 timer.

Her er sporloggen fra turen: