torsdag 22. juli 2010

Test-tur og Trælafjellet

TIRSDAG
Denne dagen var noe regnfull og vi fant ut at vi ville ut en liten tur på ettermiddagen og teste ut sekkene med litt vekt i. Pakket oppi telt, sovepose, liggeunderlag og div vanlig turutstyr og la i vei oppover mot de tre vatna.

Tone med svær sekk

Sekkene justeres litt underveis

Sekken var tung, men det er sikkert ikke mer enn halvparten av vekta vi kommer til å ha på Hardangervidda. Kjentes greit ut å gå oppover. Kunne kjenne vekta godt i beina der det begynte å bli bratt oppover mot Trollarinda. Det regnet nå en del, men vi hadde lyst til å prøve å slå opp teltene et eller annet sted over på andre siden. God vind var der også så der var ganske surt vær.

Etter ei stund leiting på andre siden fant vi et sted som vi syns det var litt ly fra vinden og startet å slå opp teltene. Ikke så lett å finne gode fester for pluggene pga huller og steiner, men vi fikk dem da opp på et vis. Der var skikkelig surt og kaldt å stå i ro. Telta ble noe skjeive og rare, men vi krøp inn i hvert vår telt for å varme oss litt og spise nisten.
Maja var litt skeptisk med en gang og måtte lokkes inn i teltet med godbiter. Ikke så rart heller for det blafret godt i teltduken og et så lite telt har hun aldri vært inni før.

Maja slapper av inni teltet

Det ble ganske vått inni teltet med våt hund og mine blaute klær, men var godt å sitte tørt å spise maten. Meg og Tone satt å ropte litt til hverandre i hvert sitt telt, he he. Heldigvis stoppet regnet da vi skulle ut igjen og teltene ble pakket ned igjen.

Isi har kjent godbitlukta

Så gikk vi opp til Trollarinda og fulgte kammen på hjemveien. Ser tydelig at vi trenger trening i å slå opp teltene slik at det blir strammet godt opp på rett måte. Får nok prøve oss mer på dette en dag der er litt bedre vær tenker jeg.

ONSDAG
I dag ville vi opp på Trælafjellet som ligger "på kanten" ned mot Ørsdalsvatnet. Eirik ville være med oss på turen i dag. Det var godt og varmt ute, opp mot 20 gr så i dag ble det shorts og t-skjorte selv om sola ikke var helt fremme. Vi tar bilen ned til Skineldvatnet og går samme sti som når vi skal til Skykula.

På vei opp den første bratte lia.

Fulgte stien langs vatnet innover et godt stykke, før vi svingte av (før vi krysser elva)oppover mot venstre mot Trælafjellet.

Eirik er som regel litt foran oss

Litt opp og ned før vi kom opp på det store fjellplatået som ligger her. Hadde en god pause i ly fra vinden som blåste godt her oppe. Vi gikk så helt til endes og så langt ut på kanten vi turde der fjellet stuper ned i Ørsdalsvatnet laaaangt der nede. Flott utsikt her oppe.

Eirik på kanten

Maja på kanten

Her er det langt ned

Isi og Maja nyter utsikten

Vi tok så en litt annen vei tilbake og traff på stien igjen mot slutten. Var ute i vel 3 timer og gikk ca 8 -9 km.