lørdag 22. august 2009

Fokus på kontroll på midtlinja og passeringer.

Veldig fornøyd med treningen på Bore i dag. Vi var fire stk som kom på trening og i dag ble det to økter på oss. Været var flott da jeg kjørte hjemmefra, men utover dagen kom det litt byger innimellom. Sola var heldigvis også fremme sånn av og til og da ble det straks godt og varmt.
Maja har fortsatt løpetid, så jag var litt skeptisk til treningsformen slik hun har vært i det siste.

Første økt ville jeg forsøke å kun sette ut en fig om gangen for å unngå at Maja ble belønnet hvis hun passerte uten å komme inn til meg på midtlinja. Kari og Anne Lise var figuranter og Aud Venke god støtte på midtlinja. Jeg kallte henne inn etter belønningen på første slag. Hadde trukket frem på linja, utstyrt meg med kattemat og satte meg på huk for å signalisere at jeg ville ha henne helt inn til meg. Det gikk knallbra, hun kom rett inn til meg. Kari trakk nå inn til midtlinja og AnneLise la seg ut (eller var det omvendt?), mens Maja var opptatt med å få belønning hos meg. Fikk noen til å holde Maja ca 10 m fra midtlinja og fikk dermed trent passering også ut på neste slag. Fin fart rett ut og i belønning hos Anne Lise. Ny innkalling etter fremtrekk, noe som gikk like flott som sist gang. Fortsatte på denne måten med innkallinger og passering ved å trekke henne ut fra midtlinja en ca fire slag til.

Da fant jeg ut at jeg ville ta en direkte passering uten å stanse henne hos meg. Viktig å variere litt tror jeg, slik at ikke Maja hekter seg opp i et mønster. Hun har nok lett for det. Dette gikk også kjempeflott. Merket at hun begynte å bli sliten mot slutten og fikk melding om at hun ikke var så interessert i mat lenger, så jeg avsluttet etter åtte slag. Kjempefornøyd med økta. : ) Ser at vi burde hatt vann med oss på midtlinja.

Andre økt ville jeg prøve på litt meldetrening. Har ikke prøvd dette ute i terrenget før, bare hjemme og bittelitt på appell-plassen. Baklengskjeder etter canismetoden. Hadde først et par hold fast hos meg bare før vi startet for å pense henne inn på hva vi skulle. Så var det å få bittet hos meg og så "vis" og belønning ute hos Aud Venke. ikke kjempefart ut, men hun gikk da ut og holdt bittet helt ut.
Så gav jeg henne bittet foran meg og hun kom på plass. Jeg gjør som om jeg setter på påvisningsline, sier så takk (avlevering av bittet) og "vis". Noe raskere ut denne gangen. Dette var jo ikke så verst. Prøvde så at hun ble igjen hos Aud Venke. Hun holdt bittet foran henne, men da ville hun ikke ta det. Jeg ba henne legge det ned på bakken og da tok hun det fint kom inn til meg. Satte seg bak meg først, ventet litt, men så tok jeg et steg frem tror jeg og hun kom på plass. "På med line", avlevering av bitt og så "vis". Stoppet der. Kan ikke ha for mange repetisjoner med dette. det er ikke det kjekkeste hun vet, he he. men er fornøyd med dette første gangen jeg prøver ute i terrenget.

Hadde så en kort økt med rundering. Vi var nå bare tre, så jeg måtte holde styr på midtlinja selv. På de to første slaga hadde jeg kun den ene figuranten ute og stoppet henne for belønning på midtlinja. Denne gangen prøvde jeg å sette henne fra meg i bli litt fra midtlinja og kalte på henne og fikk dermed passering også. Det gikk kjempeflott. Så hadde jeg et slag (eller to?) der jeg sendte henne direkte videre uten stopp. Så hadde jeg neste med innkalling helt inn til meg. Hadde ikke trukket inn figurant denne gangen fordi det gikk så fint tidligere. Virker som hun skjønner at når jeg sitter på huk så skal hun inn til meg. Det siste slaget sendte jeg henne fra meg uten å trekke henne bak for passering. Det gikk også strålende. Fin fart og rett ut på alle slaga uten å trekke bakover som hun noen ganger kan ha lett for å gjøre.
Det har sikkert vært lurt av meg å legge figurantene enklere nå når jeg startet på disse moment-treningene. (figurantene har i starten, og av og til i slutten, på økta vært synlige og ikke så langt ute. Da har hun også fått forsterket/repetert det å løpe rett ut.

