søndag 22. mai 2011

Maja kommende TV stjerne?.........følg med på TV - vest i tiden fremover

Det har vært en innholdsrik helg for Maja og meg. På lørdag var det trening på Sæland sammen med Gry, May Karin, Aud Venke og Lise. Hadde funnet frem stilongsen igjen, noe som viste seg ikke var nødvendig. Været ble veldig bra med litt solskinn innimellom. Det ble en svett opplevelse å trø rundt i stilongs, puh. : )
Var ganske bra vind i dag og det passet fint for jeg ville kjøre overvær med Maja i første økta. Hun skulle gå "rett i lek". Nå gjelder det å få opp iveren og gleden i treningen igjen etter kun å ha trent melding veeeeldig lenge.  Jeg ville være sist ut for da kunne jeg få lagt ut alle de andre fire som figuranter under søket.

Pga vindretning ville jeg gå løypa feil vei og ba alle figurantene legge seg ut på høyresiden (mot veien) med god avstand mellom hverandre. Jeg gikk langs elva innover mens de la seg ut. Hadde gått nesten helt til endes da jeg fikk beskjed om at alle var på plass. Jeg gikk da oppover mot søkeområdet. Allerede før jeg kom opp i skogen kunne jeg se Maja slå på noe. Hmm litt rart, fant ut jeg ville ha henne i bånd litt, fordi jeg var litt usikker på hvor nær vi var veien når vi kom opp på stien.
Upps, det var jammen godt jeg gjorde det, for da så jeg hva Maja hadde slått på. Jeg var kun 20 meter fra veien og der sto det en del folk. Det var vakter i et sykkelritt som gikk denne dagen. Garborgrittet eller noe slikt. Jeg måtte gå et stykke bortover slik at jeg kom bort til myra før det var "trygt" å slippe Maja i søk. Hun løp umiddelbart avgårde og ikke lenge etter fikk jeg beskjed om at Aud Venke var funnet. : )

Gikk så videre prøvde å skrå litt utover mot veien, men Maja løp på skrå andre veien mot stien i god fart. Jeg ropte for tenkte at det nok var for nær stien. Men så fikk jeg May Karin på radioen som meldte om funn.
Videre gikk jeg igjen litt på skrå mot veien. Maja gikk i nærheten av meg en stund, så tok hun igjen avgårde, helt tydelig med fert i nesa. Hun forsvant fra meg og litt etter var det Lise som kunne melde om funn.
 Hmmm, jeg trodde at Lise var siste figurant, så det betydde i så fall at vi hadde gått over Gry. Fikk bekreftet dette av Lise da jeg kom bort. Da var det å snu å gå til bake et stykke for å finne Gry.  Jeg fant ut at jeg nok måtte gå enda nærmere veien selv om det var litt skummelt. Det er jo en vei bilene kjører vanvittig raskt på så jeg liker ikke å være nær den.
Men det gikk bra og Gry som nå hadde fått selskap av Aud Venke ble også funnet. : ) Kjekk økt dette.

Etter en god og lang pause i finværet ville jeg ha ei kort økt med vanlig flying og rett i lek. Maja starta litt slapt, luntet utover da jeg sendte henne. Men etter første funn ble det god fart på passering over midtlinja og ut til funn på andre siden. Hadde et slag der hun kom på feil side av figurant i forhold til vinden og hun dreide bakover og kom inn igjen. Da gikk jeg bare litt frem og sendte pånytt. Hun jobbet bra og jeg stoppet etter fem slag. Fornøyd med å se mer iver hos Maja. Planen videre er å fortsette med rett i lek og flying for så å plutselig legge inn melding på et av slaga for å se hva hun gjør da.

