søndag 14. september 2008

Langt spor ble til kort...

Kari M. og Aud Venke
Møtte Aud Venke og Kari D. M. på Sviland for brukstrening i dag, lørdag. Det var et flott vær, opphpld, litt sol og ca 14- 15 gr. Jeg ville gå spor med Maja i dag.
La selv ut et langt på ca 500 m på venstre side av veien nedenifra og Kari la ut et kort til meg på høyre siden av grusveien oppover. Det lange sporet mitt gikk i en slags sløyfe inn fra veien helt til den høye skogen i andre enden, og så tilbake til veien. Hadde kun markert start og slutten.
Ekko, Figlia og Deah skulle rundere, så jeg var figurant for dem mens spora fikk litt liggetid.

Ekko koser seg med Kvakki

Etter en kaffepause i det fine været skulle jeg starte. Spora hadde nå ligget i nesten tre timer. Startet med det lange først. Hadde en fin oppstart, hun fant raskt sporet og for avgårde. Hun er så raskt da innimellom busker og trær at jeg har problemer med å følge etter. Snor seg mellom trærne slik at jeg flere ganger må slippe lina. (Kanskje jeg burde holdt henne mer igjen?) Så ser jeg at hun er på feil vei, alt for mye dreiing nedover fra der jeg gikk. Må rope henne tilbake. Mistenker at hun fikk fert av Aud Venke og Ekko som hadde gått spor inni her et sted tidligere på dagen?? Hun ser ut til å finne igjen sporet og fortsetter. Synes hun var vanskelig å lese idag og synes hun vinglet mye i sporet. Plutselig drar hun av for langt nedover igjen. Jeg har sluppet lina og står og venter litt, men så ser jeg at hun plutselig har stoppet helt opp og bare står der. Jeg går mot henne, kanskje lina har hengt seg fast?
Så ser jeg grunnen til at hun står i ro der - hun har funnet slutten???
Hæ, ante ikke at jeg hadde gått så nær sporet da jeg la ut slutten. He he, jeg og min stedsans, jeg mister rett og slett retningssansen når jeg går her inne i skogen. Æsj, det var det lange sporet....
Maja har rett og slett fått fert av slutten av sporet mitt etter bare å ha gått ca 100m, og gått rett på slutten. Måtte jo la henne få belønningen følte jeg, hun stod jo der ved godbitboksen og ventet. Men dette var jo irriterende. Ja, ja heldigvis hadde jeg et til spor til henne.

Neste sporet som Kari hadde lagt ut var kort ca. 100m tror jeg. Hun hadde og bare market starten og slutten. Maja var litt nølende i starten. En stund siden hun har gått andre sine spor. Kom i gang etterhvert. Det ble mye sikksakk gåing her i starten. Ser så at hun har mistet sporet. Hun vimser rundt omkring og ser ikke ut til å finne noe.... Til slutt velger jeg å gå tilbake til starten på sporet. Nå er jeg usikker på hvordan hun vil reagere på at vi nettopp har gått her. Mine spor er jo ferskest og hun har jo nettopp gått det andre sporet som jeg selv hadde lagt. Vil hun ta opp igjen Kari sitt spor, eller bare følge mitt som jo går rundt omkring der inne?? Det blir igjen en del vimsing og rundt i ring. Til slutt ser det ut som om hun har funnet Kari sitt spor igjen. Hun går inn i noe tett buskas og jeg må tilslutt slippe lina. Vips der forsvinner hun og lina..... jeg kaver meg frem mot der hun forsvant. Må rett og slett rote litt rundt på egenhånd, for Maja verken ser eller hører jeg nå. Må le litt for meg selv der jeg går. Der er hun plutselig, hun står helt i ro og har funnet slutten og venter på at jeg skal åpne boksen. :) He he. Det er jo bra at hun ikke gir seg, så det er jeg fornøyd med, men det blir for mye vimsing og ikke nøyaktig sporing og da er det vanskelig å "henge på".

Maja etter sporgåingen

3 kommentarer:

Tone sa...

Klart hun måtte få belønningen når hun fant den.
Ikke Maja sin feil at "mora" ikke har stedsans... he..he.. ;-)

Gratis tips: Stedsansen kan øves opp med trening...
Billig tips: Kompass
Dyrt tips: GPS

Aud Venke sa...

JA, kanskje Maja lukta Ekko og meg...

Likte rådene til Tone ;-).
Eg syns det du opplevde seier noko om at det kan vere eit pluss at vi samarbeider i sporet òg. Dvs at vi følger kvarandre opp når det gjeld sportrening. Det blir veldig lett: "Jo sporet mitt gjekk bra" og så veit ingen ka krav ein eigentleg stilte til hunden.

Gro sa...

Tone: He he, ja stedsansen burde trenes opp, det er sikkert. Må nok bli den billige varianten i tilfelle..... : )

Aud Venke: Veldig greit å samarbeide i forhold til spor og. Noene gannger veldig greit at den som har gått ut sporet følger etter på sporgåingen. Så kan vi hjelpe hverandre å lese hundene og gi hverandre tips underveis og etterpå. : )