mandag 14. mars 2011

Deilig med nydelig treningsvær på lørdag!!!

På lørdag var vi 4stk hunder og fem stk folk som kom for å trene på Sviland. (Gry, Marina, Isabelle, Tom Ove og meg) Det var litt av en kontrast til været jeg har hatt i hele uka på Tjørn. Sol, nesten ikke vind og et pittelite  snølag på grusvei og p -plass. Heeeeerlig!!!
Nesten synd å tilbringe så mye av tiden inne i skogen........he he. Men pausene ble vel litt ekstra lange i dag og det var nydelig å sitte i sola og bare nyte været.

En blid og fornøyd gjeng nyter sola i pausen

Maja nyter også været og snøen og ser ut til nesten å sovne der hun ligger

For Maja ble det å fortsette treningen på momentet i meldetreningen - fra figurant og inn til meg med bittet, for så å få påvise og få belønning. Ønsket å ha flere korte økter for å få treningen mest mulig effektiv. Marina skulle trene på det samme så derfor organiserte vi det slik at vi fikk 4 korte økter hver i stedenfor to lange.

Var ellers figurant for Balder i dag og det var utrolig å se at mangel på vind kunne gjøre det såpass vanskelig å finne meg på et par av slaga. Han løp og løp og jobbet som en helt og var bare et par tre meter fra meg, uten å oppdage meg. Jeg hadde over meg en kamuflasjeponcho, noe som nok også gjorde sitt til at jeg ble såpass "usynlig".  : )

Angående Maja sin trening er det vel pittelitt fremgang iallefall. Takk Isabelle, for at du minner meg på det lille positive når treningen går trått. Det er viktig å fokusere på det fremfor skuffelsen en kan føle over at det går så treigt fremover.
Fikk totalt 11 repetisjoner på momentet i dag. På noen av dem var hun utrolig treig meg å ta bittet, andre ganger gikk det noe raskere. : ) Virker som hun sitter - og sitter og ikke skjønner noenting eller venter på kommando eller noe.....
det som vi fant ut hjalp noe var at figurant sto delvis oppreist og beveget seg litt fremover. Maja bør også være i oppreist stilling og ikke sittende. Positivt var det også at hun flere ganger ikke trengte oppmuntring fra meg til å komme inn, men kom frivillig etter å ha tatt bittet. Jeg lot henne også gå frivillig fra fig etter belønning for så å kalle henne inn til meg på midtlinja. I dag lot jeg også figurant bli stående ute og tok selv med meg Maja ut til fig, lot henne være igjen der og løp inn til midtlinja. Hvis Maja tok bittet og ville løpe inn før jeg var kommet frem til midtlinja skulle hun bare få løpe.

Neste gang går det også an å prøve ut det at figurant tar henne med seg ut og at jeg blir stående igjen på midtlinja. Får bare prøve meg litt frem til hva som funker best og håpe at hun snart fatter poenget skikkelig og at det kan gå litt raskere.

Råd til andre ut fra min erfaring må være: IKKE SLURV MED INNLÆRING AV DE ULIKE MOMENTENE I KJEDEN FØR DU SETTER DET HELE SAMMEN OG BAKLENGSKJEDER MELDINGEN!!! : )

1 kommentar:

IKS sa...

Ingen årsak Gro :)
Det er utrolig viktig å trekke ut de positive tingene når ting går litt trått. Har selv "gravert inn i hodet" denne filosofien under trening av begge hundene mine som er lette å trene på noen ting, men utrolig vanskelige på andre ting.
Greit å ha treningskompiser som minner om slike ting, vi gjør mye dette i agilitygjengen som jeg trener med.

Ellers synes jeg denne treningen fungerte bedre for Maia og som jeg nevnte viste hun mer iver på lørdag. Spesielt når hun fikk litt ekstra ros. Synes det er ok med litt ekstra hvis det fungerer for henne så kan vi heller passe på å korte litt ned på det etterhvert, så hvertfall at dere hadde det enda litt kjekkere denne lørdagen :)

Tror vi skal være flinke å øremerke oss hvordan hundene våre liker å bli trent (som for eks at figurant bør stå ved meldingstrening med Maia) for å få opptimale økter og blogging er jo veldig god måte å huske dette på :)