søndag 31. januar 2010

Musematte, apport, rydding og shaping på ball.

På torsdag hadde vi en ny kjekk treningsøkt på Forus. Hadde fire fokusområder denne kvelden og jobbet sammen med Kari L. og Evita.

Frys på musematte
Startet med musematta. Hun hadde fin fart ut til matta. Hun står nå ikke mer enn et sekund før hun går av, så jeg må gradvis drøye tiden før klikket. Hvis hun går av matta mente Arne at jeg bare skal avbryte, ta bort matta et øyeblikk, før jeg prøver pånytt.

Apport
Hadde ulike små gjenstander. Hun skulle hente og avlevere i utgangstilling. Har merket at Maja i det siste har vegret seg fra å komme i utgangstilling.
Trodde først det hadde noe med løsbittet å gjøre, men har funnet ut at det er selve utgangstillingen som er problemet. Hun bunker med øynene og vegrer seg fra å komme inntil. Det som helt sikkert har skjedd er at båndet som henger rundt skulderen min, har smashet borti henne, og dermed forbinder hun utgangsstilling med dette.
Tok nå vekk båndet og fokuserte bare på å gi henne en gjenstand og belønne når hun kom inn i utgangstilling. Gikk bedre etterhvert. 

Rydding
Vil prøve å lære Maja å rydde, dvs plukke opp gjenstander og slippe dem oppi ei eske. Etter å ha konferert litt med Arne om fremgangsmåten, startet jeg med at hun satt foran eska og fikk en gjenstand "servert". Hun holdt fast og slapp gjenstand oppi når jeg klikket. Dette med eska er jo ikke en bevisst handling fra henne enda, men etterhvert skal hun lære å bevisst søke opp eska og slippe oppi gjenstanden.
Jeg drøyde etterhvert litt med klikket, og det førte til at hun slapp gjenstanden oppi eska og DA klikket jeg.
Denne må jobbes mer med.

Shaping på ball
Det hun skal gjøre er å dytte ballen med snuten så den triller bortover. Vi fikk raskt til at hun touchet ballen med snuten. Fikk mange gode repetisjoner på dette. Neste steg blir å få henne til å dytte litt hardere borti ballen, slik at den beveger seg bortover. Må prøve å unngå at hun bruker labben på den. Tror jeg skal få fatt i en litt større ball også. I dag lånte vi Ekko sin "favorittball".

1 kommentar:

Aud Venke sa...

Eg har jo eit ballutval etter tjuven min så om eg hugsar det stiller eg med fotball og ein litt mindre ball neste torsdag.