mandag 23. august 2010

Igang med trening igjen

Etter en god og lang treningspause i sommer er vi endelig igang igjen med litt trening.

Lydighet
Har hatt et par treff med gjengen på OD. Kjekt å se dem alle igjen og jabbemuskelen fikk iallefall en god omgang, hehe. Trente jo litt med Maja også da. Jobbet med innkalling, fri ved fot, sitt-markering på gjenstand og  stå. 
Godt å komme igang igjen og må etterhvert få mer plan og struktur på treningen. Men Maja har vært tydelig ivrig og glad for å jobbe litt igjen. : )

Ser jeg må fokusere mer på kommandoer. Det ble ganske tydelig når jeg f.eks. ville trene apport og Maja løper ut og setter seg ved gjenstanden jeg har lagt ut. He he...... ikke så rart kanskje. Hun kan altså ikke kommandoen for apport og når jeg har jobbet med sittmarkering i det siste så er det det hun selvfølgelig gjør. : )
Må sette kommando på stå også snart, slik at vi kan få en hel øvelse med stå under marsj.

Rundering
Lørdag startet vi opp igjen med runderingstreningen også. Vi var tre stk som møttes på Sæland. Været så lovende ut, og det ble en heller varm opplevelse utover dagen. Sola kom og en må jo nødvendigvis ha noe klær på når en ligger og kravler ute i skogen sammen med både maur og flått.

Jeg ville starte med meldetrening på første økta. Gikk et stykke innover løypa til der skogen er mer åpen og oversiktelig. Startet med å "pense henne inn på" hva hun skulle gjøre. May Karin var helt nær meg og hun fikk smake litt på belønningene. I dag, pannekake, leverpostei og tørka kylling. Hun fikk bittet av meg, kom inn på plass og fikk belønning av May Karin.
Så gikk May Karin litt lenger vekk. Maja ble sendt ut tok bittet og returnerte til meg. Inn på plass, avlevering og ut for belønning.
Så gikk vi tilbake til midtlinja og sendte på Kari L. som stod et lite stykke nedi skråningen.
Hadde en god del slag på denne måten med figurantene helt synlige og ikke så veldig langt ute.
Ser tydelig at hun trenger mye trening i dette, for hun vil gjerne ha belønningen med en gang hun kommer ut, slik hun jo pleier å gjøre når vi runderer.
Hun er av og til noe treg med å ta bittet, og jeg bruker nå et lite rop når hun har tatt det og skal tilbake til meg med det. Denne ekstra hjelpen må jo fjernes så fort som mulig helst. Men det er sååå vanskelig å ha is i magen og vente henne ut. Må nok trene melding mye utenfor runderingsløypene også slik at hun kjappere skjønner hva hun skal gjøre også under runderingen.

 Egentlig syns jeg jo at det gikk bedre enn forventet. Jeg har aldri før hatt så mange meldetreninger på rad (6 -7 slag med en drikkepause i elva underveis) og ganske runderingslikt med fig på hver side av midtlinja.

Det jeg lurer på nå er:
Når en starter å sette meldetreningen inn i runderingsløypa på denne måten, vil en da forvirre hunden med å av og til trene med melding og av og til trene vanlig flying, med rett i belønning hos figurant? (mener ikke i samme økta da)

Bør en egentlig kun trene melding en periode? Men da er jeg redd for at Maja vil gå litt lei. Hun har iallefall mye mer fart og iver når vi trener med rett i belønning....., men kanskje det er fordi hun kan dette mye bedre enn meldetreningen? ?
Innspill mottas med takk!!

Jeg valgte å trene vanlig flying i andre økta i dag. Hadde ei god økt med 7 - 8 slag tror jeg. Det ble også et utilsiktet blindslag på "elvesiden". Hun hadde faktisk litt problemer med å finne May Karin der et par ganger. Måtte sende påny med påvirkning til slutt. Vet ikke helt hva som gjorde det, men der var visst helt vindstille nedi der og Maja gikk litt kort ut og trakk bakover. Hun hadde vært veldig nær den ene gangen for May Karin hadde hørt henne. Ja ja, sånn er det jo av og til. Ellers var det grei fart og gode passeringer. Hadde med vann på midtlinja, men to ganger løp hun bare forbi og ville fortsette uten å stoppe. Kjekt å se henne så ivrig, også i denne varmen vi hadde.  
Fremtrekket var også bra, men nå var det jo rimelig åpent og lett terreng å trekke frem i og da. : ).

Godt fornøyd med dagen. Både Evita og Molly imponerte også med flott søkeiver og gode økter, tiltross for lang sommerferie. Tror nok litt treningspauser innimellom kan være bra også jeg.

2 kommentarer:

Tone sa...

Et tips, les om "Minirundering" i Canis nr 06/09.

Ang trening av melding og søk (rett i lek), så tror jeg ikke det finnes noe fasitsvar her (heller...). Man må se an hunden og hva den gjør.
Blir det veeeeldig vanskelig å kombinere så kan man ikke gjøre det. Mange repetisjoner er viktig så enten minirundering (les Canis) eller mange små økter ( 6-8 økter) pr treningsdag!! Veksle mellom f.eks 1-4 funn pr økt.

Men les den artikkelen i Canis, der er det på en måte en slags kombinasjon som jeg tror passer mange hunder i overgangen mellom rett i lek og melding :-))

Gro sa...

Klarte rote frem canisbladet. Takk for tips. Det der var jo midt i blinken! Det skal jeg prøve på Maja. Kanskje ikke 15 - 20 repetisjoner, he he, men heller færre og flere økter.
I dag på apellbanen gikk det kjempefint med meldingen. Trengte ikke rope henne inn i det hele tatt. Hun kom av seg selv. Tydelig at det er stor forskjell på inne i skogen og på apellbanen, der en har trent mye mer melding.
Lurt det der med å bruke flying for det liker hun jo veldig godt. Blir spennende å se hvordan det går. : )