søndag 21. november 2010

Spor og litt meldetrening

I dag var det trening på Sæland. Været var bra, overskyet, ikke noe vind og et par minusgrader. De som var med i dag var :  May Karin, Kristin, Cecilie, Isabelle, Gry og meg. I dag ville jeg ikke rundere med Maja, kun litt  meldetrening. Jeg ville rett og slett kun kjøre steg 1 på meldetreningen. Holde bittet fast hos meg for så å få påvise figurant. Ville bruke skumgummiløsbittet først og så evt prøve med et mye tynnere "slangebitt" som jeg skar av hageslangen vår i går kveld. Når jeg i det siste har trent apport med Maja, har hun tatt en annen slik tynn slangebit, mens hun fortsatt har nektet å ta de litt tykkere slangeløsbitta jeg brukte før. Jaaaa, det er en merkelig hund jeg har......., he he.

Men aller først ville jeg legge et spor til Maja siden det ble lite trening på henne ellers, da jeg kutter ut runderingen  akkurat nå. Hadde med meg GPS'en og i dag og ville forsøke å legge et noe lengre spor med gjenstander i enn hun har gått før. Merket gjenstandene med sløyfer, tror det var 6 -7 stk som ble lagt ut.  (husker ikke helt). Underlaget var stort sett barskogbunn, men med litt gressbunn innimellom. Sporet ble på ca 700m. Hadde kjeledress på meg i dag og det var ikke særlig behagelig å legge ut spor i. Puh, så varm jeg ble. : )

Var etterpå med og hjalp de andre med runderingstreningen. Alle de "nye" ekvipasjene våre har vært aktive med treningen og har gode fremskritt, kjekt å se. Molly er også blitt utrolig flink, hun har fått dreis på fremtrekkene og har flotte passeringer. : )

Til slutt fikk Maja trene litt på hold fast og "påvisning". Det gikk greit i dag. Tok vel først en to -tre slag med skumgummien, før jeg gikk over til to (eller var det tre?) slag med hageslangen. Jeg ropte henne inn til midtlinja etter belønningen. Et par ganger fikk hun også bittet foran meg og gikk rundt på plass før hun fikk "påvise".
Det fristet jo selvfølgelig å forsøke hele kjeden siden gikk så bra, men jeg var flink å klarte å holde meg. Nå skal fokuset være å gjøre det enkelt og KJEKT for Maja å holde fast løsbittet, IKKE noe annet. : )

Etter lunsjpausen fant jeg ut at det var på tide å ta sporet. Det hadde da ligget i tre timer. Var litt spent og hadde for sikkerhetsskyld et par sitt markeringer på gjenstand før jeg la i vei på sporet. Hun fant første gjenstand og markerte fint med sitt. Hun fikk god leverposteibelønning før vi fortsatte. Jeg tok ned sløyfa og fortsatte. ikke lenge etter ble det et forferdelig rols. Hun for avgårde i stor fart, men her så jeg plutselig at hun gikk i helt feil retning. Jeg slapp lina og hun forsvant nedover, jeg hadde da vitterlig gått oppover skråningen, ikke nedover........  Til slutt måtte jeg rope henne inn. Etter dette sleit vi med å finne tilbake på sporet. Det ble virring rundt omkring. Jeg tenkte at det ville være lurt å gå tilbake til der hun fant gjenstanden, men kom plutselig på at der hadde jeg jo tatt ned sløyfa og ikke klarte jeg huske helt hvor det var heller. Æsj, vi virret en liten stund til, men så var hun tydeligvis tilbake på sporet. Det gikk iallefall i rett retning og jeg fulgte på.

Etter dette gikk det veldig bra, men det er utrolig rart hvor dårlig en husker hvor en har gått. Et par ganger var jeg sikker på at nei nå er vi på villspor igjen, men neida der dukket det plutselig opp en gjenstand. : ) Veldig kjekt å kunne bruke gjenstander nå og iallefall få bekreftet at vi er på rett spor. Hun fant alle gjenstandene unntatt en, den gikk hun noen meter til siden for, men jeg så den og fikk plukket den med meg. Merket at Maja var god og sliten på slutten. Farten avtok betraktelig og det var mer behagelig å gå bak. : ) Slutten fant hun også greit og sittmarkerte også på denne. : )

Vel tilbake til bilene var Isabelle ved bilene etter sin økt. Det tok litt tid dette sporet så nå var allerede tredjemann i sving. En mann kom gående og Isabelle kunne fortelle at han hadde kommet inn i løypa vi bruker også. Han gikk og samlet inn orienteringsposter. Da han kom forbi oss spurte jeg ham om han hadde vært over på andre siden av veien også. Joda det hadde han. Da skjønte jeg jo plutselig hvorfor Maja hadde løpt som en sputnik nedover skråningen. Der lå ferskt spor fra denne mannen der som hun hadde slått over på. : ) Jeg husket nå at jeg hadde gått forbi to orienteringsposter da jeg la ut sporet, men hadde jo ikke tenkt på det eller lagt merke til at de var borte da jeg gikk sporet med Maja.

Da jeg kom hjem skulle jeg overføre sporloggen til pc'en, men oppdaget at den maskinen som mapsourcen var på ikke lenger var der...... Roald hadde fått en ny og den gamle var nå hos Fretex. Det var da søren det da..... var ikke helt blid akkurat da nei. Heldigvis klarte Roald på en eller annen måte å få hentet ut sporloggen  via et annet program slik at jeg fikk et bilde av den. Ser litt rar ut for der er ikke noe kart, men men en kan jo se loggen allikevel. : ) Ser ikke så verst ut bortsett fra alt sirklingen  i starten der Maja sannsynligvis gikk over på feil spor.

Her er loggen for sporet (meg: gult, Maja og meg: rødt)

1 kommentar:

IKS sa...

Det var nok en koselig runderingstrening :) Ser ut til at det fungerte bra med å gå tilbake i løsbittreningen for dere, og flink du var som holdt deg fra å fortsette på resten av kjeden :)