søndag 21. juni 2009

"Åpen dag" på området vårt!

I dag var det invitert til "åpen dag" på Sviland. Ganske mange folk kom etterhvert og i det flotteværet var det deilig å nyte noen timer ute med mange kjekke hundefolk.
Alle komiteene stilte med representanter for å informere/vise litt hva en driver med innenfor sin aktivitet.

Små og store koser seg i finværet
Monica hadde en flott demonstrasjon av lydighet på høyt plan. Ajax er norsk/svensk champion i lydighet. Imponerende!! Hun viste fri ved fot, avstandskomandering, og apportering over hinder med et rått egg og en pølse.

Her avleverer Ajax pølsa

Ajax i fri ved fot mellom tilskuerne

Jaktgjengen stilte også sterkt og viste oss både jaktlydighet (hundene sitter i bli mens dummiene "flagret" rett rundt dem), enkelt og dobbeltmarkeringer, og dirigering. Her var det Annette med Frida og Marianne med Jason som imponerte oss stort. Bra gjort!!!

Frida og Jason sitter mens dummiene "hagler" rundt dem

Annette og Frida venter mens markeringene går

Frida på vei inn med dummien

Torun med Easy fortalte og viste litt om utstilling. (fikk ikke med meg alt dette, for da var jeg ute og la et spor til Maja som vi skulle vise etterpå)

For bruksgjengen var det Aud Venke og meg som stilte opp i dag. Vi fant ut at det vi kunne vise var vanlig spor, id- spor og litt rundering. (flying)

Jeg begynte med å legge ut et spor. det var ikke så lett for her hadde det vært både folk og hunder å tråkket rundt i dag. Gikk langs høyre kanten nedover og kryssa marka to ganger før slutten endte opp på høyre siden lengst nede i hjørnet. Hang opp litt sløyfer og la ut litt depoer til henne.
Problemet kom da jeg nå skulle gå opp igjen uten å ødelegge sporet mitt med kryssing. Hadde selvfølgelig ikke tenkt på det da jeg gikk det ut. Trodde vel egentlig jeg kunne gå langs gjerdet til hundealliansen ved siden av, men da tok jeg feil....he he.
Her var det tjukt av brennenesler, tistler og tett tett kratt..... og jeg hadde shorts på. Ehhhh... prøvde litt frem og tilbake, men måtte gi opp, så det ble til at jeg måtte bakse meg over grøfta igjen og gå langs sporet mitt opp igjen. Skitt la gå.

Imens jeg rotlet rundt der nede i marka hadde Aud Venke fortalt litt generelt om bruks arbeid og de ulike grenene det består av.
Sporet skulle jeg ta først, før id- spor og rundering skulle vises. Gikk fint det, bortsett fra at Maja selvfølgelig ville innover der jeg hadde gått og rotlet for å prøve å finne en vei opp. Her var jo spor så det var ikke rart. Måtte holde litt igjen her så kom vi oss videre til slutt.
Er jo ikke akkurat så publikumsvennlig å vise sporgåing så pass langt vekk, men det fikk så være, he he.

Etterpå ville Aud Venke vise Id-spor med Ekko. Dvs det var bare en fig som la spor, jeg var opptatt med å få Maja i bilen. Her tenkte vi oss ikke godt nok om og fig. la ut sporet rett ved der jeg gikk ut mitt spor. I tillegg var jo andre og som hadde gått her så dette ble alt for vanskelig for Ekko. Han gikk spor han, det var bare det at det var mitt spor han gikk i starten. Ja ja, det ble litt fort å gale dette her, men vi fikk iallefall vist hvor tydelig Ekko slo på fig da han lenger nede fikk fig. på overvær, så Monica ble funnet hun, he he.

Så var det litt flying vi ville vise. Fikk Tove Nina og ei dame til å være fig. De la seg ute på hver side og gjemte seg i det høye gresset. Ekko kom igang og sprang flott ut til figurantene. Det var så varmt at vi fant ut at en fire slag fikk være nok. Fikk iallefall vist litt hva dette går ut på.

Tove Nina og Aud Venke

En flott dag

Der var mange løse hunder sammen her i dag og som vanlig hadde Maja en hale med hannhunder etter seg, he he. Og i dag skal jeg si at hun gav tydelig beskjed, spesielt til en labradorhanne som var ekstremt interessert. Hadde Maja inni bilen innimellom for at hun skulle få litt fred (og skygge) og.

Jeg tok en liten rusletur alene i skogen på Sviland etterpå, der var det deilig og svalt å gå inni skyggen. En fin dag selv om det kanskje ikke var så mange helt "nye" retrievermedlemmer som kom. Heldige med været var vi iallefall.

Ingen kommentarer: