lørdag 13. juni 2009

"Te-egget" er knallgøy!

Fin gjeng samla i godt vær på OD til kurskvelden vår. Vi fortsatte med "te-egget" og tapt apport i dag også. Jobba sammen med Aud Venke og Ekko i kveld.

Første økt var tapt apport. Vi gikk et stykke ut i terrenget med Maja, for jeg har trent litt på sti under turgåing og det har gått fint. Første forsøk var på grus/gress-stien. her gikk det bra, hun løp tilbake og fant den lille giraffkroppen (gjenstanden) og leverte greit nok i utgangsstilling.
Vi gikk litt videre innover i terrenget nå. Denne gangen gikk Maja over i søk i stedenfor å følge sporet mitt tilbake. Hun lette en stund i et større område så til slutt kalte jeg henne inn igjen. Vi gikk litt nærmere før jeg sendte henne ut igjen. Da gikk hun rett vei og fant gjenstanden. Slurvet med utgangstilling under avlevering, men fokuserte ikke så mye på det i dag. På tredje forsøk gjorde jeg den feilen at jeg gav feil kommando. Jeg sa bare "søk" i stedenfor "søk-apport". Det resulterte i at Maja sitt-markerte på gjenstanden istedenfor å apportere. Hun satt så fint der og ventet på at jeg skulle komme å klikke/belønne, he he. Min feil....... kommando "søk" har jeg brukt når hun skal finne og markere "te-egget".
Husker ikke helt hva jeg gjorde, men tror jeg sa apport et par ganger før hun "koblet om" og plukket opp gjenstanden og kom inn med den.

Andre økt var det "te-egget" sin tur. Gikk også her ut i terrenget der jeg fikk gjemt "egget" litt godt i høyt gress. Maja var helt gira. Dette syns hun tydelig var kjekt! Hun løp ut i god fart på kommando "søk". Når hun fant "egget" markerte hun med sitt eller dekk (jeg klikker for begge deler). Den ene gangen klarte hun ikke vente og tjuvstartet før jeg hadde returnert til henne. jeg tok henne da tilbake og sendte påny. Full fart ut og markerte greit ved funn. Kjempekjekt!!!

Etter pausen fant Arne ut at jeg kunne prøve å begynne med luktdiskrimineringen på Maja. Dvs. at en da tar flere "egg" som er tomme og så skal Maja finne og markere på det som har te-posen inni.
Startet med to, et tomt og "det rette" egget. Maja feilet en del ganger og markerte på feil egg. Men etterhvert så det ut som hun skjønte litt iallefall og markerte på det rette egget. Litt usikker på om det og var tilfeldig så dette må det trenes mer på, slik at hun skjønner skikkelig hva det er hun skal gjøre. Etter noen riktige markeringer, prøvde vi og med tre egg. En stund viste hun tydelig frustrasjon ved å bjeffe når belønning uteble. Men hun kom seg gjennom frustrasjonen og snuste og markerte på rett egg etterpå.

Nå må jeg bare få tak i flere slike te-egg, slik at jeg kan få trent på dette hjemme også. Det var iallefall veldig kjekt at Maja var så ivrig og jobba bra i dag. Dagsformen varierer veldig på henne og i dag var det helt tydelig en god dag!!

1 kommentar:

Aud Venke sa...

Ja, det var ein fryd å sjå Maja jobbe med te-egget. Tydeleg at dette var noko ho likte. De ligg langt framfor oss andre på det området :).
Syns òg detvar stilig å sjå at Maja kom seg gjennom frustrasjonen og gjennomførte.