søndag 14. september 2008

En hel runde på klossen!!!

På torsdag var det treningskveld igjen og vi var fire som var på trening. (Silje kom også etter at hun var ferdig med kveldsskolen sin) Hadde planlagt litt ulike ting å jobbe med, alt etter Majas form der og da.
Har forresten begynt å teste ut bilsyketabletter på Maja nå. Gir henne en tablett 1 - 2 timer før vi skal ut å kjøre. En bivirkning kan jo være at hun blir litt sløv, og det er jo ikke så kjekt, men men det må testes ut iallefall. Orker ikke tenke på at hun skal være så redd/uvel? og uvillig til å gå i bilen resten av livet. Så får vi se...... (synes foreløpig at hun sikler og peser noe mindre under kjøring) Men tilbake til treningen.

Jobbet sammen Torhild og Era i dag.

  • Bakpartskontroll på klossen
Målet var å komme en hel runde (180gr) før hun fikk belønning. Og det klarte vi i dag. : ) Maja blir fort utålmodig og begynner å lage lyd (først "grynting" før bjeffet kommer) hvis det går for lang tid før belønning kommer. Har derfor "strukket strikken" gradvis her. Hun må også tåle å bli "ventet ut" hvis hun starter å frustrasjonsbjeffe og kobler ut. Men ikke for mye og for ofte.
Hun beveger seg rundt mye kjappere nå, så nå kan jeg starte på steg tre. Hun skal bevege seg, mens jeg står i ro. Kjekt å se fremgang her, selv om det tar litt tid.

  • Rygging inntil vegg (bakpartskontroll)
Dette er en stund siden jeg har gjort, men greit å hente frem igjen nå som jeg driver med bakpartskontroll. Målet er jo å rygge beint iallefall fem meter før jeg starter på rygging i vinkel igjen. I dag ville jeg se hvordan det gikk og sette kriterier etter det. Hun ble belønnet hyppig i starten og gikk veldig bra. Hun måtte "tenke litt" før hun kom igang og skjønte hva det var vi skulle, men så gled det bedre. Torhild stod bak og gav beskjed hvis hun begynte å gå skjevt. beklageligvis fikk jeg klikket et par ganger mens hun gikk skjevt fordi jeg var for kjapp til å klikke før beskjeden kom. Hvorfor tenkte vi ikke på at det jo var du Torhild som skulle klikket??? Vi gjorde det jo slik da jeg trente dette før. Blackout!!!! Får gjøre det neste gang.

  • Utgangstilling (frivillig inntil vegg)
Ikke lett å få opp farten her i dag heller. Men fikk da noen fine. Her var Torhild veldig streng, he he. Hun hadde tydeligvis litt andre kriterier for hva som er en "bein nok" sitt enn det jeg hadde. Men hun så det jo også bedre bakfra der hun stod. Ja ja, det er jo jeg som må bli enig med meg selv for hvor jeg skal sette kriteriene for hva som er godt nok. Men det er også veldig greit å få andre sin mening her i denne prosessen.

  • Lek med meg og andre
Her var det vanskelig å få jobbet i dag. Maja var lite interessert i å leke. Prøvde med kong og anda, men liten respons. Hjemme går det mye bedre så det er bare å fortsette å prøve. Valgte å ikke la andre prøve å leke med henne i dag da hun var så lite villig.

1 kommentar:

Aud Venke sa...

Godt jobba! Det er smart å la andre sjå på og klikke. Eg syns òg at sitt var fint frå min vinkel, men då eg fekk sett det frå annan vinkel så var det skeivt. Så bare ver litt kritisk no så slepp du å bruke så mykje tid på å rette opp seinare ;-).