søndag 29. november 2009

Sporlørdag på Dale

Lørdag var det sporlørdag. Vi var seks stk som ville trene spor i dag. Det så ut til å bli en fin dag værmessig, opphold og ikke noe særlig vind. Vi fordelte terreng så godt vi kunne på oss seks, før vi la ut spora. Jeg skulle legge ut et spor til Aud Venke og hun et til meg. Vi gikk helt ned til stranda og begynte der. Aud Venke gikk ut på venstre side av stien og fremover paralellt med denne.
Vi fant ut at der ikke var nok terreng til to spor her så jeg gikk langs fjorden på vei tilbake mot bilene. Uff, kom fort oppi litt trøbbel her. Var nødt til å følge rødmerka stien et stykke, for der var alt for tett ellers. Måtte forsere et stykke med steinur på denne stien. Når terrenget åpnet seg opp gikk jeg oppover mot grusstien og for å strekke lengden på sporet laget et spor i slangeformasjon til Ekko. Mens jeg gikk så jeg at nå var jeg lovlig langt opp mot der som en annen sporlegger hadde sitt terreng. Ehhh, upps der var det jommen ei gul sløyfe........

Søren og, nå har jeg nok "tråkka i salaten" tenkte jeg. Ja ja, ikke så mye å gjøre med det, måtte bare komme meg oppover mot grusstien igjen og legge fra meg slutten til Aud Venke i nærheten der. Kom ut på veien og gikk ikke langt før jeg så den gule sløyfa som viste utgangen på et spor. Hmm, jeg håpet inderlig at sporlegger her hadde dreid oppover i steden for nedover her.

Kom tilbake til bilene og fikk høre at det var Kari D.M. som hadde lagt ut spor til Torhild her. Og hun hadde gått en god runde nedover mot sjøen. Shit!!! Da har jeg gått og tråkka oppi Torhild spor her ja. Sikkert med mer enn en kryssing også, siden jeg gikk i i slangeformasjon her. Ja, da får de litt av noen utfordringer her både Era og Ekko. 

Pause


Mens vi alle ventet på liggetid på spora trente vi litt forskjellig. På Maja ble det egget, slalom og melding. Maja har ingen problemer med å finne egget når det ligger gjemt i terreng. Markerer også fint på det. Slalomen var det verre med. Her må jeg trene mye mer. Hadde ei økt med meldetrening sammen med Kari L. oppe på fotballbanen. Gikk forsovet greit. Litt antydning til nøling hos Kari før hun velger å ta bittet og returnere. En gang snudde hun uten bittet, men kom ikke mer enn en meter før hun husket at hun hadde glemt det og gikk for å plukke det opp. Fikk litt dårlig tak på det og mistet det på vei inn, men hun plukket det raskt opp igjen og kom fint inn for avlevering. Ikke antydning til å slippe bittet før hun får "takk" og relativt god fart ut på påvisning. Vi flyttet oss litt rundt på banen og ut på gresset i kanten også. Siste gangen ville hun gjerne prøve å få belønning med en gang, men da det ikke nyttet så tok hun omsider bittet og kom fint inn. Ser at hun trenger masse trening på dette, i ulike miljøer.

Scotty har funnet sporet


Kari og Dea er også godt igang


Aud Venke og Ekko på vei til sine spor


Fikk hjelp av Kari D. M. til å legge en sporkryssing også til Maja. Fant et sted borte i skogkanten ved den åpne marka. Kari gikk ut sporkryssingen først, slik at denne skulle være eldre enn sporet Maja skulle følge. Dette la jeg ut selv ca en time senere.
Gikk dette sporet først etter lunsjpausen. Det gikk kjempebra. Maja sjekket ikke ut de to kryssingene engang, hun bare durte videre. La ut litt godbiter helt i starten på sporet (før kryssingene) for å bremse farten, siden mitt spor var helt ferskt. Ellers la jeg belønning ca 8- 10 meter etter hver kryssing.

