lørdag 23. januar 2010

Fortsettelse grunnferdigheter

Torsdag kveld på kurset trente Silje og meg sammen. Vi skulle alle trene på venstre fri ved fot (FVF), høyre FVF, frivillig sitt, dekk, stå foran fører og det samme når vi beveget oss bakover. I tillegg skulle Silje og meg trene på øyekontakt mens vi rygget. (ikke øyekontakt med Silje altå......men med Maja, he he.)
Men så langt kom vi faktisk aldri, eller glemte vi det rett og slett ut??

Maja gikk veldig bra på FVF venstre. Hun hadde god kontakt, og vi fikk til ganske lange strekk før belønning. Prøvde å la Silje kommandere meg, noe som også gikk fint. Helt til jeg tror Silje syns vi hadde trent lenge nok, for hun kommanderte meg rett inn mellom noen biler..... ehh. " høyre, hvilken vei er nå det igjen Silje?"  Det gikk litt i baddel ja, he he.
Jeg tror jammen Silje er litt i ammetåke pga Selma, for hun virket innimellom litt distre og "borte vekk" under treningen av Pia også. Iallefall når hun fikk beskjed av Arne om å belønne med "feil" hånd under fot høyre. He he, det er ikke lett nei. Hun gikk og tviholdt bak på dressen sin med den hånda hun nå ikke skulle belønne med, for den bare spratt frem helt automatisk etter klikket. Kjenner meg godt igjen i den problemstillingen selv, he he.

Noe annet vi begge to måtte øve på var at vi skulle stoppe opp etter klikket, gi belønningen, og ikke gå videre før hunden hadde gjenopptatt kontakten.
Under FVF høyre kunne jeg ikke gå så lange strekk uten belønning. Hun hadde også en tendens til å skifte side når jeg tok venstrevendinger. Må her passe på å klikke idet jeg snur for å holde henne på rett side.

Så var det frivillige sitt. Tok en del repetisjoner før jeg begynte å gå bakover. Fikk litt problemer med at Maja ble stående igjen når jeg fortsatte bakover etter belønning, for så å ganske kjapt sette seg. Hmmm, hun skal jo helst følge etter meg da, før hun setter seg. Dette gikk litt bedre etterhvert iallefall. Hvis Maja blir forvirret eller sliten i hodet sitt, av litt for lange økter, begynner hun lett å bjeffe.
Arne mente at for Maja er beste løsningen på dette å være kjapp med belønningen, dvs senke kriteriene eller ta pause. (unngå at det skjer i stedenfor å stoppe det)

Gikk så over til frivillig dekk, for så å gå bakover her også. Denne gjør hun som regel kjappere enn sitten. Gikk ganske bra med denne øvelsen.
Videre trening på disse øvelsene må være å kunne variere mellom sitt, dekk og stå på en smidig måte, uten at hun "henger seg opp" i en av dem. Rett og slett trene på å bli mer repetisjonsklok.

Avslutta kvelden med den vanlige koseturen, som i kveld ble noe lengre for meg og Torhild sin del. Vi ble hengende litt etter Aud Venke og Silje  på grunn av en del snusing i snøen. Da fant meg og Torhild ut at vi var litt sprekere enn  de andre to, og derfor ville ta en ekstra runde rundt i byggefeltet der vi går tur. Det er mulig de andre to har en litt annen oppfatning av det hele, he he...... Eller hva Aud Venke??
(litt intern humor dette her)

Ingen kommentarer: