søndag 29. mars 2009

Siste dag med runderingskurs

For en herlig dag. Sol og fint vær da jeg kjørte avgårde i morges. Det lovet godt for en hel dag i skogen på Sviland med rundering. Vi var kun fem ekvipasjer i dag fordi stakkars Anne Lise sin nakke hadde slått seg helt vrang.

Vi startet med en gjennomgang av hver enkelt hund. Oppfrisket det vi jobbet med sist, informerte om hvordan det hadde gått med treningen siden forrige kursdag og planla dagens trening.
Jeg føler denne gjennomgangen og planleggingen er veldig viktig, og synes at det er noe vi skal prøve å få gjort på våre egne treninger også i tiden fremover. Det er nyttig både for deg som hundefører og for den jobben en skal gjøre, enten på midtlinja eller som figurant.

Maja var nr 3 ut i dag, så jeg startet med å være figurant for Marina og Kira som var første mann ut.
Med Maja ville jeg idag prøve meg på vanlig passeringstrening og flying i den lille skogen. Her er det åpent og fint og figurantene skulle være godt synlige, ihvertfall i starten. Ønsket å trene på dette for å øke Maja sitt fokus utover mot figurant og starte med passeringer. Da jeg og Maja startet på runderingstrening fikk jeg aldri til flying med henne, så derfor tenkte jeg at dette kunne prøves nå i ettertid.
Har vært veldig usikker på om hun ville ha fokus nok utover til å kunne passere meg og fortsette ut på andre siden.

Startet med vanlig passeringstrening. Figuranten var veldig nær og da kunne jeg også få kallet henne inn etter belønningen hos figurant. Hun fikk først en påvirkning, ble så tatt en 5 -6 m ut på motsatt side. Jeg stilte meg opp, ropte på henne og kommanderte runder da hun var rett ved siden av meg. Utrolig hvor bra dette gikk. Jeg var kjempefornøyd. Merket at det var verre å kalle inn fra Aud Venke enn Marina, men det er sikkert fordi Maja kjenner Aud Venke best og er mest trygg på henne. Brukte bare godbiter i dag, men fikk låne de søte "rosa veskene" til Tone til å ha godbitene oppi. Disse gjorde stor lykke etterhvert som Maja ble vant med at hun fikk lov til å stappe nesa nedi og "stjele" godbiter der.

Maja med nesa godt nedi veska

Etter noen slag med slike passeringer gikk vi over til flying. Dvs jeg måtte fortsatt rope henne inn, spesielt hos Aud venke, som hun nødig ville forlate. Men hos Marina gikk det etterhvert bedre, også uten rop. De på midtlinja observerte at Maja øket farten da hun nærmet seg midtlinja og hun så meg stå oppstilt den veien hun skulle videre ut. Kjempebra!!!

Maja trenger å trene på økt egeninitiativ og fokus utover, og derfor overså vi at hun på noen av passeringene var litt langt fra meg da hun passerte. Fokuset på disse øktene, og det som var veldig vellykket, var at hun på eget initiativ passerte og løp ut på andre siden. En fin økt dette.

Maja er ferdig med økta

Etter pausen i andre runde var planen å kjøre samme opplegget, bortsett fra at vi ville starte med flying for så å gå over til vanlige passeringer. Men det ble ikke helt slik. Vi valgte underveis å kjøre flying hele økta, og ikke ha så lang økt. Dette fordi det med å oppmuntre egeninitiativet og selvstendigheten hennes var viktigst nå. Og det gikk veldig bra denne gangen også. : )
Lot henne få litt god tid ute hos figurantene under belønningen og lot henne komme tilbake selv. Måtte rope litt på noen av slaga på Aud Venke, men så fortsatte hun fint over på andre siden. Jeg er veldig fornøyd med dette!!! Stoppet etter en bra passering og et godt slag ut på Aud Venke, som nå lå helt skjult på venstresiden.

Må si at disse to kursdagene har vært utrolig nyttige og gull verdt for treningen vår. Vi har kommet oss fremover i treningen med egen hund, og i tillegg lært veldig mye om hvor ulike hundene er, og hvor viktig det er å ha ulike metoder å spille på når en trener rundering.
Dette gjelder både figurantarbeidet, og hvordan treningen bør legges opp for hver enkelt hund. De er så ulike i sin personlighet at det er viktig å finne ut hva som er rett metode, på det stadiet hver hund befinner seg for øyeblikket. Det er viktig å gjøre det enkelt nok til at hunden kan lykkes, men samtidig ikke bli stående for lenge på samme stadiet, før en går hakket videre i treningen. Variasjon er også viktig. En bør ikke trene på samme måten hele tiden slik at det blir et fast mønster.

Her er noen glimt fra dagen, tatt med et kamera som ikke er spesielt godt egnet mht hund i bevegelse....

Ekko "kles av" etter endt økt

Lotta i fint driv under passeringen

Easy gjøres klar for utsending

Tusen takk Tone, for et kjempebra kurs!!!!! Dette trengte vi. Så får vi håpe at vi nå klarer å "tenke selv" i den videre treningen vår og komme oss videre på egenhånd.

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Ja, Maja har gjort kvantesprang i det siste! I dag var ho dyktig. Er heilt einig med deg i at vi har lært mykje så nå gjeld det at vi greier å bruke det i treningane framover.

Marit og Punky sa...

Så moro å lese om kursdagen på søndag. Moro å lese at Maja synes det er så kjekt!
Punky og jeg gleder oss til å lære av dere:)