Søndagen var det jubileumsfeiring på området med retrieverklubben. Vi hadde invitert til åpen dag med tema "barn og hund" som tema. Alle komiteene hadde lagt opp til ulike aktiviteter som også barn skulle kunne delta på. Vi i bruksgruppa ville ha "søk etter barn" (overværssøk) og pølsespor som aktiviteter. Maja skulle ta seg av overværet og May Karin kunne bruke Molly til spor sammen med barn hvis noen hadde lyst til å prøve på det.
Jeg var veldig spent på om det i det hele tatt ville komme noen for værmeldingen i det siste meldte om en del nedbør. : (
Jeg var på plass ca en time før oppstart for å sjekke vindforholdene og planlegge litt hvor vi evt  skulle søke og legge spor. Fant ut det var best å legge spor i barskogen bak området og overvær på andre siden av veien i "paintball skogen". Her var vindforholdene mest gunstige. May Karin med hele familien kom og de hadde med seg lavo som vi satte opp. Tusen takk for det May Karin. I tillegg satte vi opp teltet vårt som Aud Venke hadde med seg. Hvis regnet slo til som meldt var det greit å ha noen krypinn. : )

Her er lavoen kommet opp

Barna til May Karin koste seg i teltet

Faktisk så kom det mye flere folk enn jeg hadde trodd. Også en del helt "nye fjes" var å se. Ikke så mange barn da, men men. Torunn holdt en velkomsttale og informerte litt om klubben og de ulike aktivitetene vi driver med. Øyvind hadde fått jobben som hunden hennes Passopp og gjorde en glimrende jobb som masende og tiggende hund under talen. Stilig!!

Torunn og Passopp  (mannen med kamera er fra  TV - vest)

Her er noen av tilhørerne 

Som dere ser på bildet kom faktisk TV - vest og filmet og snakket med folk. De var der i ihvertfall en og en halv time så de gjorde en grundig jobb noe som jo var veldig kjekt. Jenta ca midt i bildet med solbrillene er faktisk Mari (reporter i TV -vest) som vant 71gr. nord. : ) Det var jeg ikke klar over da jeg tok dette bildet og at jeg skulle "stifte nærmere bekjentskap" med henne hadde jeg overhodet ingen tanker om. Jeg liker ikke å bli filmet så jeg holdt meg instinktivt langt unna han med kamera.

Marina hadde kommet i snakk med et ungt par som ønsket å prøve å gå spor med hunden sin, en ung tollerhann. De hadde forsøkt litt selv på egenhånd, men ikke fått det så bra til. Jeg tok med meg jenta og gikk inn i skogen for at hun skulle få legge et spor til hunden. Rett før det fikk jeg beskjed om at TV - vest gjerne ville filme et pølsespor. Det ble litt frem og tilbake for akkurat da skulle hundeløpet til lydighetsgruppa holdes. Det ville de også gjerne filme. I tillegg ønsket de visst å filme et overværssøk. Gulp, hvordan skulle jeg lure meg unna dette??

Først måtte iallefall disse to få gå pølsesporet med hunden sin, så jeg dro avgårde med dem og håpet inderlig at TV- folka ikke hadde tid til mer etterpå. Men dessverre det hadde de. De ville gjerne at Mari (reporter) skulle gjemme seg og bli funnet. Usj, jeg kjente nervøsiteten boble inni meg og tankene for rundt inni hodet. Kanskje May Karin kunne gjøre dette??  Tenk hvis Maja ikke fant henne? Hva med kameramannen hvor skulle han være? Ville Maja bli forstyrret av ham?

De ønsket i utgangspunktet å filme to ganger sa de. Først filme når Maja fant Mari, så når Maja løp avgårde for å søke. Ja ja, det var bare å kaste seg uti da. Fikk snakket med Aud Venke og sagt at hun måtte vise dem evt bli med dem ut der de skulle ligge. Så løp jeg rundt for å finne frem utstyr jeg trengte som radio, belønning,  Maja, jakke osv   Jeg var rimelig stressa og så hadde de jo dårlig tid i tillegg. (Puh, grue, grue, tenke, tenke)

De ble vist plass av Aud Venke og fikk radio til å si fra når de var på plass. Jeg fikk med meg May Karin og ei dame som hadde lyst å se på og gjorde meg klar i kanten på skogen. Vi ventet og ventet...... herregud hva skjer, virker ikke radioen nå?, hvor langt har de tenkt å gå?  Aud Venke kom gående på grusveien etter å ha vist dem gjemmeplass. Vi ventet og ventet. Så tok jeg kontakt på radioen og fikk beskjed om at de først ville gjøre et lite opptak der storyen var at Mari hadde gått seg vill i skogen.etc. Huff, tenkte jeg, må jeg da rollespille når jeg kommer frem til dem etter funnet?? De sa ikke noe om hva jeg skulle gjøre......

