søndag 7. september 2008

Torsdagstrening - går ting etter planen???

Hadde vært flink til å skrive ned og planlegge hva jeg skulle trene på i dag. Stilte også opp litt før trening for å få unna det meste av jabbingen før oppstart. "Syns me va flinke eg." Iallefall noe som går etter planen, he he.

Vi var fem stk på trening i dag og jeg jobbet sammen med Gro/Lotta og Torhild/Era i dag.

1. økt - Utgangsstilling
Målet var vel å prøve å få litt mer flyt på denne øvelsen. Ehhh.......flyt og flyt fru Blom.....
Ble vel ikke akkurat som planlagt dette nei. Maja har fått løpetid og virket generelt sløv. Hun var ikke så gira på belønningene og får dermed ikke farten opp under øvelsen. Det å slikke seg bak var av og til viktigere enn hele belønningen, he he. Prøvde å gire henne opp litt med lek også, uten at det hjalp. Lekte litt bedre med anda enn med de nye "kjekke" pipedyrene jeg nettopp har kjøpt.
Ja ja, fikk nå en del frivillige utgangsstillinger inntil hekken, men der var ikke noe fart over det hele.
Ja ja, får se om det går bedre neste gang eller om målet rett og slett må revurderes noe i forhold til antall repetisjoner pr. minutt???

2. økt - bakpartskontroll på klossen.
Ble så inspirert av Era sin flotte fremgang på kassen sin, at jeg valgte trene på klossen uten at det egentlig var planen i dag. Torhild følte hun ikke kom videre her, men i dag fikk hun virkelig et gjennombrudd her. Etter tips fra Gro med Lotta tok hun først et par vanlige utgangsstillinger før hun gikk på kassen pånytt og DA skjedde det..... Era flyttet seg helt inntil Torhild i flott utgangstillingsposisjon!!! Så kjekt og det skjedde igjen og igjen..... Era har tydeligvis skjønt det.

Målet mitt var i utgangspunktet å få Maja til å bevege seg uten at jeg gjorde det. Men etter at vi tok frem "oppskriften" og leste denne nøye fant vi ut at jeg nok fortsatt var på steg to. Dvs å få opp farten på runden rundt klossen og til slutt kunne gå en hel runde og kun bli belønnet til slutt.
Foreløpig er jeg der at jeg belønner en to til tre ganger på vei rundt. Men vi fikk iallefall opp farten i dag syntes jeg. Maja har lett for å frustrasjonsbjeffe hvis det går for lenge mellom hver belønning, så her må jeg gradvis øke lengden hun går før belønning kommer. Jeg tror også det vil bli lettere for henne å fortsette å gå rundt mens jeg står stille når hun etterhvert blir smidigere og raskere og får mer kontroll på bakparten.

3. økt - holde fast gjenstand/apport
Maja var ikke kjempegira nå heller, men fikk et par fine "hold fast" på løsbittet i utgangsstilling. Best resultat får jeg ved å legge godbitene foran henne, mens hun holder fast. Jeg tar hånden foran og rundt henne og prøver å ta på og dytte litt i bittet mens hun holder. Hun har noe løst grep så det må jeg trene mer på. Stoppet etter et par ganger for da ville hun ikke ta bittet mer, var ikke interessert lenger. Prøvde også litt frivillig dekk til slutt, men uff det var treigt og sløvt det hele så da stoppet jeg bare der.
Ja ja, sånn er det jo bare med Maja av og til. Kan kanskje skylde litt på løpetida og.....??

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Eg syns de var flinke eg. Ja, Maja kan vere slik og ho hadde løpetid, men det var jo ein plan over ka de trente på. Og det sig jo inn og brått er det på plass. Syns faktisk at noko av det som var viktig no, er at vi kjem i gang md det vi hadde tenkt og ikkje at treninga bare blir etter innfallsmetoden.

Gro sa...

u har helt rett Aud Venke. Det som er viktig er at vi har en plan/struktur på treningen og at vi klarer følge den. det vil jo alltid gå litt opp og ned med resultatene. :)