tirsdag 18. oktober 2011

Spor i bekmørke på Sviland

I dag var det mandagstrening igjen på området. Var utrolig bra oppmøte i dag også., hele 9 stk : ) Veldig kjekt dette!!
Silje, Torhild og meg la spor. Begge hadde lagt sine spor på venstresiden av grusveien oppover. Og på høyresiden i skogen var det "paintballerene" som holdt til i dag. Jeg valgte derfor å gå ned i grustaket for å legge spor til Maja. Klokka var blitt halv syv før jeg kom meg avgårde. La først et kort grusspor (ca 50m) med tørket kylling i. Så gikk jeg et noe lengre spor der det ble noe ulikt underlag. Høyt gress (på marka), over elva, på grus/jord oppe i sandtaket og litt skog/stein, før jeg gikk noe mer på grus og avsluttet på høyt gress igjen. La ut tre gjenstander og slutt. Sporet ble på ca 450 m. Merket kun start og slutt.

Så var det tilbake for å trene litt annet på marka. Fortsatte litt på "gå foran i line" med vannflaska som target. Maja var ivrig og gikk litt vel fort hvis avstanden ble for stor. Må nok øke avstanden veldig gradvis her for å holde tempo nede.
Hadde ellers litt "stå" trening, noe som gikk veldig bra. Har trent dette litt på tur i det siste. Jeg går nå litt sånn sidelengs og hun tilbyr frivillig stå. Jeg fortsetter noen skritt før jeg klikker og er kjapt borte hos henne og gir belønningen der hun står. Jeg sier kommando "stå" samtidig som hun stopper av seg selv. Vil ha stoppen litt mer stabil før jeg legger kommandoen inn før stoppen.
Maja hadde fint fokus selv om der var flere andre som trente samtidig. Leke ville hun også idag, så jeg fikk lagt inn noen lekepauser.

Idet vi tok pause kom regnet, usj, og det blåste godt idag, så litt ufyse var det. Folk ble nok både våte og kalde så en del valgte å kaste inn håndkleet tidlig. Jeg hadde jo trodd der fortsatt var litt dagslys igjen under sporgåingen, men i dag kom mørket som sluppet ut av en sekk syns jeg. kl 7 var det plutselig bekmørkt. Kjente jeg sytet litt med å gå sporet etterhvert som regnet, vinden og mørket kom, men det var bare å hoppe i det. Hadde jo med hodelykta. : ) så kl 19.45 gikk jeg avgårde mot grustaket.

Fant greit startsløyfa på grussporet, men klarte ikke lokalisere startgodbitene. Hadde lagt en to tre stk i starten. Jeg gikk med nesen nesten nedi grusen og lyste, men fant dem ikke. Hadde satt Maja fra meg litt bak, men nå kom hun plutselig luskene og joda, hun fant dem hun. Hun gikk faktisk det beste grussporet hun noengang har gått. : ) Nesa i bakken og fant de fleste av godbitene jeg hadde lagt ut. Ser det fortsatt er viktig å ha kort kort line og holde henne godt igjen hvis hun "tar for fort avgårde". Da blir det fort at hun sporer av og søker da kjapt mot terrenget i veikanten. Veldig bra fornøyd med dette sporet.

Så var det rett på neste spor. Fant her og startsløyfa greit og Maja dro fint avgårde. Opp langs marka, hun gikk over den første gjenstanden (en pastilleske som var blitt skikkelig våt pga regnet). Jeg plukket den bare opp selv og lot Maja gå videre. Fant kryssingen over bekken uten problemer. Hun ble noe usikker oppe i sanden og sporet av inn mot terrenget et par ganger. Jeg bare holdt igjen til hun kom ned på sanden igjen. Virket som det var crosssykler eller firhjulinger som hadde kjørt her for der var mye sorpe og hjulspor. Fulgte denne "sandstien" nedover et stykke og der fant hun andre gjenstand. Markerte fint denne.

Etter å ha startet opp igjen ser jeg plutselig at det står noen rett foran meg. En mann med en hund. Litt skummelt var det med en gang, og dumt med en slik forstyrrelse akkurat her på grusen. Han bare står der og sier så hei da jeg nærmer meg. Jeg forklarer at jeg holder på å gå spor og da sa han at han akkurat hadde vært og gått der jeg hadde vært. Men han hadde ikke gått til høyre i grustaket der jeg nå var på vei. Så jeg bare fortsatte mens han snudde og gikk nedover mot asfaltplassen. Maja gikk nå kjempebra et godt stykke på grusen over en av disse sandhaugene de kjører i. Jeg var faktisk ganske imponert av henne. Nå var jo sporet svært ferskt, men det tror jeg er en fordel når jeg trener grusspor på denne måten.

Rett før jeg gikk inn i skogen fant hun siste gjenstanden. Denne plukker hun opp og kommer mot meg. ja ja, jeg stod bare i ro og roste henne alikevel. (har trent en del på apport av gjenstand i felt i det siste)
Så var det over en del stein/ur og skog (ikke lett å fote seg her i mørket, men det gikk bra, he he) før vi igjen kom ut på grusen. Da så jeg at denne mannen fortsatt stod der. Maja ble noe forstyrret og stoppet opp og stod og kikket på dem en stund, men fortsatte relativt kjapt. Etter å ha gått litt på grusen tok jeg av inn på marka og da var det plankekjøring frem til slutten. Utrolig godt fornøyd med dette sporet og var glad jeg gikk det, selv om jeg vurderte å la være da uværet satte inn.

Starten er den siden ved flagget, Maja og meg gul (meg rød) 


Mens Maja fortærer slutten kommer det en bil kjørende inn i grustaket. Litt rart...... kanskje det er i mørket de kaster fra seg alt bosset som ligger her? Eller kanskje han skulle treffe den mannen med hunden som stod rett borti der. Litt rart sted å lufte hunder dette vel? Han med hunden hadde ikke noe lykt som jeg kunne se.
Ja, ja, jeg følte ikke akkurat noen trang til å bli værende der og sjekke hva de skulle og gikk tilbake til området. Maja fikk slukke tørsten og skylle av seg litt i elva og da ser jeg at der er fisk i denne kulpen. Stooore fisk til og med. Rart det hadde jeg aldri trodd at der var. Lurer på hva slags fisk det var?? Prøvde å ta bilde av dem, men de forsvant før jeg fikk dratt frem kamera. ; ) Bare en liten var igjen, men blitzen gav for lite lys til at den vises på bilde.

Maja ved elva


Forsøk på bilde av fisken

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Du møter på mye rart i mørket du. Godt du ikke fant en "blodpøl" denne gang. :-)

Kristin og Hera sa...

Og jeg som spurte deg om det ikke var skummelt å gå når det var så mørkt :D Rene krimmen dette her. hehe Flinke Maja.