Endelig kom beskjeden om at de var klar. Jeg slapp Maja som luntet oppover skogen. Ikke akkurat kjempeivrig nei, he he. Nå hadde jeg jo tre andre folk og "på slep" så jeg lurte litt på om hun ble forstyrret av dem. Men etterhvert øker farten litt på og jeg kan tydelig se at hun slår og endrer retning opp mot haugen. Yes, da var hun "på jobb" iallefall. Det var fortsatt stille i radioen og Mari skulle gi beskjed når det var funn. Tenk hvis Maja ikke turde gå bort til dem? Tenk om hun ble berørt av mannen med det svære kameraet? Jeg ante jo ikke hva som skjedde. Så kom meldingen, det var funn. Jeg gikk mot funnstedet og mannet meg opp til å bli filmet når jeg kom frem. Fy slikt som dette er helt pyton.... : )

Jeg kom frem og Maja satt fint og koste seg med leverpostei hos Mari. Etter dette husker jeg ikke så mye hva jeg sa tror jeg. Så ville de plutselig også at jeg skulle intervjues og fortelle litt om dette med overværsøk osv.. Jeg kunne jo ikke nekte heller, alt gikk så fort,  og fikk plassert mikrofon på meg og så var vi i gang. Jeg følte stemmen skalv og hørtes helt rar ut. Jeg prøvde forklare så godt jeg kunne om hva hvordan hunden jobber i et overværssøk. Fortalte om melding som Maja egentlig skulle gjort hvis hun hadde kunnet det, om fert fra mennesket osv osv Jeg husker ikke hva jeg har sagt og var utrolig nervøs. : )

Heldigvis hadde de ikke tid til å filme en gang til når Maja skulle løpe ut på søk. Jeg var utrolig glad for det og vi gikk tilbake til området. Fra nå av ble det mer og mer regn. Vi krøp inn i teltet og koste oss med kaffe og gode lapper. Folk begynte nå å dra hjem så etter en stund pakket vi sammen teltene og avsluttet.

Så nå må dere følge med på TV - vest i tiden fremover....... he he. Lurer på om noen sa at det skulle komme på tirsdag? Husker ikke helt.  Men jeg håper de klipper vekk mye av intervjuet. Gruer meg virkelig til å se dette på tv. Samtidig er det jo god reklame både for retrieverklubben og bruksgruppa. : )

5 kommentarer:

Lise sa...

Heia Gro. Jeg så innlegget før jeg hadde lest dette. Mulig du gruet deg, men kunne ikke se det på filmen. Synes det så kjempebra ut. Du forklarte jo, saklig som bare det. Stilig med Maja i fart inn for å finne Mari. Det var det jeg tenkte, det var 71 grader nord Mari.

Ellers gikk det jo bra med Maja på lørdag. I hvertfall så det sånn ut for meg første gangen. Andre økt, fant hun / dere meg ikke i det hele tatt. Moro å se litt driv på henne denne lørdagen. Tror det er lurt, det må jo være litt gøy å trene.

Hils Divaen.

Elisabeth sa...

Så utrolig kult da Gro. :-)

Gro sa...

Det var 71 gr. nord Mari ja. Og det gjorde meg jo egentlig enda mer nervøs når jeg så det, he he.

Det var en betydelig mer motivert Maja denne lørdagen ja enn forrige. Ikke mye en kan få gjort hvis ikke hunden er motivert og synes det er gøy. : )

Nei, det var jammen ikke lett å finne deg siste økta, hi hi.

Tone sa...

Filmstjernene :-))

Aud Venke sa...

Du.. eg lurte på noko.. skriv de autografar??

Dokker var kjempegode både du og Maja. Så roleg og så flink til åforklare ka hunden gjer. Stolt kan du vere!
Kjekt filmstjerner i bruksgruppa :-D