Så var det sporet etter Aud Venke vi skulle gå. Fikk beskjed om at hun hadde hengt ei sløyfe der hun kryssa stien oppe i skråningen, så gikk sporet i en u-form tilbake på andre siden av stien. Vi dro avgårde, men hadde litt startvansker. Maja stoppet opp sirklet litt tilbake et par ganger, før hun gikk mer målbevisst oppover. Etter et lite stykke oppover skråningen trekker hun mot stien og virker som hun får sportap. Vi er visst helt borte ved stien en gang før hun snur og går andre veien. Så bar det oppover igjen. Litt lenger opp begynner hun å virre igjen. Jeg ser etter sløyfa som skulle henge ved kryssingen, men ser den ikke. Hmm det er nok enda lenger opp. Maja ser ut til å ha funnet igjen sporet, men det ser etter en stund ut til at det er bakspor siden hun går nedover nå. Stanser henne og ser om hun plukker det opp igjen rett vei. Hun går nå videre oppover, men her blir det stopp igjen. Vi er kommet til en bratt fjellvegg. Her kan iallefall ikke Aud venke ha gått opp. Jeg tar henne med bort til stien som er rett ved. Her har det jo gått folk så hun slår på spor og vil oppover. Jeg må stanse henne og tar henne med nedover stien. Vil se om jeg kan finne den blå sløyfa der Aud Venke har kryssa stien og se om Maja kan ta opp igjen sporet her. Til slutt ser jeg sløyfa og lar Maja søke på venstre side av stien der sløyfa henger. Yes, der finner hun igjen sporet og det bærer nedover. Takk og lov for at sløyfa hang der!!! (hadde nok ikke kommet videre uten den, siden der var flere spor her fra turfolk)

Nå går det strake veien nedover, er litt nær stien noen steder syns jeg, og vi går oppi bekken et lite stykke. Maja får slukket tørsten, men går greit videre etterpå. Hun går opp mellom noen steiner og der finner hun slutten.
Blir spennende å se hvor mye hun har vært på rett spor når Auid Venke får sendt sporloggen til meg.

Stakkars Ekko, han hadde gått knallbra i starten på sitt spor (som jeg la ut), men hadde nok havnet midt oppi alle kryssingene fra Kari og Torhild (som nå hadde gått sitt spor med Era) og her mistet han sporet. Ikke rart det. Det var også kommet litt vind slik at han fikk overvær av flere spor og ble helt forvirret. Sorry Aud Venke, vi må nok spre oss litt bedre neste gang for å unngå å havne oppi hverandres spor. Det får være måte på utfordringer vi skal gi hundene med sporkryssinger. Enda godt han hadde fått gått et lite spor først som Aud Venke hadde lagt selv. : )

3 kommentarer:

Tone sa...

Bruker dere terrenget oppover på begge sider av stien mot Dalevann?
Der er det mye terreng.

Hvis flere har gps, kan dere også lage "grenser" og legge inn på gpsèn. Som "gå til" funksjonen. Da ser dere om dere er kommet over i feil terreng :-))

Aud Venke sa...

Gode idear, Tone.

Ekko såg ikkje ut som han hadde det vondt, akkurat. Han snuste og koste seg på tilbaketuren der han fekk virre fritt med langlina hengande etter seg.

Eg sakl prøve å sende loggen frå ruta eg gjekk, Gro, men må kanskje søke hjelp

Gro sa...

Aud Venke: Jeg skal prøve å skrive en "oppskrift" til deg, når jeg har funnet ut av selv. Tone har forklart hvordan gjøre det.

Tone: Nei vi har ikke brukt det terrenget oppover mot Dalevann. Det vil vi nok gjøre neste gang, iallefall hvis vi er så mange. Det er ikke så mange som har GPS enda, men har en mistanke om at noen vil få det etter jul.