Hadde glemt å skrive noe om grussporet jeg gikk med Maja forrige søndag. Dette var helt nytt for henne. Sporet gikk kun på grus. ( i grustaket på Sviland) Tone la det ut og la litt godbiter underveis i sporet, og en liten haug godbiter som slutt. Kunne ikke bruke boksen her for den er alt for stor og ville blitt så godt synlig for henne. Det var ikke et langt spor og jeg gikk det med en gang. (dvs etter at jeg hadde lagt ut et spor for Tone)

Det var rart å se. Hun slo ikke på noe spor da vi kom frem til starten. Hun stod bare og så dumt på meg. Dette var annerledes fert enn hva hun er vant med, det var tydelig. Måtte hjelpe henne igang med å ta hånda ned mot sporet og si søk spor. Tone var også med meg slik at jeg skulle kunne stanse maja når hun gikk av sporet eller ikke fant det.
Hun satte snuten nedi og beveget seg sakte fremover på sporet. Hun gikk ikke langt før jeg måtte stanse henne fordi hun forsøkte å trekke ut mot veikanten der det var litt gress/vegetasjon. Det er jo der hun er vant med å spore. Hun måtte både holdes igjen og ledes på riktig vei flere ganger i løpet av sporet. Fant noen av godbitene underveis. Mot slutten hadde hun et lite stykke der hun nok "oppdaget" at der var denne ferten hun skulle følge for da fulgte hun sporet helt riktig en stund og fant også slutten.

Det var helt tydelig at dette var nytt og vanskelig for Maja. Fertsbildet er helt annerledes, og all den vegetasjonsferten hun er vant med var der ikke. Kun fert av Tone i grus. Hvis en ønsker å begynne å trene grusspor, bør det trenes intensivt over en lang periode kun på grus. Og det er viktig at det er "rent terreng" dvs at ikke noen andre har gått der før. Tja, jeg tror ikke det er noe jeg får anledning til å satse så mye på. Ikke så lett å finne steder å trene der ingen har vært før. Da må det og prioriteres fremfor annen trening og det blir mye kjøring, noe jeg ikke har så veldig lyst til. Men det var artig og lærerikt å forsøke. : )

4 kommentarer:

Tone sa...

Hørtes ut som en bra runderingsdag!
Kjekt når ting går fremover og man kan trene inn nye momenter :-)

Vi har trent på søk fra båt i dag. Det var en ny erfaring for Isi, men jeg har trent det tidligere med Pia.
Knallgøy og alle hundene var utrolig flinke til å "slå" på ferten ute i båten for så å finne ferten og figuranten igjen, når man la båten inntil land. Noen hunder klarte ikke vente og stupte i sjøen før de kom til lands med båten... Figuranten lå 10 - 30 meter inne på land. Nytt for mange hunder også det å ha på seg redningsvest :-) Skal skrive i bloggen min litt senere :-)

Gro sa...

Å, så spennende det hørtes ut. Skal bli kjekt å lese mer om det. Hvor var dere henne da?

Aud Venke sa...

Det var ei god treningsøkt med Maja.
Litt presisering: Maja sette seg ikkje bak deg. Ho stod og såg utover, såg mest ut som om ho drømte. Hugsar ikkje at du lea på deg,. men det gjorde du kanskje. Ho vakna i alle fall og gjekk og sette seg.

Gro sa...

He he, åja var det slik det var. Enten så flyttet jeg meg litt eller laget en smattelyd, husker ikke helt jeg. : )

Det var denne Alz Heimer som stadig kommer på besøk.