fredag 17. juli 2009

Det e deiligt me sommerferie!!!!!

På tide med litt sommeroppdatering av bloggen kanskje......

HYTTA PÅ HELGØY

Dagen etter at skolen tok sommerferie reiste meg og guttane (og Maja selvfølgelig) til Helgøy. For noen uker vi hadde der. Sol og atter sol, hver dag!!!! Nesten for varmt til tider. Det var late sløve dager. Deilig!!! Med kun rusleturer til butikken på naboøya. Tone som også reiste inn med Isi dro til byen igjen på torsdag. Hun skulle avgårde på hovedkurs med fly på fredag morgen. Isi ble igjen hos oss på Helgøy. Hun skulle være her i litt over en uke. Utrolig hvor lenge Isi kunne holde på å svømme rundt og rundt i vika. Måtte ropes inn etter en stund. Maja bader ikke så mye, men avkjøler seg innimellom. Ellers lå hun mye av dagen i skyggen og sløvet.

Har drevet med fotbad ca annen hver dag, da jeg syntes å kjenne en liten klump på den andre fremlabben og nå. Virker som fotbadet gjør godt. Kanskje holder det betennelsen i sjakk? Det har iallefall ikke blitt verre, syns tvertimot klumpene har blitt mindre. Maja har heldigvis ingen synlige plager med klumpene. Ikke halting eller noe ubehag i det hele tatt, og det er jo bra.

Etter ca en uke kom "foket fra Bergen" (mitt søskenbarn med sine to gutter) også nedover. Min tante og mine foreldre va der også. Mange folk her i fellesuka, som vi kaller den (mange i familien samles da på hytta.) Tone, som nå var kommet tilbake fra Trøndelag, og Isi måtte sove i telt. Se bare hvor flott Roald laget til teltet til henne: (Bilde kommer senere)

(Her vil det komme noen flere bilder fra "livet på Helgøy".)

Etter ca to og en halv uke på Helgøy dro vi hjem for å vaske klær, "pakke om" og reise videre til Tjørn. Eirik ble igjen på Helgøy for å være en uke til sammen med sine tremenninger Simon, som er like gammel som Eirik, og Kasper.

SÅ BAR DET TIL FJELLS! (TJØRN)

Vi dro hjem fra Helgøy en søndag, og mandag kveld reiste meg og Tone (med hunder) opp til Tjørn. De hadde meldt fint vær på tirsdagen så da var det kjekt å være "på plass" fra morgenen. Roald og Anders kom opp senere på tirsdag.

TIRSDAG 14/7
Vi fant ut at det var lurt å starte litt rolig så det ble en fin, men ikke for lang tur denne dagen. Vi gikk opp bak Trollarinda og et stykke vestover mot Bakketoane. Her hadde vi en god pause og nøt utsikten. Gikk oppå kammen av Trollarinda hjemover igjen. Var lenge ute selv om vi ikke gikk så lange turen.

Maja avkjøler seg i et myrhull

Flott oppå her

I dårlig form eller? Her ligger Maja strekk ut under pausen.

Utsikten fra der vi rastet

En uttørket vannhull

På vei tilbake oppå kammen.

Sauen er på plass utenfor hytta
Flere bilder fra turen finner du her

ONSDAG 15/7
Denne dagen var værmeldingen ikke helt god og det blåste en del. Vi kledde oss godt og gikk opp mot Merstadvatnet langs dette og videre mot Skineldvatnet. Vi tok så av oppover til Skrivertjønna og tilbake slik at vi kom ned på andre siden av Merstadvatnet. Vi hadde en del styrtbyger på turen, men og litt opphold. Mot slutten kom det ei tordenbyge. Usj... det liker jeg ikke så godt når jeg er utendørs. Heldigvis var vi ikke oppe på en topp akkurat da. Maja blir berørt av tordenet og ville hjem så fort som mulig. Tok henne for sikkerhets skyld i bånd, så hun ikke skulle bli skremt og ta avgårde på egenhånd. Vi hadde ikke langt igjen så vi tok sjansen på å gå hjem og ikke finne skjul et sted til det var over.

Det gikk ganske raskt over myrene det siste stykket, he he, ikke så kjekt med tordenvær akkurat. Rett før hytta kom ei haglbyge og nytt torden brakte løs rett etter vi var kommet inn porten til hytta. Puh, da var det godt å være i hus. Turen ble på ca 5 km, så det var ikke så verst i det været vi til tider hadde. Hadde ikke med apparatet denne dagen, så har ingen bilder, men her er et av Isi som i kjent stil sjekker kjøkkenbenken, he he.

TORSDAG 16/7
Bedre vær denne dagen, så nå tok vi turen oppover mot Stemmeheia. Gikk en god runde opp på selve "Stemmeheia" en topp på sørsiden av Stemmetjørna. En stor flate oppå der med flere små høyder som vi gikk innom. Den høyeste var på ca 660m, tror jeg. Flott utsikt og en deilig tur.

