mandag 24. mai 2010

Sporoppsøk og sittmarkering på gjenstand i sporet

I dag var det sporlørdag igjen på Dale. Hadde meldt noe regn, men det ble det heldigvis ikke. Det var faktisk veldig varmt denne dagen. Av med klær, på med klær.... blir liksom litt vanskelig å venne seg til å være lettkledd for tida.  Vi var seks stk som ville trene spor i dag. Var en del folk ute i finværet, men de fleste gikk på stien nedover mot stranda med griller ....etc for å kose seg der. Ingen orienteringsløpere i sikte iallefall. : )

Selv ville jeg i dag trene på sporoppsøk og for første gang innføre gjenstander i sporet til Maja. Fikk først Kari L. til å legge ut et slangespor til meg der det ble fire sporoppsøk å bryne seg på. Dette fikk ligge en stund mens jeg skulle trene litt på markering av gjenstander i sporet. La også ut et spor til maja selv på marka ved stien opp til Dalevatn. Der var det høyt grønnt gress, et underlag vi ikke har gått særlig spor i før, og jeg la inn en del vinkler på veien rundt denne marka. Kjekt å teste ut litt ulike underlag.

Diskuterte litt med de andre fremgangsmåten på treningen. Har utenom sporet trent på at Maja skal markere gjenstander ved å sette seg ned. Dette fungerer som regel fint nå. Har tenkt at det å sette det inn i sporsituasjonen blir noe verre. Maja er veldig glad i å gå spor og jeg er redd for at hun er så gira i den situasjonen at hun ville frese rett forbi gjenstandene. Hadde selv tenkt å først friske opp litt markering av gjenstand utenom spor, for så å sette Maja fra meg i skogen og la henne se at jeg gikk ut et kort spor der jeg la ned to tre gjenstander. Så skulle hun få gå sporet med en gang.
Jan Inge kom da med en glup ide. Å kun legge ut et veldig kort spor med kun en gjenstand i slutten for så å gå tilbake og gå sporet med Maja. Da ville det ikke gå noe spor videre fremover fra gjenstanden og det ville kanskje gjøre det enklere for henne nå i starten.

Jeg fant ut at dette ville jeg prøve og så kunne jeg heller ta flere repetisjoner og evt prøve med flere gjenstander etterhvert. Først litt markeringer på marka ved fotballbanen. Så gikk vi inn i skogen. Jeg satte Maja fra meg i bli og gikk en ti - femten meter innover og la gjenstanden fra meg. Tilbake til Maja og lot henne starte sporet uten sporline på. Det gikk flott hun markerte med å sette seg. Jeg valgte å bruke klikkeren her for å markere rett atferd akkurat i det hun satte seg ned. (dette har jeg også brukt i innlæringen av sittmarkering) Hun fikk knallgod hvitløksleverpostei som belønning av meg. Så ba jeg henne bli og gikk ett til spor videre innover skogen. Samme gjenstand ble lagt ned og så tilbake. Det gikk flott denne gangen også. Nå var jo disse sporene veldig korte og hun gikk muligens litt på syn (der jeg hadde gått) og uten sporline. Fant ut at jeg måtte øke lengden litt og legge inn litt svinger for å sikre meg at hun virkelig brukte nesa underveis. Denne gangen tok jeg også på sporlina. Gikk strålende det og : ). hadde flere slike repetisjoner og la også ut to gjenstander på slutten. Kjempekjekt at dette gikk så bra. Tror det var en lur måte å starte innlæringa på.
Nå gjelder det bare å øke vanskelighetsgraden (lengde, antall gjenstander og ikke la henne se at jeg går ut etterhvert) sakte men sikkert, så kanskje det blir gjenstander i sporet på oss også etterhvert. : )

Etter enda litt mer prat og sosialt kos skulle jeg ta oppsøkene med Maja. På de to første gikk hun umiddelbart rett vei. Det tredje tok hun først baksporet ca 8-10 meter, men hun snudde av seg selv. På det siste snuste hun litt mot baksporet, snudde og tok rett vei. Veldig fornøyd med dette. Det som var litt vemmelig var alt mauren som nå kravlet overalt i skogen her. Sluttene var jo heldigvis i bokser, men de var alikevel kjappe med å komme når pølsene ble strødd ut for at Maja skulle spise dem. ÆÆÆÆsj. De er så ekle de der små krypa. Maja også reagerte. Hun begynte å løfte på beina og ville ikke stå lenge i ro for å nyte belønningen, så noe av pølsene ble liggende igjen til mauren.

Vinkelsporet på marka gikk ikke fullt så bra. Noen av vinklene gikk hun rett forbi og rota en del for å finne igjen sporet. Virket som dette underlaget ikke var så lett for henne. Gresset var svært høyt og dekket henne nesten helt enkelte steder. Ja ja hun brukte litt tid på å virre rundt, men fant slutten. Tenk her også var det maur......... Nesten som Skjæveland dette her, he he.

Hadde avtalt å møte Tone etter trening for å gå llitt tur og teste ryggsekkene vi nå har kjøpt til fjellturen i sommer. Greit å teste dem ut i terreng og med litt vekt i før en bestemmer seg for å satse på sekken. Det var VARMT å gå med sekk (og for mye klær) opp til vatnet i dag. Men sekkene fungerte fint de. Vi byttet litt underveis for å teste ut hverandres også. Jeg har kjøpt en Bergans Rondane på 65 liter. Noen som har erfaringer med denne type sekk?  Det jeg falt mest for ved denne sekken var at hoftebeltet passet meg så godt. Kunne nok ønsket meg at hoftebeltet var bevegelig, slik det er på Tone sin Norrøna Synkron 70 men men, kan ikke få alt.... : )
Vi rastet litt oppe ved vannet og tuslet nedover igjen etter en stund. Deilig å være ute i slikt et godt og varmt vær.

Koss va nå dette hoftebelte.....

Sånn ja, her strammes det til

Tone sin Norrønasekk

Maja er trøtt etter trening og tur i varmen

Her er forresten teltet jeg skal ha med på turen

1 kommentar:

elisabeth sa...

For et flott forslag fra Jan Inge da :-) Og så funka det så bra.

Maur e ekkelt. Sommer e deilig altså, men det har jo noen ulemper.