søndag 18. mai 2008

Lydighetstrening

Har vært et par ganger og trent sammen med de andre. Generelt sett har det blitt noe labert med trening for tiden, men det har nok med det fine varme været som har vært. Blir litt sløve i varmen, både to og firbeinte.....

Det jeg har fokusert på for tiden er:

  • Å rygge i vinkel - gikk etterhvert ganske så bra, men så begynte hun plutselig å svinge med rompa alt for tidlig. Lenge før vi kom til vinkelen. Hm.... hva gjør jeg med det? Anne, som jeg trente sammen med, tenkte det kanskje var best å "gå tilbake et hakk" dvs å rygge vanlig uten vinkel for å prøve å "rette henne opp igjen". Jeg var enig, og gjorde det. Etter noen runder med vanlig rygging gikk det bedre, og rumpa sluttet å svinge ut.
    Skal bli spennede å se hva som skjer neste gang jeg skal prøve med vinkel. Må nok variere både med og uten vinkel, og sikkert også variere stedene jeg trener dette. Det virket nesten som hun visste at ja nå er vi her, og nå er det vinkel vi skal trene, og dermed så svingte rompa ut.....

  • Frivillig utgangsstilling - Går nå veldig bra. Kan kanskje prøve å bevege meg litt ut fra kanten etterhvert, og se om hun fortsatt setter seg beint?

  • Musematte - dette kan hun, men farten og lysten er ikke den helt store alltid. Avstanden kunne også vært lengre.

  • Frivillige atferder - går også bra, som regel. Må prøve å huske å ta noen runder med dette jevnlig.

  • Sitt og dekk fra baklengs gange - god fremgang, kan sikkert sette på kommando her nå etterhvert.

  • Apport - Selve hold fast treningen går treigt synes jeg. Har for å få litt variasjon og fremgang trent på å legge ut en gjenstand, gå tilbake og kommandere "søk apport". Hun løper da fint ut, finner gjenstanden og returnerer til meg med den. Dette er jo veldig flott fremgang. Men av og til slipper hun den før "takk", da får hun ikke belønning og jeg står/sitter rolig og venter. Da plukker hun den opp igjen og venter som regel til "takk" har kommet før hun slipper. Det som er litt dumt er at hun ikke står i ro med den. Hun er på en måte litt i bevegelse. Det å sitte/stå i ro med gjenstanden er et problem. Hvis jeg f.eks gir henne en gjenstand når hun sitter, så reiser hun seg som regel opp når hun har grepet gjenstanden. Litt rart og tydelig noe jeg må trene på. Har prøvd å ha liggende klar løsbittet og gi henne det i hilsesituasjonen hjemme (når jeg kommer inn døra). Da kan hun sitte i ro lenge å bli kost med med bittet i munnen. Men dette er jo en helt annen situasjon og jeg vet ikke om det hjelper noe???

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Endeleg mykje stoff frå deg :-). smart å oppsummere. Eg syns det verkar som om det går framover med Maja. Kan ikkje du kome med forslag til ein plass å trene på Hundvåg. Då kunne vi vore der ein gong og kanskje Maja kunne kome gåande. Greier ho å ligge stille (bunden) og sjå på at du trener andre? Eg er litt nysgjerrig på koss det ville ha påverka treninga hennar. Då trengte ho jo ikkje bruke all energi på at ho skulle i bilen.

Gro sa...

Tja, det hadde jo vært artig å prøve det. Hun kan nok helt sikkert stå bunden og roe seg fint med det.
Der er jo Hundvåg skole med en litt liten p-plass, men der er områder i skolegården rett ved som og kan brukes. Pleier ikke foregå noe der på kveldstid. Har jo en del fotballbaner også rett ved, men der er det som regel alltid folk som trener. Er forresten mange fine vinkler der også har jeg funnet ut. Jeg bor to min fra skolen så det går fint. Vi kan jo høre med de andre.