onsdag 17. august 2011

"Slutten som forsvant........... eller?"

Begynner så smått å komme i treningsmodus igjen etter en god og lang sommerferie. Maja har jo som nevnt løpetid så rundering er foreløpig ikke aktuelt, men mandag var treningsdag på området og spor kan vi jo gå, så da ble det det.

Vi var mange som kom på trening denne kvelden. 4 stk runderte i skogen og 6 stk var på området og trente på forskjellig der.
Gro Anita var så grei å ville legge ut et spor til Maja. Hun fikk med seg GPS, sluttboks og 3 gjenstander å legge ut. Hun gikk på høyresiden av grusveien opp til skogen. Selv gikk jeg ut et spor på venstresiden av grusveien med 3 gjenstander i. Begge spora tilsammen var vel på godt og vel 1km tenker jeg.
Tok så en liten tur opp i skogen for å prate litt med de som runderte, før jeg gikk ned igjen på området og trente litt der.

Maja var aktiv og med under treningen. trente litt fri v/fot, innkalling og apport. Siden Maja apporterer såpass bra nå har jeg lyst å begynne å trene litt feltsøk. Marit og Jan Inge hadde lært om feltsøk under Sølenkurset de var på i sommer, så jeg hørte litt med dem hvordan innlæringen av feltsøk var. Kan bli spennende det. : )

Ellers ble det mye koselig jabbing som vanlig. : ) Jeg ventet til ca halv ti før jeg tok spora.

Spor etter Gro Anita: 
Her ble det en del sportap, men utrolig nok fant vi alle gjenstandene, så helt ille var det ikke. Ser hun sliter mye mer på barnålsbunnen enn på skogsbunn med vegetasjon. Havna langt uti myra en stund, noe som jo viste seg å være helt på villspor. He he, ble ganske å blaut i beina. Syntes det var noe vanskelig å se på Maja om hun var på spor eller ei. Nå er det også mulig at der var en del sporkryssinger her av et par menn som var ute og vandret på den siden samtidig som Gro Anita la ut sporet.
Men vi kom oss da til "slutten" eller rettere sagt sluttsløyfa for der lå ingen slutt der??? Kun sløyfa hang der. Det var jo rett ved grusveien, så jeg tenkte at noen andre hunder måtte ha funnet og tatt med seg hele boksen. Trøttanes... ja ja, jeg hadde heldigvis med meg godbiter, så jeg fikk belønnet Maja alikevel, men hun så litt forvirret og snurt ut da der ikke lå noen boks der. : )

Her er sporloggen fra sporet: (Nb! satte på sporloggen litt før Gro Anita startet selve sporet)
Sporlegger Gro Anita: grønn   /     Maja og meg: gul 

Spor etter meg selv: 
Tok en ørliten pause før jeg gikk ned og startet på mitt eget spor. Her gikk Maja mye sikrere. Nå var det faktisk begynt å bli mørkt og ikke så lett å følge etter i skogen. Lua ble feid av hodet av greiner flere ganger og jeg vet jo ikke sikkert hvor nøye hun har gått da jeg ikke hadde GPS her, men kjente meg igjen flere steder, fant alle gjenstandene her også og jeg mener hun gikk bedre på dette sporet, som jo også gikk i skog med mye mer vegetasjon. Da vi hadde funnet den siste gjenstanden min var Maja skikkelig trøtt og måtte ha en pause. Hun fikk derfor ligge litt for å hente seg inn igjen før vi fortsatte videre.  Helt mot slutten gikk hun tydeligvis av sporet for da fant (og markerte) hun på en gjenstand som ikke jeg hadde lagt der. Det var en rød pipedyrslange. (Hvem har mistet denne mon tro?)

Mulig det var noen andre som hadde gått der, men det kan jo også være at den har ligget der lenge.......
Jeg måtte nå ta Maja litt tilbake til der jeg trodde jeg hadde gått, var nå nesten helt mørkt her så jeg klarte ikke se helt hvor jeg var. Iallefall leita Maja etter sporet, usikkker på om hun var på det eller ei, men plutselig var slutten der iallefall. : ) Kan og være at hun fikk overvær av denne, for jeg synes vi kom inn litt feil vei i forhold til der jeg hadde gått.

Vi tuslet trøtte og fornøyde begge to ned igjen på området der bilen stod. Jeg ryddet litt på plass, gjenstander og div og da ser jeg plutselig oppi den rumpetaska som Gro Anita hadde med seg da hun la ut sporet. DER LÅ SLUTTEN SOM VAR FORSVUNNET!! He he, da fikk jeg meg en god latter. Gro Anita har rett og slett glemt å legge ned slutten ved sløyfa. Ikke så lett å holde styr på alt tenker jeg når en både skal legge ut og markere gjenstandene og skal huske å slå av GPS når en avslutter. Har nok gått litt i baddel,  ja.
Det gjør ingenting Gro Anita, det var uansett flott at du ville legge ut spor for meg, tusen takk for det! : )

2 kommentarer:

Gro Anita sa...

Hehe Gro - beklager så mye - men jeg glemte som du merket å legge boksen med godbiter i slutten av sporet - skal huske på det neste gang :-)

Gro sa...

Det gjør ingenting Gro Anita. Alle kan glemme og totle litt, hi hi.