På vei opp skaret

Et av vanna oppå flaten

På vei opp på Stemmeheia

Maja ved første vardetopp

Tone og hundene ved andre vardetopp

Da vi skulle ned skaret fra Trollarinda så vi plutselig en SVÆR fugl som kretset rundt der oppe. Den forsvant bak Trollarinda før vi fikk tatt bilde av den. Men vi var sikre på at dette måtte være en ørn, så stor som den var. Kunne se vingene ganske godt, og den hadde slike "sprikende" fjær ytterst.

Da vi kom litt lenger nedover skråningen syns Tone at hun så "noe" som satt på en stein der oppe på kammen. Det tok en stund før jeg klarte se det hun pekte mot. Jeg tok et bilde med zoom på kamera, og da så vi tydelig at dette var ørnen vi hadde sett i lufta for litt siden. Det var ganske spennende og vi stod ganske lenge for å se om den ville lette igjen, men det hadde den tydeligvis ikke tenkt. Prøvde å få tatt mer bilder men dette ble det beste jeg fikk til på den avstanden:

Vi har ikke klart å finne ut hva slags ørn det var

Turen ble på ca 8-9 km og vi var ute i ca 4 timer. En herlig tur. Flere bilder her.

FREDAG 17/7
Formen var begynt å komme seg både hos to og firbeinte etter flere dager på tur, så i dag ville vi på en litt lengre tur. En topp som heter Navarsheia som ligger på 725 m.o.h. Vi hadde sett bort på denne toppen i går da vi var på Stemmeheia og den lå laaaaangt borte. Her hadde vi aldri gått før. Tone sjekket kartet og la inn ei rute på GPSèn. Det så ut til at det gikk an å komme opp fra baksiden. Fra den siden vi så mot toppen i går, gikk iallefall ikke. Der var det stuuuupbratt.

Vi totlet oss avgårde ved godt mot. Først gikk vi oppom en topp (703 m.o.h.) med en varde på. Der har vi vært før en gang husker jeg. Puh, i dag var det varmt å gå. Kun shorts og singlet var mer enn nok. Godt det finnes litt blåbær og krekling slik at en får litt plukke/pustepauser underveis, he he.

Framme på første topp

Bakerst ser vi Naverstadheia som vi skal til

Heldigvis er der vannpytter flere steder slik at hundene får drikke.

Videre derfra var det inn i "ukjent terreng". Og her var det til tider ganske så ulendt. Mye huller, bratt og vanskelig å fote seg. Måtte gå litt tilbake og rundt et sted for der var det for bratt til å komme seg forbi. Ganske krevende å gå slik og "føle seg frem" med beina etter hvor en kan trø og ikke. Jeg liker heller ikke når det blir for bratt. Det syns jeg er skummelt.

En slags "byggverk" dukket plutselig opp

Men vi kom oss da smått om senn fremover. Så bar det oppover mot toppen. Der var det også litt ulendt terreng i starten, men etterhvert ble det mer bare fjell og det var deilig, selv om det her var bratt og "pusten gikk". Maja skremte plutselig opp noen ryper og gjett om hun sprang. Var tydelig at det var spennende å jakte på. Hun la seg rett i et myrhull etterpå for å kjøle seg ned og få igjen pusten.

Da vi kom opp på toppen tror jeg at jeg kunne vri singleten for svette der bak på ryggen (under sekken). Men for en utsikt. Tok masse fine utsiktsbilder her oppe. Varden var også veldig flott. Så rund og fin liksom, he he. Med bok til å skrive i.

Her er målet nådd

Fantastisk utsikt til alle kanter

Her skrives det i vardeboka

Mer utsikt, fjell på fjell på fjell

Tydeigvis ikke så mange som tar denne turen hit, for der var ikke mange som hadde skrevet hittil i år. God og lang pause på toppen før vi tok fatt på nedturen. Gikk nesten samme vei ned, men gikk nå opp mot Skrivertjønna i stedenfor opp på den første toppen.

Her går vi langs Skrivertjønna

Derfra var det nedover mot Merstadvatnet igjen. Da vi kom på stien langs vatnet var det akkurat som å gå på en motorvei i forhold til underlaget vi hadde gått på. For ikke å snakke om myr, det er deeeilig å gå i det. Godt og mykt, he he.
Kjente det godt i beina da vi kom hjem, og gjett om en iskald cider smakte godt?
Hundene har og vært tydelig slitne etter turen i dag. Det tar på musklene i beina med det ulendte terrenget. Vi var ute i 5,5 timer i dag og turen var på litt over mila. I morgen skal vi ha pausedag. Ikke tur og så har de meldt regn.

Her er sporloggen over de fire turene vi har hatt så langt

Roald og Anders var i kveldingen å fisket litt i et vann et stykke ned i dalen. Og jommen ble det fangst. Anders fikk tre fisk på denne størrelsen her: