lørdag 12. september 2009

Rundering og spor på Sviland!

Seks ekvipasjer kom for å trene rundering på Sviland i dag. Været var overskyet, men med opphold da vi startet dagen. Etterhvert kom regnbygene, selvfølgelig også akkurat da vi skulle ha pause.
Fikk ei økt med rundering før pausen. Etterpå var det bare Aud Venke og meg igjen, så da la vi heller ut et spor til hverandre.

Rundering
Jeg valgte den åpne "valpeskogen" å trene i fordi jeg fortsatt trener på momentene passering og kontroll på midtlinja. Jeg varierte gjennom økta på å la henne passere direkte, etter å ha kallet henne inn fra figurant, og å stanse henne og belønne på midtlinja. Etter stoppen på midtlinja fikk jeg alikevel trent på passering ved å trekke henne ut et stykke på andre siden, for så å rope og få en passering på vei ut på andre siden. Nå kan jeg også gjøre dette uten medhjelper til å holde henne. Hun blir sittende på kommando "bli" og løper fint forbi meg og ut når jeg roper på henne.

Det gikk veldig bra på hele økta. Hun var nå heller ikke så intens med å ri på figurantene når de blir passive. (dette var et problem under løpetiden). Men jeg valgte å rope henne inn fra dem bl.a. for å unngå dette. Hun ser ut til å skjønne forskjellen når hun skal helt inn til meg og ikke. (sitter på huk når hun skal helt inn)
Hun trekker også fint på skrå tilbake fra figurant, men avstandene er jo heller ikke så lange når jeg har figurantene så pass nær midtlinja. Ved passeringene er hun som oftest et par meter fra meg idet hun passerer, men det syns jeg er godt nok.

Det som jeg ellers ser er at hun har en tendens til å trekke noe bakover når hun løper ut. Da ser det ut til at hun av og til får sporløsning og finner fig på den måten. Dette må jeg gjøre noe med, så det ikke blir et mønster.
Tiltak som kan prøves er:
- godt overtråkket løype,
- figuranter må konsekvent gå lange buer ut før de trekker inn på plass
- eller at figurantene trekker inn til midtlinja etter funn, og går ut igjen lenger fremme og trekker bakover i løypa for å komme i posisjon.

Hadde med meg vann på midtlinja i dag og det tror jeg er lurt for da kan hun vannes av meg underveis, istedenfor at hun stopper opp midt i et slag for å drikke i bekken. Hadde en stopp i bekken på vei inn fra figurant helt mot slutten av økta. Totalt hadde jeg vel en ca 10 -11 slag tror jeg. (klarer ikke huske helt)

Fokus fremover blir å gjøre noe med det at hun trekker bakover og kanskje også trekke figurantene noe lenger ut etterhvert. Kan og prøve å huske på å utnytte vinden til å trene fremdrift når det er mulighet for det.

Spor
Meg og Aud Venke satt en god stund innunder bakluka på bilen og hadde kaffe og matpause, mens det regnet ganske mye. Var nesten så vi ikke kom oss igang igjen, he he. Til slutt meget vi oss avgårde på sporlegging. Tok hver vår side av veien og la et relativt kort spor. Byttet GPS'er slik at vi skulle få loggen inn på vår egen.

Siden det fortsatte å regne en del fant vi ut at vi ville gå spora med en gang. Forventet vel egentlig høy fart på et helt ferskt spor, men denne gangen gikk Maja faktisk ganske rolig. Hun gikk også med ganske høy nese store deler av sporet. Jeg ble jo selvsagt i tvil om hun var på spor siden hun gikk så sakte. Men vi tuslet oss jo jevnt og trutt bortover, og jeg så at hun innimellom var med nesa langt nedi som for å sjekke ut at det var spor her.

Hadde fått tips av Aud Venke at hun hadde måttet gå bakover i sitt eget spor et sted pga et vann hun møtte på. Men hun hadde hengt opp ei sløyfe der hun hadde fortsatt ut igjen etter å ha gått bakover.
Jeg så ikke noe til denne sløyfa, og så heller ikke noe til dette vannet...... Syns selv at vi gikk veldig kort. (så at Aud Venke hadde gått noe over 300 m) Og der var jeg plutselig tilbake mot grusveien og kunne se sluttsløyfene som Aud venkehadde hengt opp. Maja gikk over slutten og fortsatte på Aud Venke sitt spor oppover mot grusveien. Jeg valgte da å holde henne igjen litt slik at hun kom tilbake og fikk med seg slutten. Det stod en bil rett i nærheten (på grusveien) så det kan og ha vært flere spor her som forstyrret henne.

Heiv meg over GPS'en for å sjekke hvordan Maja hadde gått. Men da ble jeg skuffa. Der var bare et spor der, og det var det jeg selv hadde gått.
Fader så irriterende!!! Sannsynligvis har jeg klart å slette sporet til Aud Venke da jeg nullstillet GPS'en før jeg startet på sporet.
Ja ja, ikke noe å gjøre ved det, hun har nok sikkert vært på spor, men eksakt hvordan hun gikk vil jeg jo ikke få vite. Så at jeg hadde gått ca 300m og det kan jo stemme, for Maja har nok ikke gått ut mot vannet der Aud Venke måtte snu og gå tilbake i samme spor. Hun har nok plukket opp retningen direkte der Aud Venke fortsatte etter avstikkeren. Fikk også bekreftet av Aud Venke at hun hadde gått rett da vi kom bort til bekken og fortsatte langs denne et stykke uten å gå over.

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Eg trur det blei ei god økt for alle hundane i dag. Maja har nok fulgt sporet mitt. Men eg syns òg at dei gjekk med høg nase og det gjorde meg usikker på når han var av sporet og på sporet.

Gro sa...

Ja, det var verre å lese sporatferden i dag syns jeg og. Kanskje vi heller skal prøve å få lagt ut spora før oppstart av runderingstreningen, slik at vi får noe liggetid på spora?

Vi får se hva vi får til.