lørdag 15. august 2009

En sommer er over.........

Ja, nå er ferien definitivt over for denne gang. Har hatt en god lang ferie og vært både på Helgøy og Tjørn som vanlig. Det som var uvanlig i år var siste ferieuka. Hele familien har vært på cruise i Middelhavet. Alle bortsett fra Maja da. Hun skulle være på Helgøy sammen med mine foreldre og Safi.
Vi har aldri vært borte fra henne så lenge før, og det var med en urolig følelse i magen jeg sendte henne med Roald inn til Helgøy på fredagen. (Vi skulle reise på søndagen.)
Uff, alle de bekymringene det går an å ha..... Hun ville selvfølgelig ha det bra uten oss, men men sånn er det. Det ble heldigvis bedre når vi kom oss avgårde på turen vår, selv om vi av og til følte vi både "så og hørte" henne underveis, he he.

Jeg hadde aldri trodd eller forestilt meg at jeg skulle havne på en cruisebåt (passer liksom ikke helt) , men det gjorde jeg altså i år. Og det ble en utrolig opplevelse. En svær båt, 250m lang og med ca. 1500 passasjerer og 777 ansatte om bord.

Vi dro fra Sola via Frankfurt til Venezia. Kom oss ut til selve øya Venezia med taxibåt. Huff det var dyrt....... en annen gang tar vi nok heller buss ut. Men det var jo en opplevelse det og. Vi overnattet på et lite gammelt koselig hotell (tror ikke det hadde mer enn ca 15 rom). Det lå veldig sentralt, rett ved Markus- plassen (eller hva den nå het?). Hadde en fin kveld der vi ruslet litt rundt i spennende og idylliske Venezia, med alle sine kanaler og trange små gater og broer.

Venezia sett fra sjøen

Fikk observert en del hunder også her, alt fra to svære New Foundlands hunder (stakkars, i den varmen......) til flere rare, søte småhunder med rosa sele og bånd. Og jommen snakket de ikke samme språk som hunder hjemme i Norge, he he. Måtte vært greit å være hund på utenlandstur........... Tror forresten ikke de har hørt om hundeposer her i dette landet. (æsj)

Dagen etter dro vi avgårde til båten. Opp og ned broer, med koffertene på slep. Puh, det var varmt!! (selv om der var hjul på) Endte opp med å ta en taxi-båt bort til havna der båten lå.

Båten "vår"
Turen vår gikk fra Venezia til Bari (sør-Italia). Så hadde vi en dag til sjøs på vei over til Rohdos. Videre til Athen (Pireus) for så å dra til Kefalonia, den største av de Ioniske øyer. Byen vi besøkte der het Argostoli. Her var det helt nydelig. En idyllisk liten gresk by. Kunne tenkt meg en hel uke her ja.

Kefalonia

Så var det Dubrovnik som stod for tur. (Kroatia) Her og var det flott. Opplevde at det var spesielt kjekt å komme til de ulike stedene fra sjøsiden. Du fikk slikt et godt overblikk over stedet og der var mye flott natur å se langs kysten. Derfra bar det videre tilbake til Venezia igjen. Der hadde vi heldigvis en del timer før flyet vårt gikk slik at vi fikk sett enda mer av denne helt spesielle byen.

Etter en slik tur sitter du igjen med utrolig mange inntrykk. Ganske overveldende egentlig. Personlig syns jeg at vi hadde litt for lite tid i land på de ulike stedene. Kunne tenkt meg et par dager i hver havn jeg. Det blir litt hektisk når du skal få med deg så mye på så kort tid. (timene gikk fort) Selve båten var veldig flott og stor. De første dagene skulle jeg nesten hatt GPS for lettere å finne frem på båten. Det var stor overvekt av Italienere om bord. (og de er ganske høylydte og ikke akkurat et sjenert folkeslag) Tror bare vi var ca 10 - 12 norske. Ellers var det en del tyskere, spanjoler og litt engelskmenn. Måltidene var inkludert i prisen, og dem var det mange av. Frokost , lunsj (den rakk du å spise to ganger hvis du ville), tea- time med enda flere kaker, kjeks og desserter, middag, pluss "midnight snack" som var alt mulig godt. Har fått trent "spisemusklene" på turen ja, he he. Der var "noe" som skjedde til alle tider ombord i båten. Underholdning, leker, oppvisninger, bingo, show, trim-session, danseskole, språkskole, minigolf, bordtennis, svømmebassenger, butikker, trimrom, fotball/wolleyball, spa og massasje avdeling osv, osv.....
Kjente mot slutten at jeg nok lengtet etter litt stillhet, ja. : ) Det er i grunnen alltid godt å komme hjem etter en ferie og. Her er et par bilder til:

Bari

Nærmer oss Rohdos

Rohdos

Athen er en stor by (sett oppe fra Akropolis)

Argostolia (Kefalonia)

Koselig by
Argostolia

Dubrovnik

"Marked" i Venezia

Rusler langs en av kanalene

Vi kom hjem sent mandag kveld og tirsdag morgen dro jeg avgårde for å hente Maja. Hun ble ellevill og ville bare ri og ri på meg, he he. Alt hadde jo gått veldig fint. Det eneste var at hun over helga hadde begynt å ta seg turer på egenhånd. (sammen med Safi da) De hadde plutselig vært vekk, og mor og de måtte gå og lete og rope på dem. Det viste seg at de faktisk hadde gått helt bort på kaien (butikken) som ligger over ei bro, på naboøya. Mye av veien er bilvei. Huff, godt at der ikke er så kjempemye trafikk her inne. Det var naboene som en av dagene kunne fortelle at de hadde vært på basar på Bedehuset her borte, og da hadde de sett de to hundene utenfor. Ble jo litt prat om dette da, med de to hundene som dro avgårde på egenhånd for å gå på basar, he he.
Jeg tror jo rett og slett maja gikk avgårde for å se etter oss. vi hadde jo gått den veien til butikken så og si hver dag da vi var der inne tidligere i sommer, så veien kan hun godt.

En annen ting var at Maja fikk løpetid der inne. Får bare håpe at hun ikke traff noen kjekke "friere" på sin vei. Gulp.